یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
یک قصه آفریقایی

در این مطلب به مناسبت ۱۶ ژوئن، روز جهانی کودک آفریقایی، از کتاب «گربه‌ها و خروس‌ها؛ یک قصه‌ی آفریقایی» گفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا از سال ۱۹۷۶، شانزدهم ژوئن، روز جهانی کودک آفریقایی خوانده شد؛ زیرا در این روز هزاران دانش‌آموز سیاه‌پوست آفریقایی در ژوهانسبورگ پایتخت کشور آفریقای جنوبی و در زمان حکومت نژادپرست این کشور، در اعتراض به نابرابری‌ها به خیابان‌ها آمدند و خواستار آموزش به زبان خودشان شدند. پس از آن، سازمان آفریقای متحد که بعدها اتحادیه آفریقا نام گرفت، ۱۶ ژوئن را به پاس قدردانی از این کودکان شجاع، «روز کودک آفریقایی» نام نهاد.

به مناسبت این روز، سوار بر بال قصه‌ها می‌شویم و با خواندن یکی از افسانه‌های این قاره، همراه باهم به آفریقا سفر می‌کنیم تا پیوند مهر و دوستی‌مان با کودکان آفریقا را مستحکم‌تر کنیم.

قصه‌ای که بنا داریم آن را باهم بخوانیم، افسانه «گربه‌ها و خروس‌ها» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. همیشه شنیده‌ایم که خروس‌ها از گربه‌ها می‌ترسند؛ اما در افسانه «گربه‌ها و خروس‌ها» ماجرا برعکس است. این قصه که متعلق به کشور آفریقاست، روایتی جالب از پادشاهی خروس‌ها بر گربه‌ها دارد.

در روزگاران قدیم، در آفریقا خروس‌ها بر گربه‌ها حکومت می‌کردند. خروس‌ها غذای مورچه را دوست داشتند. هر گربه، کیسه‌ای به گردنش آویزان کرده بود و مورچه‌ها را می‌گرفت و در کیسه می‌ریخت و شب برای «خروس‌شاه» می‌برد. گربه‌ها از این کار راضی نبودند؛ زیرا می‌خواستند شاه نداشته باشند و غذایی را که با زحمت گیر می‌آورند، مال خودشان باشد؛ اما می‌ترسیدند. خروس‌ها به گربه‌ها گفته بودند که تاج سر ما از آتش است و هر کس از فرمان ما سرپیچی کند، با این آتش او را می‌سوزانیم! گربه‌ها این حرف را باور کرده بودند و از صبح تا شب برای خروس‌ها کار می‌کردند. یک شب در خانه گربه‌ها آتش اجاق خاموش می‌شود. یکی از گربه‌ها بچه‌اش را می‌فرستد تا از خانه خروس کمی آتش بیاورد. بچه‌گربه‌ای که به خانه شاه‌خروس رفته است و خروس را در خواب می‌بیند، مقداری علف خشک در دست می‌گیرد و به تاج خروس می‌مالد؛ اما علف‌ها آتش نمی‌گیرد. گربه‌ها که در پس این ماجرا متوجه می‌شوند خروس‌ها در تمام این سال‌ها به آن‌ها دروغ گفته‌اند، عصبانی می‌شوند و همه‌چیز را بهم می‌ریزند.

داستان «گربه‌ها و خروس‌ها» روایتی از این ضرب‌المثل است که ماه، پشت ابر نمی‌ماند و دروغ‌ها همیشه برملا می‌شوند. این کتاب بر مبنای افسانه پیروزیِ راستی و درستی بر دروغ‌گویی و از میان برداشتن ظلم است و به کودکان سراسر دنیا این مسئله مهم را یادآوری می‌کند.

اطلاعات بیشتر:

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «گربه‌ها و خروس‌ها» را با ترجمه سیروس طاهباز و تصویرگری پرویز کلانتری در ۲۴ صفحه مصور رنگی برای بچه‌های بالای ۷ سال (نوخوان) منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط