سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴
انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی

«انتخابات لیله القدر نظام اسلامی» حاوی مجموعه نظرات، رهنمودها و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در مقاطع مختلف درباره‌ انتخابات بیان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی» شامل گزیده‌ای از آرا و نظرات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره انتخابات در نظام مردم‌سالاری اسلامی است. «انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی» حاوی مجموعه نظرات، رهنمودها و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در مقاطع مختلف درباره انتخابات بیان شده است.

سعید اشتری، گردآورنده کتاب، پس از تعیین عنوان هر قطعه از بیانات، به ترتیب تاریخ آنها را تنظیم و در قالب کتاب ارائه کرده است. در بخشی از کتاب به استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب آمده است: «برپایی نظام جمهوری اسلامی و مشارکت مردم در تمام برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های اساسی آن، بر تمامی تصورات و برداشت‌های نادرست از اسلام و حکومت اسلامی، خط بطلان کشید.»

این کتاب بخش مبسوطی از بیانات و نظرات مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که مطالعه آن خصوصاً به اهالی سیاست و نخبگان جامعه توصیه می‌شود. بیان روان، حکمت عیان، منطق مستحکم و دلالت‌های جامع در گفته‌ها و نوشته‌های معظم له، در بینش و داوری اهالی نظر و تامل به ویژه فعالان عرصه سیاست و فرهنگ موثر و مفید فایده خواهد بود.

اهمیّت مشارکت و حضور مردم، مردم؛ انتخابگر همه‌ی ارکان نظام اسلامی، محوریت قانون در انتخابات، دو رویکرد تبلیغاتی در دموکراسی حقیقی و تقلّبی، فتنه‌گری اشخاص و دشمنان، انتخابات نماد مردم‌سالاری اسلامی مظهر اقتدار ملّی و بشریت؛ محتاج تشنه‌ی مردم‌سالاری دینی بخش‌های مختلف کتاب را تشکیل می‌دهد.

در بخشی از کتاب آمده است: «برپایی نظام جمهوری اسلامی و مشارکت مردم در تمام برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های اساسی آن، بر تمامی تصورات و برداشت‌های نادرست از اسلام و حکومت اسلامی، خط بطلان کشید.

آنچه بعضاً قبله آمال دمکراسی‌های حقیقی است، در تکوّن سه دهه از نظام جمهوری اسلامی ظهور و بروز یافته است. انتخابات‌های پی‌درپی و سالانه، مشارکت مردمی فعّال و با حدّ نصاب بالا و چشمگیر و اعتماد رو به تزاید مردم و مسئولان و حضور فعّال سلایق مختلف سیاسی و فرهنگی در جمع برگزیدگان از نکات برجسته و قابل تأمّل در این موضوع است.

انتخابات را مجموعه عملیاتی دانسته‌اند که جهت گزینش حاکمان یا تعیین ناظرانی برای تدبیر و مهار قدرت انجام می‌شود، همچنین انتخابات را ابزاری گفته‌اند که شهروندان می‌توانند به‌وسیله‌ی آن در شکل‌دهی و عینیّت‌بخشی نهادهای حکومتی و تعیین متصدّیان اعمال اقتدار مداخله کنند.

در دوران معاصر با عمومیّت‌یافتن حقّ رأی به همه‌ی اقشار مردم، انتخابات به یکی از مهمترین جلوه‌های زندگی سیاسی تبدیل شده است. تجربه این نظام نوین نشان داد که استفاده‌ی حداکثری از مشارکت مردمی، رعایت اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، رعایت حق اساسی انتخاب شدن و انتخاب نمودن در چارچوب نظام جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است و تعالی‌بخش خواهد بود.

در ایران به‌طور میانگین در هر سال، یک انتخابات پرشور و حماسی برگزار شده است و هر رأیی که در صندوق‌های آراء از سوی این ملّت قهرمان ریخته شده است، پیش از هر چیز، رأی به نظام اسلامی و قانون اساسی و بیعت با رهبری بوده است. کتاب پیش رو، گردآوری بخش مبسوطی از بیانات و نظرات مقام معظّم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که مطالعه آن خصوصاً به اهالی سیاست و نخبگان جامعه، بسیار توصیه می‌شود.

آنچه امروز در سطح کشور در زمینه انتخابات جریان دارد، همان چیزی است که برای ملت ایران و برای سرنوشت این کشور، امری لازم و ضروری و مطلوب است. شور و شوق انتخابات، همه ‏جا را فراگرفته است و همه احساس می‏کنند که در این امر بزرگ، سهیم و شریکند. ملت احساس می‏کند که آینده امور اجرایی کشور در دستان اوست؛ زیرا یک نفر را در رأس قوه مجریه می‏فرستد. آینده سازندگی کشور، اداره کشور، روابط کشور، فرهنگ کشور، اقتصاد کشور، مسائل اجتماعی، مسائل انسانی، همه و همه از همین ‏جا آغاز می‌شود.

یک دوره دیگر به دنبال دوره‬‬ های گذشته - که بحمدالله با موفّقیت همراه بوده است - در پیش است. مردم احساس می‏‬ کنند که در این قضایا سهیم‌اند. این، درست همان چیزی است که ما آن را از خدای متعال می‏‌خواستیم و دشمن مایل نبود و در دل از آن ناراحت بود و می‏خواست این‏گونه نباشد. دشمن می‏ خواست که انتخابات در ایران با استقبال عمومی مواجه نشود؛ اما امروز عکس آنچه که دشمن می‏ خواهد، در صحنه مشهود است. همه منتظر روز جمعه‌‏اند. همه منتظرند که بتوانند به آن کسی که مورد علاقه‏‌شان است و به تشخیص آنها اصلح است، رأی بدهند. این، چیز خیلی خوب و برجسته‌‏ای است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها