یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
کتاب «دولت؛ جستاری در نقد دولت مدرن» منتشر شد

کتاب «دولت؛ جستاری در نقد دولت مدرن» اثر رندولف بورن و با ترجمۀ بصیر علاقه بند منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا جنگ‌ها از کجا شروع می‌شوند؟ چرا دولت‌ها وسط هزارتا کاری که باید بکنند به یکباره جنگ راه می‌اندازند؟ این سئوالی است که احتمالاً در طول تاریخ بارها پرسیده شده و این‌بار رندولف جواب عمیق و مهمی برای آن دارد.امروزه رندولف بورن را با یک چیز به یاد می‌آورند: جمله‌ی قصارش، «جنگ عامل موفقیت دولت است.» به بیان دقیق‌تر، [فقط] جمله‌ی قصارش را به یاد می‌آورند؛ از میان هر ده نفری که این جمله را بلدند احتمالاً یک نفر هم نام نویسنده‌ی آن را نمی‌داند و از هر صد نفرشان یکی هم منبع آن را نمی‌شناسد. این جستار، یعنی دولت، همان منبع است.

اما کتاب «دولت» بسیار بیش از منبع یک جمله‌ی قصار به‌یادماندنی است؛ در واقع، کاوشی غالباً تیزهوشانه در چیزی است که بورن از آن به عنوان «غریزه‌ی گله‌ای» نام می‌برد پشت‌کردن به اصول و خود و ادغام خود با «گله» ای که در زمان جنگ از فرط میهن‌پرستی دیوانه شده است. بورن به‌خوبی تأثیرات سوء این پشت‌کردن به تصمیم‌گیری و تعهد فردی را واکاوی می‌کند. سراسرکتاب «دولت» پر از ایده‌های درخشان و به‌یادماندنی است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: دوران جنگ آرمان دولت را به صریح‌ترین شکلی متبلور می‌سازد و از رویکردها و گرایش‌های پنهانی آن پرده برمی‌دارد. در زمانۀ صلح معنای دولت در جمهوری‌ای خلاصه می‌شود که آرایش نظامی به خود نگرفته، چرا که جنگ ذاتاً عامل موفقیت دولت است. آرمان دولت این است که قدرت و نفوذی جهانشمول بر قلمروی خود داشته باشد. چنان‌که کلیسا وسیلۀ رستگاری معنوی انسان است، دولت نیز وسیلۀ رستگاری سیاسی انسان پنداشته می‌شود. آرمانگرایی دولت، خونی غنی است که در رگ‌های تمام اعضای ملت جریان می‌یابد. و دقیقاً در زمان جنگ است که اضطرار وحدت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و ضرورت جهانشمولی امری پرسش‌ناپذیر تلقی می‌گردد. دولتْ سازمانی از گلۀ انسان‌هاست که با رویکردی دفاعی یا تهاجمی در مقابل گله‌ای با سازمان مشابه عمل می‌کند. هرچه دفاع دشوارتر شود، این سازمان فشرده‌تر خواهد شد و نفوذ خود را با شدت بیشتری بر تک‌تک اعضای گله اعمال خواهد کرد.

کتاب «دولت؛ جستاری در نقد دولت مدرن» در ۸۷ صفحه و با قیمت ۹۰ هزار تومان توسط نشر رایبد وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط