چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
«دستنامه مارک ایران» منتشر شد/ سازماندهی منابع، کتاب و نسخه خطی

کتاب «دستنامه مارک ایران: قالب کتابشناختی» توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «دستنامه مارک ایران: قالب کتابشناختی» تلاشی است برای تدوین استاندارد مارک ایران به زبان ساده که با آخرین تغییرات یونی‌مارک، منطبق شده و ویراست تکامل‌یافته مارک ایران در بیست سال اخیر است. تاریخچه مارک ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به سال ۱۳۷۶ و تصویب طرح پژوهشی مارک ایران برمی‌گردد. این طرح در نهایت منجر به پیاده‌سازی مارک ایران مبتنی بر یونی‌مارک در نرم‌افزار کتابخانه‌ای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران (رسا) شد.

در این اثر که برای سازمان‌دهی انواع منابع، ازجمله کتاب، نسخه خطی، پایان‌نامه و منابع الکترونیکی کاربرد دارد، علاوه بر ترجمه بلوک‌ها و فیلدهای اصلی یونی‌مارک، مثال‌هایی متناسب با نیازهای کتابخانه‌های ایران و ویژگی‌های منابع فارسی، طراحی و ارائه شده است. همچنین ساختار و محتوای کتاب به‌گونه‌ای تدوین شده است که خوانندگان و کاربران علاوه بر آشنایی با استانداردهای یونی‌مارک و مارک ایران، به‌راحتی از نرم‌افزارهای مبتنی بر این دو استاندارد، به‌ویژه نرم‌افزار رسا، استفاده کنند.

کتاب «دستنامه مارک ایران: قالب کتابشناختی» با تألیف و ترجمه سعیده اکبری‌داریان و همکاران در دو جلد و ۹۹۶ صفحه، از طریق فروشگاه برخط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به نشانی bookshop.nlai.ir قابل تهیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها