دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
«ده‌تن» داستانی برگرفته از تذکره‌الاولیای عطار و روایات دینی است

خراسان رضوی - رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: نویسنده این اثر با پژوهش و کمک گرفتن از تذکره‌الاولیای عطار، روایات دینی و خطبه‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در اتفاقات بعد از عاشورای حسینی، سعی در خلق اثری کرده که در حوزه داستان حماسی برگزیده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، مجید عسگری در آیین رونمایی از داستان حماسیِ «ده تن»، برگزیده سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی که عصر یکشنبه در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار شد، گفت: گفت‌وگو در مورد داستان حماسی یکی از مهم‌ترین نیازهای آثار ادبی کشور است. حمید بابایی، نویسنده این اثر با پژوهش و کمک گرفتن از تذکره الاولیای عطار، روایات دینی، خطبه‌های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در اتفاقات بعد از عاشورای حسینی در کاخ یزید سعی در خلق اثری کرده که در سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی برگزیده شده است و به حق این اثر شایسته این عنوان است.

وی ادامه داد: جایزه ملی داستان حماسی هدفی داشته که تقریباً محقق شده، این جایزه به دنبال هدف بزرگتری است که فضای نویسندگی و ادبیات کشور را نسبت به داستان حماسی و اساساً واژه حماسه حساس کند.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به روزهای آغاز به کار این جشنواره گفت: در دوره‌ای که همراه با مرحوم سعید تشکری داستان حماسی را شروع کردیم هدفمان این بود که بعد از برگزاری چند دوره، نویسندگان ما با ادبیات حماسی مانوس شوند.

وی افزود: امروز خوشحالم که بعد از سه دوره اغلب نویسندگان حوزه هنری به این سبک از داستان علاقه‌مند شده‌اند و داستان حماسی به یک ژانر و فرم تبدیل شده و نویسندگان زیادی برای قلم‌زنی در این ژانر با ما ارتباط گرفته اند.

«ده‌تن» داستانی برگرفته از تذکره‌الاولیای عطار و روایات دینی است

وی در خصوص دیگر اهداف این جایزه ملی اظهار کرد: هدف و گام بعدی ما که نیازمند کمک و توجه اساتید و نویسندگان بوده این است که داستان حماسی را به گونه‌ای واقعی مطرح کنیم.

عسگری گفت: با توجه به تجربیاتی که داشته‌ایم در ابتدای شروع به کار هر جشنواره، تصور برنامه‌ریزان این نیست که بعد از چند دوره این حرکت به جریانی کلیشه‌ای تبدیل شود ولی آنچه همیشه در واقعیت اتفاق می‌افتد این است که در ادامه این مسیر دچار بی محتوایی روزمرگی و تکرار می‌شویم.

وی ادامه داد: در داستان حماسی تاکنون به قله‌های خوبی رسیده‌ایم ولی دچار ضعف‌هایی هستیم که مرور آن‌ها را برطرف خواهیم کرد.

عسگری گفت: یکی از اهداف ما برای این جشنواره این است که که آثار برگزیدگان جایزه ملی داستان حماسی از منظر حماسه مورد نقد صریح قرار بگیرد چراکه نقد صریح و قاطع است که نگاه داوران و تیم سیاست‌گذاری این جشنواره را برای تعیین اثر برتر باز می‌کند.

«ده‌تن» داستانی برگرفته از تذکره‌الاولیای عطار و روایات دینی است

در ادامه این مراسم محمدجواد استادی، نوینسده و پژوهشگر ادبی در مورد این اثر حماسی گفت: این اثر در واقع مبینِ ارادت حمید بابایی به اهل بیت است و هنر، فن، تکنیک و مهارتی که این نویسنده در این اثر متجلی کرده نمود بسیار خوبی داشته است و اتفاق همین استفاده از هنر، برای ارادت به اهل بیت این کار را ارزشمند کرده است.

محمد جواد استادی ادامه داد: کارکرد اصلی هنر و ادبیات القا معنا به جامعه است. درجهان امروز مسئله مهمی به نام روایت داریم که الزاماً ربطی به ادبیات ندارد.

وی ادامه داد: هرکس که روایت بهتری ارائه دهد، می‌تواند تاثیر بهتری بر جامعه بگذارد.یکی از ویژگی های خوب این کار روایت درست آن است، نویسنده توانسته یک روایت درست و دقیق ارائه دهد که توانسته مخاطب را گام به گام با خود همراه کند.

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد ادامه داد: مولفه های حماسه به معنای ایرانی و اسلامی در این اثر به خوبی مشهود است.در خرده داستان هایی که در کنار هم قرار گرفته این مولفه‌های حماسه به درستی قرار گرفته است.

استادی گفت: موضوع دیگری که باید در مورد ادبیات حماسی بیان شود این است که ادبیات حماسی فقط در محتوا و مولفه ها نیست بلکه در ساختار آن است. هر حوزه ساختار اختصاصی خودرا دارد و ما نیازمند ساختار های ادبی متناسب با آن حماسه هستیم و نباید فقط به مفهوم بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها