یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
«بپز و بخور»؛ راهنمایی برای آموزش هنر نانوایی منتشر شد

کتاب «بپز و بخور» نوشته هادی عزیززاده از سوی انتشارات میچکا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «بپز و بخور» نوشته هادی عزیززاده، شیوه پخت ۱۳ نوع نان مختلف را به افراد بالاتر از ۱۰ سال آموزش داده است.

این کتاب حاوی دانش پختن نان، مسئله و معما، پژوهش و خودارزیابی است. پختن نان با قوانین ریاضی حتماً خوشمزه و خوشبو است؛ به‌ویژه اگر کودکان آن را با بازی و ریاضی بپزند و بزرگ‌ترها نوش جان کنند. درست است که هدف از تألیف کتاب «بپز و بخور» آموزش روش پختن ۱۳ نوع نان خانگی خوشمزه به کودکان و نوجوانان است؛ ولی این کتاب هدفی فراتر هم دارد و آن کمک به تقویت مهارت‌های زندگی است. مثلاً:

- «تمرین دست‌ورزی» به جای در دست گرفتن خودکار و نوشتن یا گوشی و تبلت گاهی لازم است که کودکان با دست‌هایشان کارهای دیگری انجام دهند. می‌توان از انجام چنین کارهایی که دست در آن نقش اساسی را دارد به عنوان مهارت‌های زندگی نام برد. پس اگر کسی بخواهد از روی این کتاب نحوه پختن نان را یاد بگیرد به معنی آن نیست که او فقط نان پختن را آموزش دیده است؛ بلکه او مهارت تازه‌ای را فرا گرفته است.

دیگر مهارت‌هایی که کودکان با این کتاب می‌آموزند عبارت‌اند از:

- رعایت بهداشت فردی و توجه به سلامتی خود و دیگران

- برخورداری از مهارت‌های ارتباطی و تعامل با بزرگ‌ترها

- داشتن درک درست از مفاهیمی چون زمان، حجم و…

- برخورداری از تفکر منطقی و پرهیز از سطحی‌نگری

- توانایی انجام پژوهش‌های علمی ساده

- برنامه‌ریزی و مدیریت کارها

همان‌طور که نویسنده در این کتاب آورده است، این کتاب برای همه بچه‌ها مفید است؛ البته بچه‌های کم‌سن فقط می‌توانند از خوردن نان لذت ببرند و بزرگ‌ترها می‌توانند کمی در برخی از مراحل پخت نان مثل الک کردن آرد، وردنه کردن خمیر و … کمک کنند. بچه‌های سال‌های آخر دبستان و مخصوصاً بچه‌های دوره اول دبیرستان هم می‌توانند از این کتاب به خوبی استفاده کنند؛ البته بهتر است یک دستیار بزرگسال هم داشته باشند تا در انجام مراحلی که با «هشدار» مشخص شده است از آن‌ها کمک بگیرند. همچنین، بچه‌های بزرگ‌تر نیازی به دستیار نخواهند داشت. این کتاب درواقع براساس منطق STEAM تدوین شده است. استیم، مجموعه مهارت‌های مبتنی بر دانش، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضی است.

اطلاعات بیشتر:

انتشارات میچکا (واحد کودک و نوجوان مبتکران) کتاب «بپز و بخور» به قلم هادی عزیززاده را در ۷۲ صفحه مصور رنگی و به بهای ۱۵۵ هزار تومان برای +۱۰ ساله‌ها منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط