چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
سومین دوره فراگیر آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» آغاز شد

سومین دوره فراگیر آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» با حضور ادب‌جویان شرکت‌کننده کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سومین دوره فراگیر آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» به همت امور کودک و نوجوان مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور ادب‌جویان شرکت‌کننده، چهارشنبه (۱۷ مردادماه ۱۴۰۳) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز آغاز شد.

سید احمد میرزاده، دبیر علمی دوره آموزشی «قاصدک» در آیین افتتاحیه این دوره گفت: در روزهایی قرار داریم که مهم‌ترین رویداد ادبیات کودک و نوجوان یعنی نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان در حال برگزاری است. این جشنواره، با مجموعه پیوست‌هایی که دارد، بزرگ‌ترین رویدادی است که در عرصه کودک و نوجوان در کشور ما برگزار می‌شود.

او افزود: ادبیات کودک و نوجوان در ایران و بلکه در تمام جهان قدمت چندانی ندارد. در تمام دنیا ادبیات کودک یک مقوله جدید است. ابتدای آن به مشروطیت برمی‌گردد و جدی‌تر شدن آن در دهه ۴۰ و ۵۰ با تشکیل کانون پرورش فکری اتفاق افتاد؛ اما در عمل، رشد و نمو ادبیات کودک اتفاقی بود که در سال‌های پس از انقلاب افتاد. کودکان و نوجوانان در محوریت و توجه قرار گرفتند، نشریات و مجلاتی به وجود آمد، تعداد شاعران و نویسندگان بیشتر شد و جشنواره‌هایی هم برای بررسی و نمایش آثار شکل گرفت. از نیمه دوم دهه ۶۰، «سروش» و «کیهان‌بچه‌ها» و «سوره نوجوانان» جایزه‌های سالانه داشتند. کانون پرورش فکری جشنواره‌های دوسالانه داشته و مجلات رشد هم جایزه داشتند. این‌ها در مجموع رونق‌افزای ادبیات کودک بود.

این شاعر در ادامه صحبت‌های خود گفت: به دلایلی که مجال بررسی آن‌ها نیست، در دهه ۹۰ نشریات و جشنواره‌های کودک و نوجوان کم‌فروغ شده و ادبیات کودک داشت به حاشیه می‌رفت. خوشبختانه، در معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب، به این مسئله توجه شد و واحد کودک و نوجوان خانه کتاب شکل گرفت. اولین برنامه رسمی این واحد هم «قاصدک» شد که اولین دوره آن تیرماه سال ۱۴۰۲ در قم برگزار شد. بنای دوره، همراهی دوستان برای چاپ آثار مقبول و درخور است که البته مشروط بر پیگیری خود افراد نیز است.

دبیر علمی دوره آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» در پایان عنوان کرد: هدف نهایی دوره این است که دوستانی که استعداد و علاقه نویسندگی دارند راه خود را پیدا کنند و آثارشان در انتشارات مختلف ظرفیت چاپ داشته باشد. ما می‌خواهیم دوستان را به حدی برسانیم که راه خود را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان پیدا کنند. در هر دوره چهار مرحله باید گذرانده و طی شود. رسیدن به سبک فردی کار مشکلی است. در سال‌های ابتداییِ کار، از کسی این توقع را نداریم. شاخص‌های برتر و مطرح هم لزوماً هویت فردی ندارند. بسیاری از آن‌ها گاهی صرفاً یک کپی از ناصر کشاورز، شاعر کودک هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط