یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
داستان کردی «سیاه‌بند و خه‌جێ» در ایلام منتشر شد

ایلام- به همت نشر زانا؛ داستان کردی سیاه‌بند و خه‌جێ (سیامند و خدیجه) در ایلام منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، نشر زانا داستان کردی «سیاه‌بند و خه‌جێ» نوشته احسان معتضدی نویسنده کرمانشاهی در ایلام چاپ و منتشر کرد.

داستان سیابند (سیامند) و خجی (خدیجه) یکی از معروف‌ترین داستان‌های فولکلور کردی است و در کنار حماسه‌های کلاسیکی مانند «مم و زین» و «شاهنامه کردی»، بخشی از هویت مردم کرد به شمار می‌رود.اصل داستان به صورت سینه‌به‌سینه توسط دەنگبێژان، یا همان نقالان کرمانج، در طول سده‌ها نقل شده و چند روایت آن هم تاکنون به زبان کردی کرمانجی به چاپ رسیده است.

با وجود اهمیت و معروف بودن این داستان عاشقانه و حماسی و مردمی، متاسفانه روایتی از آن به کردی جنوبی در دسترس نبود و این اثر برای مردم کرمانشاه و ایلام ناشناخته مانده است.

زبان کتاب کردی جنوبی (شاخه‌ی کردی کرمانشاهی) است و نشانه‌هایی از تلاش عامدانه مولف در استفاده از دیگر گویش‌های زبان کردی هم دیده می‌شود.

روایتی که احسان معتضدی مولف این کتاب ارائه داده تلاشی است برای شناساندن این اثر مردمی و تاریخی به هموطنان و در عین حال جان دادن به عرصه نثر و داستان کردی جنوبی که بر خلاف شعر، تاکنون فاقد تحرک و چالاکی بوده است.

در این داستان، سیابند (سیابند) پسری است که پس از سال‌ها نذر و نیاز نصیب پدر و مادرش می‌شود، اما زود آنها را از دست می‌دهد و ناچار زیردست عمو و زن عموی نامهربان بزرگ می‌شود. در نوجوانی سرانجام از ظلم عمو و زن عمو به کوهستان پناه می‌برد و به دنبال انتقام از فلک و مردم بی اعتنا به حال او و یتیمانی چون او یاغی و راهزن می‌شود...

به گزارش ایبنا؛ نشر زانا کتاب سیاه‌بند و خه‌جێ (سیامند و خدیجه) تالیف احسان معتضدی (۱۳۶۴- کرمانشاه) و ساکن کشور هلند را در ۱۲۰ صفحه، در ۵۰۰ جلد و به قیمت ۱۱۰ هزارتومان در سال ۱۴۰۳ چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها