سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
انتشار کتاب‌هایی که هم جنبه نخبگانی و هم رویکرد حزبی و سیاسی داشت

محمد رحمانی، نویسنده کتاب «من اعتراف می‌کنم» گفت: به سهم خودم به عنوان یک فعال فرهنگی از عملکرد معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در سه سال گذشته تشکر می‌کنم. البته شاید سه سال زمان کمی برای ارزیابی باشد، بسیاری از عملکردها در پایان چهارمین سال به نتیجه می‌رسد. اما در کل دوره خوبی را سپری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محمد رحمانی، برگزیده شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش مستندنگاری و نویسنده کتاب «من اعتراف می‌کنم» با اشاره به عملکرد معاونت فرهنگی ارشاد در سه سال گذشته گفت: به سهم خودم به عنوان یک فعال فرهنگی از عملکرد معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در سه سال گذشته تشکر می‌کنم. البته شاید سه سال زمان کمی برای ارزیابی باشد، بسیاری از عملکردها در پایان چهارمین سال به نتیجه می‌رسد. اما در کل دوره خوبی را سپری کرد.

وی افزود: در همین سه سال که دوره کوتاهی است، شاهد نقاط مثبت بسیاری بودیم. من برای شاهد گفته‌های خودم چند خاطره را ذکر می‌کنم: البته شاید بگویند چون برنده جایزه ادبی جلال شدم چنین دیدگاهی دارم اما این‌گونه نیست. کتابی که در این دوره برنده جایزه ادبی جلال شد، در پنج سال گذشته و در دوره‌های قبل اصلاً اجازه چاپ پیدا نکرده بود. اما در این دوره در یک فضای کاملاً رقابتی در انتشارات ایران به چاپ رسید. محمدحسن روزی طلب، از انتشارات ایران بر این اعتقاد بود که کتاب «من اعتراف می‌کنم» جایزه‌ای دریافت نمی‌کند اما در یک فرآیند کاملاً آزاد کتاب موفقیت کسب کرد.

رحمانی بیان کرد: من از برندگان جوایز دوره‌های قبل جایزه جلال پرس و جو کرده بودم، مدت زمانی طول می‌کشید تا مبلغ جایزه به حساب برندگان واریز شود اما فردای صبح اعلام نتایج جایزه جلال مبلغ جایزه به حساب من واریز شد که این نشان از مدیریت خوب این فرآیند دارد و نشان از مسئولیت‌پذیری کسانی دارد که مسئولیت حوزه را بر عهده دارند. که این برای من بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه گفت: من درخواست مجوز انتشارات کرده بودم، شنیده بودم که زمان زیادی سپری می‌شود تا مجوز صادر شود و روندی طولانی را طی خواهد کرد، اما در عمل این‌گونه نبود و در مدت معقولی مجوز انتشارات در این دوره صادر شد. این نشان می‌دهد که مجموعه وزارت ارشاد به سمت دولت الکترونیک رفته و در این زمینه خوب عمل می‌کند. به خاطر دارم که پرسشی را مستقیم با دکتر یاسر احمدوند مطرح کردم. او بسیار شفاف پاسخگو بود و راهنمایی کامل را دریافت کردم. این بسیار ارزشمند است که یک مقام مسئول کاملاً صمیمانه پاسخگو بود.

رحمانی افزود: انتشارات روزنامه ایران که در این سه سال پا گرفته است، بسیار کمک خوبی به تاریخ‌پژوهی کرد و کتاب‌های خوبی را در این مدت منتشر کرد. کتاب‌هایی که هم در بازار موفق بود و هم جنبه نخبگانی و رویکرد حزبی و سیاسی داشت. خود من در این مدت بسیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نقد کردم اما هیچگاه واکنش بدی را از مسئولان این وزارتخانه ندیدم. در بسیاری از مقاطع پاسخگو بودند که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: البته به این نکته نی، اشاره کنم که بین این وزارتخانه و بخش بزرگی از هنرمندان به اشتباه فاصله افتاد اما کم‌کم فضا عادی شد. در این دوره فیلم‌های خیلی خوبی اکران شد و در حوزه سینما نیز اتفاقات خوبی رخ داد.

رحمانی در ادامه گفت: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نیز یک دوره طلایی را سپری کرد. در این دوره کسانی در این خبرگزاری حضور داشتند که عاشق کتاب هستند. در هیچ دوره‌ای خبرگزاری کتاب این‌گونه رونق نداشت. حتی بن‌هایی که در نمایشگاه کتاب به نویسندگان، دانشجویان و اهالی قلم و اندیشه اختصاص پیدا کرد، بسیار قابل توجه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها