سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
منیره هاشمی: کتابم دارای اشعاری نویدبخش برای نوجوانان است

شاعر کتاب «آسمان مگر تمام می‌شود» گفت: نوجوانی معمولاً دوره‌ای مملو از استرس، دلهره و گاه غم و اندوه برای نوجوانان است. در این کتاب تلاش شده تا چراغی از امید و روشنایی برای نوجوان روشن شود.

منیره هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در توضیح موضوع کتاب شعر «آسمان مگر تمام می‌شود» گفت: این کتاب مجموعه‌ای از اشعار است که برای گروه سنی نوجوان سروده شده. نوجوانی معمولاً دوره‌ای مملو از استرس، دلهره و گاه غم و اندوه برای نوجوانان است. در این کتاب تلاش شده تا چراغی از امید و روشنایی برای نوجوان روشن شود. محتوای این کتاب، اشعاری نویدبخش برای نوجوانان است. در این اشعار دعوت به صبر، تلاش و نویدِ آینده‌ای روشن بیان شده است. تمام اشعار این کتاب حول امیدآفرینی سروده شده‌اند.

او در مورد آشنایی با نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان افزود: فراخوان جشنواره را در خبرگزاری‌ها دیده بودم؛ اما معمولاً خانه ادبیات، آثار جدید را رصد کرده و نسخه‌ای از کتاب‌ها را برای شرکت در جشنواره ارسال می‌کند. فکر می‌کنم اثر از طریق خود ناشر و خانه کتاب ارسال شده است.

این شاعر درخصوص اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌ای و اینکه آیا می‌تواند به ترویج و دیده‌شدن آثار پدیدآورندگان کمک کند یا نه؟ بیان کرد: این جشنواره در ایران بسیار حائز اهمیت است. ما طیف وسیعی از مخاطبان را داریم که نیازمند ادبیات و آثار محتوایی ادبی هستند. تأمین نیازمندی مخاطبان کودک و نوجوان به عهده ماست. برگزاری این جشنواره، برای دیده‌شدن کتاب‌ها بسیار مفید است. در این جشنواره می‌توان ویترینی از کتاب‌های خوب را مشاهده کرد. یکی از مزایای برگزاری آن هم ایجاد اشتیاق و شورآفرینی برای نویسندگان و ناشران است. در اغلب موارد، ژانر کودک و نوجوان در کشور ما مظلوم واقع می‌شود و آن‌چنان که باید، به آن توجه نمی‌شود. اینکه جشنواره مستقلی برای کودک و نوجوان برگزار شود، امیدوارکننده و مسرت‌بخش است و تأثیر بسیاری بر شاعران و نویسندگان دارد و سبب شادی است.

منیره هاشمی: کتابم دارای اشعاری نویدبخش برای نوجوانان است

هاشمی در پاسخ به این سوال که «از نگاه شما به عنوان مؤلف، این جشنواره باید چه چشم‌اندازی داشته باشد تا بتواند در سطح ملی جایگاه خودش را پیدا کند و کیفیت و کمّیت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را بهبود ببخشد؟» نظر خود را این‌طور عنوان کرد: فکر می‌کنم جشنواره باید در طول سال، رصد و بررسی دقیقی از کتاب‌های منتشرشده داشته باشد تا کتابی در این رقابت و ارزیابی جا نمانده و مغفول واقع نشود و همه آثار فرصت شرکت در گردونه داوری و جشنواره را داشته باشند. این بررسی باید همه انتشاراتی‌ها را در بر بگیرد: دولتی و خصوصی و… خصوصاً کمتردیده‌شده‌ها و کمترشنیده‌شده‌ها. گاهی ممکن است کتاب‌های بسیار خوبی در انتشاراتی‌های کمترشناخته‌شده منتشر شوند. گاهی از دل انتشارات کوچک و خصوصی، کتاب‌های ارزشمندی در می‌آید. همه این‌ها باید فرصت دیده‌شدن در جشنواره را داشته باشند.

گفتنی است، «آسمان مگر تمام می‌شود» سروده منیره هاشمی از انتشارات مؤسسه فرهنگی منادی تربیت در فهرست نامزدهای نهایی بخش شعرِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است. اختتامیه این جشنواره، چهارشنبه (۱۷ مردادماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط