شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
«اعترافات یک دائم القصه» نگاه اسطوره‌ای به «هزار و یک شب» دارد

محمدرضا یوسفی، نویسنده و منتقد عنوان کرد: کتاب «اعترافات یک دائم القصه» نگاه اسطوره‌ای به داستان «هزار و یک شب» داشته و یک روایت بینامتنی را آفریده است که به باورمندی متن بسیار کمک کرده است.

‌به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمدرضا یوسفی، نویسنده و منتقد که بیش از صد عنوان اثر در کارنامه ادبی خویش دارد در جلسه رونمایی کتاب «اعترافات یک دائم القصه» گفت: هنگامی که کتاب را خواندم، متوجه شدم با نویسنده‌ای که نثری چالاک و روایتی دلنشین دارد رو به رو هستم و این از امتیازات ویژه این رمان محسوب می‌شود و نشان از آن دارد که نویسنده برای نگارش این کتاب مطالعات بسیاری در حوزه ادبیات کهن داشته است و ورود نویسنده به جریان اقتباس از آثار کهن در حالی که اکثر نویسندگان جوان امروز ما به دنبال نگارش متن مدرن هستند قابل توجه و شایسته تقدیر است.

وی افزود: نویسنده در این کتاب نگاه اسطوره‌ای به داستان «هزار و یک شب» داشته و یک روایت بینامتنی را آفریده است که به باورمندی متن بسیار کمک کرده است؛ این کتاب از یک سو خواننده را با داستان‌های هزار یک شب و از سوی دیگر با یک داستان رئال همراه می‌کند.

یوسفی گفت: نویسندگانی که با ادبیات کهن و فولکلور دست به یک بازآفرینی و اقتباس زده‌اند و توانسته‌اند اثر جدیدی را خلق کنند در ادبیات جهان گامی سخت برداشته‌اند. آفرینش اثری ادبی موازی آثار کهن که با هم ارتباطی داشته باشند کار سترگی است که معمولاً کم‌تر کسی از پس آن برخواهد آمد. ما از «شاهنامه» و «هزار و یک شب» متن‌های فراوانی در قالب بازآفرینی داریم ولی وجود متنی که در تن ادبیات معاصر بِتَند، کم داریم. این اثر را می‌توان از نظر جامعه‌شناسی و ساختار ادبی و تطابق به مباحث روان‌شناسی مورد بحث قرار داد.

وی تاکید کرد: این اثر نشان می‌دهد نویسنده برای نگارش این اثر در این حوزه مطالعات داشته یا به واسطه زیست شخصی خویش از مباحث مطرح در کتاب آگاهی دارد. دو شخصیت برجسته این اثر سعید و سایه نمودی از نور و ظلمت دارد.

محسن قاضی‌زاده، نویسنده این اثر نیز توضیح داد: «اعترافات یک دائم القصه: درباره مردی به نام سعید است که با خواندن داستان‌های هزار و یک شب تصمیم می‌گیرد با روایت کردن زندگی خود، ذهنش را از خطاهایی که تاکنون مرتکب شده پاک کند؛ مانند شهرزاد در قصه‌های هزار و یک شب، که طی گفت‌وگو با پادشاه بعد از تعریف قصه‌ها؛ او را مانند یک روان‌درمانگر حرفه‌ای تحت درمان قرار می‌دهد و تلاش می‌کند دل و ذهن او را از گذشته سیاه و پلید پاک کند.

در ادامه میرشمس‌الدین فلاح‌هاشمی، مدیرعامل نشر صاد در سخنانی گفت: داستان کتاب با توجه به بحث روانشناختی که در کتاب وجود دارد و صفاتی که شخصیت را شکل می‌دهد، گام به گام با شخصیت داستان‌های هزار و یک شب همسو می‌شود. قاضی‌زاده جزوه نویسندگانی است که بسیار خوب توانسته از این موقعیت برای خلق شخصیت‌های داستانی خویش بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها