چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
حوزه ادب و زبان با هوش مصنوعی به‌شدت گره خورده است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در آیین اختتامیه جایزه استاد جلال الدین همایی گفت: ادبیات و پردازش زبان بر اساس منابع ادبی از مهم ترین رشته‌ها در هوش مصنوعی است به همین دلیل این حوزه با هوش مصنوعی به شدت گره خورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در راستای ترویج و استواری زبان و ادب پارسی، بنیاد ملی نخبگان کشور عصر امروز، ۱۷ مرداد، اولین آیین معرفی و تجلیل از مفاخر و نخبگان برگزیده ادبی را با عنوان جایزه استاد جلال الدین همایی برگزار کرد و از مفاخر و نخبگان ادبی در حوزه ادبیات، شعر و داستان تقدیر کرد.

در این مراسم، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: شیوه شناسایی نخبگان خصوصاً در حوزه ادبیات و هنر از مشکلات جدید کشور است.

حوزه ادب و زبان با هوش مصنوعی به‌شدت گره خورده است

وی ادامه داد: از نظر من نخبه استعداد شکوفا شده‌ای است که تاثیر ایجاد می‌کند و وظیقه ماست که او را بشناسیم و معرفی کنیم. نشان نخبه بودن معدل تحصیلی نیست تنها پتانسیل است. در دنیا از پرطرفدارترین رشته‌ها حوزه ادبیات است. تلاش ما در چند سال اخیر این بوده که بنیاد ملی نخبگان از تک بعدی بودن در نخبه گرایی بیرون بیاید و به دنبال نخبه‌ها در حوزه‌های ادبی، ورزش، سینما و هنر دراماتیک برود که این روند با ادبیات و این رویداد آغاز شد. رویکرد ما پیدا کردن و شناسایی این اساتید است و خوشبختانه این اتفاق افتاد و امیدوارم در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند. حوزه ادبیات و پردازش زبان بر اساس منابع ادبی از مهم‌ترین رشته ها در هوش مصنوعی است به همین خاطر حوزه ادب و زبان با هوش مصنوعی به‌شدت گره خورده و همکاری یکدیگر را می‌طلبند.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز با سلام به روح شهید هنیه گفت: شهادت وی برای خودش اوج سعادت بود اما برای ما که نقش او را در مقاومت می‌دانستیم مایه تأسف بسیار است.

حوزه ادب و زبان با هوش مصنوعی به‌شدت گره خورده است

وی تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان در دو سه سال اخیر به علوم انسانی و ادبیات فارسی عنایتی ویژه داشته است، که این امر نشان از مهم بودن ادبیات و زبان فارسی در نخبه گرایی دارد. و

حدادعادل اضافه کرد: تصور ما از نخبگان، مهندسان، متخصصان علوم پایه از رشته‌های تجربی و فنی هستند در صورتی که رویکرد معاونت علمی در چند سال اخیر رویکرد خود را تغییر داده است. توجه به علوم انسانی و ادبیات فارسی ویژه و در خور ستایش و تاثیر گذار است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ادای احترام به مقام علمی استاد جلال الدین همایی، انتخاب نام وی را برای این رویداد شایسته دانست و گفت: در عمل بی‌توجهی به ادبیات مبتنی بر اصلی مفروض و ناگفته است. متاسفانه تصور بر این است که شعر و ادبیات سرگرمی است و در حاشیه زندگی است و شاعران کار جدی نمی‌کنند. فکر در قالب زبان به تبلور می‌نشیند و بدون زبان، فکر کردن امکان ندارد. انسان را حیوانی سخنگو از دیرباز قلمداد کردند به این دلیل که سخن گفتن و نطق داشتن مظهر تعقل است و کسی که فکر روشن‌تری دارد زبان دقیق‌تری دارد، زبان ضعیف با واژگان محدود، فکر را تقلیل می‌دهد و زمانی که ما زبان را جدی بگیریم یعنی فکر را جدی گرفته‌ایم.

حدادعادل با اشاره به نقش زبان در ادبیات و فرهنگ افزود: علاج اکثر بیماری های اجتماعی، فرهنگ است و فرهنگ بیانگر شخصیت جامعه است که در این میان ادبیات مروج ارزش‌هاست.

همچنین در این مراسم، محسن شاه‌رضایی، عضو شورای ادبی بنیاد ملی نخبگان، ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان و اساتید ادبی و مسئولین کشور در این مراسم گفت: نقطه عطفی که از امسال در بنیاد ملی نخبگان پایه‌ریزی و دنبال خواهد شد، توسعه مفهوم نخبگی از علمی به فرهنگی و هنری است. توسعه به این مفهوم برای اولین بار است که در بنیاد راه اندازی شده، چرا که از نظر ما ادبیات ظرفیتی مهم در نخبه‌گرایی دارد و این مهم می‌تواند در قالب علوم نرم، نخبگی را در رشته‌های دیگر هم پرورش دهد.

حوزه ادب و زبان با هوش مصنوعی به‌شدت گره خورده است

وی تاکید کرد: نخبگان در هر رشته با ادبیات فارسی هویت خود را ماندگار و ریشه‌های ایرانی بودنشان را انسجام می‌بخشند.

شاه‌رضایی با اشاره به اینکه نخبگان از هر رشته شیفته شاهنامه فردوسی، حافظ و مفاخر ادبی ایران هستند، افزود: ادبیات می‌تواند ظرفیت‌سازی و هویت‌سازی کند و اگر قرار باشد طبق بیانات مقام معظم رهبری زبان فارسی به جایگاه ویژه که استحقاقش را دارد برسد، این ماموریت خطیر بر عهده نخبگان ادبی است که از سمت بنیاد نخبگان و سایر نهادهای مسئول شناخته و معرفی می‌شوند.

وی درباره کارگروه شورای نخبگان در انتخاب و شناسایی نخبگان در حوزه ادبیات، گفت: تیم های ارزیابی به شکل جست‌وجو گرانه این افراد را شناسایی کردند.

حسینعلی قبادی، عضو شورای ملی بنیاد نخبگان دیگر سخنران این مراسم، این رویداد را گامی مهم در پیشرفت منش انسانی در توسعه ملی در سطح جهان دانست و عنوان کرد: ادبیات آیینه‌ای از نقطه تلاقی فرهنگ‌های ایرانی در طول دوران‌هاست. تکریم از نخبگان ادبی ستایش از فرهنگ است.

حوزه ادب و زبان با هوش مصنوعی به‌شدت گره خورده است

وی با ارجاع به متون ارزشمند حکیم مولوی او را نماینده‌ای از تنوع مضمونی و تکثر اسطوره ها در ادبیات فارسی دانست و گفت: مولوی برای ما نشانی از توانش فرهنگی و ظرفیت ادب فارسی است؛ شاعری که با هنر شگرف خود اوج ادبیات فارسی را در آثارش بازنموده است. ادبیات فارسی از همین جا اهمیت خود را نشان می‌دهد و عناصر هویت‌ساز ادبیات را در میزان توسعه ملی آشکار می‌کند، امید است بتوانیم ادبیات فارسی را روح فرهنگ ایرانی بدانیم و آرزوی مولوی را در این مسیر تحقق بخشیم.

قبادی با اشاره به اینکه این مسیر در بنیاد نخبگان در مرکزیت و محوریت قرار گرفته اضافه کرد: ادبیات آرشی کمانگیر است که از مرزهای فرهنگی ایران صیانت می‌کند در این مسیر ادبیات کلاسیک می‌تواند الگوی نویسندگان ما قرار بگیرد تا قهرمانان سترگی چون شهید سردار سلیمانی و شهید اسماعیل هنیه را به عنوان اسطوره‌های مبارزه با ستمگری نمایان سازند.

در ادامه این مراسم از مفاخر برگزیده ادبی در شاخه های ادبی تجلیل به عمل آمد:

بخش مفاخر ادبی:
تقی پور نامداریان
معصومه معدن کن

بخش شعر
علی موسوی گرما رودی
علیرضا قزوه (شعر انقلابی)
سعید بیابانکی (شعر طنز)
محمدرضا ترکی
زکریا اخلاقی
بخش داستان
منیژه آرمین
راضیه تجار
حسین فتاحی
محمد میرکیانی
بخش پژوهشگری

مسعود جعفری جزی

سجاد آیدانلو

سید مهدی زرقانی

جویا جهانبخش
سید محمد راستگوفر
مریم مشرف

بخش ناداستان
حمید حسام ادبیات دفاع مقدس
معصومه رامهرمزی
حبیبه جعفریان (مترجم و روزنامه نگار)
جواد محدثی

انجمن‌های نخبه پرور ادبی
محمد جعفر یاحقی
غلامحسین غلامحسین زاده

سرآمد ایران فرهنگی
محمد کاظم کاظمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها