چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
طاهره شهابی: اهداف جشنواره کتاب باید روشن و دقیق تبیین شود

شاعر کتاب «پنج و ده دقیقه» گفت: امیدوارم این جشنواره ادامه‌دار باشد و در آن اهداف به طور روشن تبیین و هدف‌گذاری دقیقی صورت بگیرد. دقیق‌شدن هدف‌گذاری‌ها و تبیین روشن اهداف باعث بهبود کمّیت و کیفیت کار در بخش ادبیات کودک و نوجوان می‌شود.

طاهره شهابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره موضوع کتاب «پنج و ده دقیقه» گفت: در این کتاب حدود ۲۷ شعر در قالب نیمایی آمده است. محتوای اشعار اجتماعی و فردی است که با توجه به دغدغه‌ها و عوالم دوران نوجوانی سروده شده‌اند؛ مانند نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و موضوعاتی که نوجوانان با آن‌ها درگیر هستند.

او افزود: من به عنوان شاعر در این کتاب سعی کرده‌ام خود را به فضای ذهنی نوجوان نزدیک کنم. موضوعاتی که همیشه دست‌مایه شاعران از ازل بوده و اکنون هم هست، مانند مرگ، طبیعت و عشق نیز در این کتاب آمده است؛ چراکه این موضوعات همیشه برای بشر دغدغه بوده و سن نمی‌شناسند. البته که تلاش شده این موضوعات نیز با زبان نوجوان بیان شود. در این کتاب چند شعر را از نگفته‌های مادرم و به یاد او سروده‌ام. مادرم الهام‌بخش این اشعار بوده‌اند؛ زیرا همیشه و در طول زندگی‌مان، او گنجینه ادبیات شفاهی ما در خانه بود.

او درخصوص ارسال اثر به جشنواره گفت: از ارسال کتاب به جشنواره خبر نداشتم و ناشر فرستاده است.

این شاعر درباره اینکه برگزاری جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان چه اهمیتی دارد؟ آیا این جشنواره می‌تواند به ترویج و دیده‌شدن آثار پدیدآورندگان کمک کند؟ توضیح داد: برگزاری این دست از جشنواره‌ها حتماً در پیشرفت ادبیات کودک و نوجوان تأثیرگذار است. هرقدر این‌گونه برنامه‌ها جدی‌تر، دقیق‌تر و سازمان‌یافته‌تر برگزار شوند، برای معرفی کتاب و محصولات فرهنگی به نوجوان‌ها و عزیزان علاقه‌مند بهتر و مفیدتر است. می‌توان گفت این‌گونه جشنواره‌ها ویترین خوبی برای به نمایش گذاشتن آثار جدید، باکیفیت و برگزیده هستند که برای مخاطب نیز کمک‌کننده است.

شهابی نظر خود را در مورد اینکه این جشنواره باید چه چشم‌اندازی داشته باشد تا بتواند در سطح ملی جایگاه خودش را پیدا کند و کیفیت و کمّیت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را بهبود ببخشد؟ این‌طور بیان کرد: امیدوارم این جشنواره ادامه‌دار باشد و در آن اهداف به طور روشن تبیین و هدف‌گذاری دقیقی صورت بگیرد. همچنین برنامه‌ای برای مؤلفان مشخص شود که بدانند چه خوراکی را برای مخاطبان خود و برای جشنواره تهیه کنند. دقیق‌شدن هدف‌گذاری‌ها و تبیین روشن اهداف باعث بهبود کمّیت و کیفیت کار در بخش ادبیات کودک و نوجوان می‌شود.

گفتنی است، کتاب «پنج و ده دقیقه» سروده طاهره شهابی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فهرست نامزدهای نهایی بخش شعرِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است. اختتامیه این جشنواره، چهارشنبه (۱۷ مردادماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط