یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴
رتبه نخست سرانه کتابخانه‌های عمومی کشور مربوط به خراسان جنوبی است

خراسان جنوبی_ مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی هم اکنون رتبه نخست سرانه کتابخانه‌های عمومی کشور به نسبت جمعیت را به خود اختصاص داده است.

محمود حاجی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند گفت: مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان با ۸۴ باب کتابخانه منسجم‌ترین شبکه فرهنگی را در اختیار داشته و در تمام مناطق شهری و روستایی یک کتابخانه فعال دارد.

وی بیان کرد: در استان ۲۲ پروژه نیمه تمام کتابخانه‌ای در دست ساخت است که با تکمیل این پروژه‌ها نهضت کتابخانه سازی در استان به نقطه مطلوب خواهد رسید.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه رویکرد جدید ما تبدیل شدن کتابخانه‌ها به مراکز فرهنگی و اجتماعی است اظهارکرد: حضور پررنگ کتابخانه‌ها در برنامه‌های مختلف استان به خصوص مباحث آموزشی در حوزه‌هایی مانند اشتغال، سبک زندگی و مشاوره‌های متعدد در کتابخانه‌ها رونق گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ برنامه و کارگاه آموزشی در ایام تعطیلات در دست اجرا است، دوره‌های آموزشی وقتی مورد توجه قرار می‌گیرد که در محیط روستایی منجر به تولید و رونق اشتغال شده و بتواند مباحث فرهنگی را احیا کند.

حاجی با اشاره به فعالیت ۷۰ هزار نفر عضو در کتابخانه‌های استان عنوان کرد: در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان بیش از ۶۰ خدمت ارائه می‌شود که تمامی اقشار اعم جامعه از جمله نابینایان، ناشنوایان، کودکان و نوجوانان، سالمندان، دانش آموزان و دانشجویان برنامه‌های متنوعی پیش بینی شده است.

اجرای طرح سوکوگرام برای نخستین بار در استان

وی از اجرای طرح سوکوگرام برای نخستین بار در استان خبر داد و گفت: به موجب این طرح همه روشندلان استان می‌توانند مرسولات پستی خود را از مبدأ کتابخانه یا به مقصد کتابخانه رایگان دریافت و ارسال کنند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی از اجرای ۲ هزار و ۲۹۲ برنامه فرهنگی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: بخش‌های مختص کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های عمومی استان رونق گرفته است چون معتقدیم کتاب و کتابخوانی باید از کودکی در جامعه نهادینه شود.

وی بیان کرد: برابر ماده ۷۲ مجازات‌های اسلامی بسیاری از قضات استان مجازات قابل تبدیل را در اولویت قرار داده و به سمت و سوی ارائه خدماتی از قبیل خرید کتاب، ساخت کتابخانه و سایر سوق داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها