سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
نشست ادبی شاعران نوجوان با شاعر «هنگام باران بود» برگزار شد

کرمان- شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با سیدحبیب نظاری، شاعر کتاب «هنگام باران بود» دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمان، همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان و آغاز ماه محرم و ایام عزاداری اباعبدالله حسین (ع)، شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان با سیدحبیب نظاری، شاعر منظومه عاشورایی «هنگام باران بود» دیدار و پیرامون اشعار کتاب گفت‌وگو کردند. این نشست با مشارکت روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه در فرهنگسرای مجتمع مسکونی سرچشمه برگزار شد.

سید حبیب نظاری درباره کتاب «هنگام باران بود» بیان کرد: این منظومه از رویای حضرت رقیه (س) الهام گرفته شده و من وقتی داستان رقیه را شنیدم نتوانستم از او ننویسم.

نظاری گفت: این منظومه از تصویر رقیه سه ساله در خرابه شام آغاز و در پایان دوباره به همان‌جا رسیده است. این حرکت دورانی حول شخصیت حضرت رقیه (س) بوده است.

نظاری درباره حضور پررنگ باران در این منظومه گفت: نیازی که در دشت کربلا وجود داشت آب و باران بود و من به خاطر نبود این عنصر در واقعیت آن را در دنیای شعر آوردم.

وی درباره تصویرگری کتاب که از سوی مخاطبان بارها تکرار شد نیز افزود: تصویر باید مکمل داستان باشد و روایت و تصویر باید منظور و مفهوم کلی را منتقل کنند.

شاعر آیینی کشور با اشاره به اینکه برداشت‌ها و حس‌های متفاوت از ویژگی‌های شعر است، ادامه داد: این منظومه در یک وزن مشخص نیمایی سروده شده اما لحن شعر با توجه به حس و حال هر اتفاق متفاوت است.

مهمان شاعران نوجوان استان کرمان، عنصر دخترانگی که نمادی از زنان و دختران واقعه کربلا است را در تصویرگری کتاب مشهود دانست و اضافه کرد: حضرت رقیه (س) در کربلا در التهاب بود و به آرامش نیاز داشت. به همین دلیل سروده‌ام: «هنگام باران بود / بر خاک تشنه ابرها آرام باریدند…». شاعر کتاب «هنگام باران بود» ریشه‌های برخی از سروده‌هایش را کودکی خود دانست و قصه کودکی‌اش از خرمشهر و شروع جنگ ایران و عراق و محیط و فضای آن زمان را برای مخاطبان تعریف کرد و جنگ را بدترین اتفاق بشری دانست.

وی، سرودن اشعار کتاب «خدا تسبیحی از گنجشک دارد» را هم از همان دوران کودکی و درخت کنار پر از گنجشک ایستاده در حیاط خانه‌شان دانست.

شاعران کودک و نوجوان کارگاه‌های ادبی کانون پرورش فکری استان کرمان نظرات خود درباره منظومه عاشورایی «هنگام باران بود» با شاعر کتاب در میان گذاشتند. زیباتریرن مطلع کتاب را بازخوانی کردند و ساعت‌ها در حال و هوای دشت کربلا و واقعه عاشورا نفس کشیدند.

شعرخوانی عاشورایی از سوی مهمان «گردهم‌آیی کودکان عاشورایی»، شاعران کودک و نوجوان، مدیرکل، معاون فرهنگی و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون استان از دیگر بخش‌های نوبت صبح این نشست ادبی معرفتی بود.

نشست ادبی شاعران نوجوان با شاعر «هنگام باران بود» برگزار شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها