چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
مجموعه‌ای خواندنی از مَتَل‌های ایرانی

مجموعه ۷ جلدی «متل‌واره‌های ایرانی» از انتشارات کانون توانسته است نشان سه لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه «متل‌واره‌های ایرانی» عنوان مجموعه‌ای است که طاهره ایبد با همراهی تصویرگران مختلف برای کودکان بالای چهار سال نوشته و در هر جلد، متل‌ها و هیچانه‌های ایرانیِ آهنگین و ساده را دستمایه بازآفرینی داستانی قرار داده است.

مَتَل‌ها از محبوب‌ترین زیرمجموعه ادبیات شفاهی هستند. در هر منطقه و در هر سرزمینی متناسب با اقلیم و آداب و رسوم آنجا متل‌هایی سروده شده است. متل‌ها آواز یک گروه و یک قوم هستند؛ آرزو برای باریدن باران، برای پختن نان و برای در دست گرفتن دسته‌ای گل که به شکلی موزون بر زبان مردم جاری شده‌اند. نویسنده این مجموعه، طاهره ایبد، برای این متل‌واره‌ها قصه خلق کرده است و در جایی که متل‌های قدیمی، کلیشه‌های ضد زن، ضد قوم یا ضد طبیعت داشتند آن‌ها را با ارزش‌های معاصر هماهنگ کرده و کلیشه‌ها را هم حذف کرده است.

عناوین این مجموعه عبارت‌اند از: «اتل و متل و کوتوله» با تصویرگری سعیده احمدی، «عر عر عره، تره یا کره؟» با تصویرگری مریم تاروردی، «آن، مان، گاوهای ابری نباران!» با تصویرگری حدیث جزایری، «هاجستم و واجستم، یک‌دسته‌گل، تو دستم» با تصویرگری فاطمه قاسمی، «بارون میاد شرشر، گوشه‌به‌گوشه‌ی شهر» با تصویرگری مهدی مزرعه فراهانی، «تاپ‌تاپ خمیر من کو؟ تشت پنیر من کو؟» با تصویرگری سحر به‌نژاد و «عمو رنجیرباف و دزدهای کوه قاف» با تصویرگری مارال دهقانی.

اطلاعات بیشتر:

مجموعه «متل‌واره‌های ایرانی» در ۷ جلد، هر جلد ۲۴ صفحه و به بهای ۵۵ هزار تومان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای کودکان بالای چهار سال منتشر شده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۳ لاک‌پشت پرنده تابستان ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط