سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
«آب ناز» رونمایی شد/داستانی سرشار از لحظه های ناب

فارس- آیین رونمایی «آب ناز» کتاب جدید امین فقیری، نویسنده شیرازی در کتابفروشی شیرازه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، شیرازه به رسم هر ماه که رونمایی کتاب نویسندگان، شعرا و ادیبان را دارد شامگاه دوشنبه میزبان دوستداران یار مهربان شد و اثری تازه از امین فقیری را معرفی و رونمایی کرد.

در این مراسم که با حضور محمد کشاورز، سندی مومنی و نایب شیرازی برگزار شد، ابتدا امین فقیری بخشی از کتاب را خواند سپس سندی مومنی، منتقد ادبی به بررسی این کتاب پرداخت و گفت: در دهکده پر ملال شاهد یک جامعه روستایی هستیم درحالیکه در مجموعه داستان «آب ناز» با همان جامعه سنتی و بسته و به شدت مردسالار روبه هستیم.


وی به محوریت عشق در این مجموعه اشاره کرد و افزود: عشق های مجموعه داستان آب ناز وجه اشتراکاتی و افتراقاتی با کتاب دیگر فقیری به نام «ظلمت شب یلدا» دارد.


به گفته مومنی، در ظلمت عاشق‌ها عشق بالغ دارند و روبه رشد است اما در آب ناز داستان عطا و تراکتور یک عشق آسیب زا وجود دارد.
این بانوی منتقد با بیان اینکه نرخ خشونت در این داستانها بالاست، ادامه داد: ایده اصلی عاشق ها در آب ناز فرار است.


وی خاطرنشان کرد که «روایت شیراز قدیم در داستان های آب ناز مستتر است در حالیکه حرفه های قدیمی و شیراز قدیم جوری روایت می شود که انبساط خاطر شیرینی به دنبال دارد.»

«آب ناز» رونمایی شد/داستانی سرشار از لحظه های ناب

در ادامه محمد کشاورز، داستان نویس هم به بررسی کتاب یادشده پرداخت و گفت: عنصر روایت در آثار فقیری نمود بسیاری دارد. یکی از دلایل آن احترام به شیوه قصه گویی ایرانی است و در عین حال زمینه های فرهنگی و اجتماعی است که مولف در آن رشد کرده است.


به گفته نویسنده مجموعه داستان های «رادیو هنوز راز بود»، زندگی هایی که فقیری نوشته است زندگی های ساده بوده و یک جامعه پیچیده شهری نبود.

کشاورز با بیان اینکه عنصر قصه گویی در این داستانها قویتر است، افزود: شیوه فقیری برای نوشتن از چنین جامعه ای گویا بود. مثال آن دهکده پرملال است.

این نویسنده همچنین فقیری را با نمایشنامه هایش سنجید و گفت: فقیری از تجربه زیسته می نویسد. او در این حوزه تلاش کرده تجربیات و دیده ها را به داستان نزدیک کند. فقیری کمتر فرم های تازه و آنچه در دهه های هفتاد و هشتاد مرسوم شد را تجربه می کند.
وی با اشاره به اینکه مجموعه آب ناز ادامه آثار پیشین نویسنده است، ادامه داد: به نوعی فقیری با طیفی از خوانندگان خود معمولاً همراهی می کند. البته فقیری آثاری دارد که منتشر نشده و ارزشمند است که رمان «سگ های تاریکی» او از این جمله آثار است که اگر روزی آن رمان منتشر شود از شمار کارهای خوب و به یادماندنی فقیری خواهد بود.


مولف کتاب تحسین شده «بلبل حلبی» تصریح کرد: در این مجموعه عناصر تازه ای وارد فضای روستایی شده است.

همچنین نایب شیرازی، منتقد ادبی درباره بافت و ساخت زبانی کتاب آب ناز سخن گفت و اشاره ای به این عناصر در کلیت داستان فقیری کرد.
وی با بیان اینکه استفاده از واژگان بومی و محلی برای غنای زبان فارسی ضروری است، تاکید کرد: از این داستان لذت بردم زیرا آنات ویژه ای دارد که غافل ماندن از آن چندان خوشایند نیست.

«آب ناز» رونمایی شد/داستانی سرشار از لحظه های ناب

در پایان این مراسم که در کتابفروشی شیرازه برگزار شد، جشن امضای کتاب آب ناز با حضور امین فقیری برگزار شد.

در بخشی از کتاب می خوانیم: «دکتر گوشی را از کیفش در آورد. روی قلب آب ناز گذاشت و در آن حال دست چپ او را در دست گرفته بود. احساس کرد نیرویی عجیب از دست‌ها به بدن آب ناز منتقل شده است. آب ناز چشم‌هایش را باز کرد. نگاهش روی دکتر ثابت ماند. لبخندی مات روی لبهایش رویید. دست دکتر را به طرف خود کشید. دکتر احساس کرد می‌خواهد حرفی بزند. گوشش را نزدیک دهان آب ناز برد. همیشه دیر می‌رسی دکتر، خیلی دیر…»

امین فقیری متولد ۳۰ آذر ۱۳۲۲ در شیراز، پژوهشگر، نمایش‌نامه‌نویس و نویسنده ایرانی است.فقیری در شیراز به دنیا آمد و در خانواده‌ای اهل کتاب و فرهنگ برزگ شد. وی برادر ابوالقاسم فقیری فارس‌شناس معروف است. وقتی که در لباس سپاه دانش به روستا رفت زندگانی تلخ روستاییان او را واداشت تا از آن‌ها بنویسد. وی حاصل چهار سال نوشتن را همگی در نخستین مجموعه داستانی خود به نام دهکده پرملال در سن ۲۳ سالگی انتشار داد. این کتاب تا قبل از انقلاب ۵ بار چاپ شد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب آب ناز از سوی انتشارات آفتابکاران در ۱۸۶ صفحه به بهای ۲۸۰ هزار تومان بهار ۱۴۰۳ به بازار نشر آمد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
    یعنی که داستان ایرانی رونق قلم داستان نویس ایرانی است و آبی نیست که در بستر خود خشکیده مانده باشد و حرف های نویسنده در هیچ ظلمتی از نومیدی و ترس و فراموشی گرفتار نیامده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها