جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
چرا دوستداران کتاب افراد جالبی هستند؟

ذهن افراد کتابخوان، چابک، سازگار، و پذیرای ایده‌های جدید می‌شود، ویژگی‌هایی که موجب می‌شود افراد برای تعامل با آن‌ها تمایل بیشتری داشته باشند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در هزارتوی وسیع هستی، کسانی هستند که آرامش را در صفحات صحافی شده کتاب می‌یابد. آن‌ها رویاپردازانی به دنبال داستان‌های بافته شده دیگران هستند، جویندگانی که قلمروی فراتر از دنیای فیزیکی را کشف می‌کنند و فیلسوفانی که درباره حروف چیده شده که به دنبال هم در سطرهای کتاب می‌آیند، فکر می‌کنند؛ بله به قبیله دوستداران کتاب اشاره می‌کنیم! در بخش اول این مقاله به چهار ویژگی افراد کتابدوست می‌پردازیم.

برخلاف کسانی که در «سطح» زندگی می‌کنند، عاشقان کتاب به اعماق زندگی شیرجه می‌زنند و در اقیانوس ادبیات به دنبال مرواریدهای خرد می‌گردند. آن‌ها صرفاً مصرف‌کنندگان داستان نیستند؛ بلکه شرکت‌کنندگان در یک روایت بزرگ هستند که در طول زمان و مکان در حرکتند.

در واقع، دوستداران کتاب، با دیدگاه‌ها و بینش‌های منحصر به فرد خود، موجودات جذابی در جهان هستند. عشق آن‌ها به کتاب و ادبیات اغلب شخصیت آن‌ها را شکل می‌دهد و آن‌ها را به یکی از جالب‌ترین افراد برای تعامل تبدیل می‌کند.

۱. آن‌ها در جهان‌های بی‌شماری سفر می‌کنند

دوستداران کتاب، با ورق زدن هر صفحه، سفری را آغاز می‌کنند که فراتر از مکان و زمان است. آن‌ها از طریق کتاب از سرزمین‌های افسانه‌ای عبور می‌کنند، در آسمان‌های بیگانه اوج می‌گیرند، در اعماق آگاهی انسان می‌گردند و واقعیت‌هایی را که فراتر از قلمرو معمولی وجود دارد، کشف می‌کنند. آن‌ها ناظران صرف نیستند، بلکه با این سفرها، هزاران زندگی را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند.

این توانایی برای سفر در جهان‌های بی‌شمار، دیدگاه آن‌ها را شکل می‌دهد و درک آن‌ها را گسترش می‌دهد. آن‌ها زندگی را از طریق نقشه‌ای از فرهنگ‌ها، تجربیات و احساساتی می‌بینند که بیشتر مردم فقط می‌توانند رویای آن را داشته باشند. آن‌ها تکه‌هایی از این سفرها را با خود حمل می‌کنند، لایه‌هایی به شخصیت خود اضافه می‌کنند و این موضوع آن‌ها را به یکی از جذاب‌ترین موجودات دنیا تبدیل می‌کند.

با هر کتابی که می‌خوانند، نه تنها داستان دیگری را به مخزن دانسته‌های خود اضافه می‌کنند، بلکه دنیای درونی خود را گسترش می‌دهند. این کاوش بی‌پایان آن‌ها را به همراهان جذابی تبدیل می‌کند که قادر به ارائه بینش‌ها و دیدگاه‌هایی هستند که به اندازه جهان‌هایی که در آن سفر کرده‌اند متنوع است.

۲. آن‌ها کلید جعبه پاندورا را نگه می‌دارند!

ممکن است اسطوره یونان باستان را به خاطر بیاورید که در آن پاندورا، تحت تأثیر کنجکاوی، جعبه ممنوعه‌ای را باز کرد که همه مشکلات دنیوی را از آن جعبه آزاد کرد. جعبه پاندورا را به‌عنوان یک نماد و استعاره‌ای از ذهن انسان و پیچیدگی بی‌نهایت آن در نظر بگیرید.

دوستداران کتاب هر بار که به کتابی می‌پردازند قفل این جعبه را باز می‌کنند. آن‌ها در هزارتوی عواطف، افکار و امیال انسانی که در این قلمروهای ادبی آشکار شده است حرکت می‌کنند و از طریق همدلی و درک، با شخصیت‌ها و تجربیات آن‌ها شادی و غم، عشق و نفرت، شجاعت و ترس، طیف کامل وجود انسان را تجربه می‌کنند. این تجربه آن‌ها را به طرز باورنکردنی بصیر و آگاه می‌کند. آن‌ها افراد را در سطحی عمیق‌تر از تعاملات سطحی درک می‌کنند و رشته‌های نامرئی تجربیات، احساسات و رویاهای مشترک را که افراد را به یکدیگر و به خود کیهان متصل می‌کند، درک می‌کنند.

۳. ذهن خود را به شیوه‌ای منحصر به فرد تمرین می‌دهند

بیایید لحظه‌ای در قلمرو علم قدم بزنیم؛ آیا می‌دانستید که وقتی مطالعه می‌کنید، مغز شما بین خواندن درباره یک تجربه و زندگی واقعی آن تمایزی قائل نمی‌شود؟ این یک واقعیت است، اینطور نیست؟

دانشمندان علوم اعصاب دریافته‌اند که خواندن، مسیرهای عصبی را همانند تجربیات واقعی را درگیر می‌کند. برای مثال، وقتی درباره شخصیتی می‌خوانید که در حال دویدن است، نورون‌های مرتبط با حرکت فیزیکی در مغز شما روشن می‌شوند. این پدیده به‌عنوان شناخت زمینه‌ای شناخت.می‌شود.

برای دوستداران کتاب، این بدان معناست که آن‌ها تنها داستان نمی‌خوانند، بلکه داستان‌ها را تجربه می‌کنند. همان‌طور که با تلاش‌ها و پیروزی‌های شخصیت‌های داستان همراه می‌شوند، مغز آن‌ها خودش را تمرین می‌دهد و عضلات همدلانه‌اش را منعطف می‌کند. این تمرین شناختی توانایی آن‌ها را برای درک دیگران و دیدن مسائل از منظرهای مختلف افزایش می‌دهد.

ذهن افراد کتابخوان، چابک، سازگار، و پذیرای ایده‌های جدید می‌شود، ویژگی‌هایی که باعث می‌شود افراد برای تعامل با آن‌ها تمایل بیشتری داشته باشند. آن‌ها می‌توانند به راحتی درباره موضوعات مختلف صحبت کنند و دیدگاه‌های منحصر به فردی را که از مجموعه عظیم تجربیات ادبی خود استخراج شده است، ارائه دهند.

۴. آن‌ها استاد هنر سفر در زمان هستند

حالا، قبل از اینکه درباره این ادعای به ظاهر پوچ، ابروی خود را بالا ببرید، اجازه دهید توضیح بدهم. دوستداران کتاب ماشین زمان ندارند (یا دارند؟). با این حال، از طریق قدرت ادبیات، به‌طور منظم از دوران‌های گذشته و دنیای آینده دیدن می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در یک لحظه در خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده لندن ویکتوریایی قدم بزنند و در لحظه‌ای دیگر دورترین نقطه یک کهکشان در آینده را کشف کنند. آن‌ها با شخصیت‌های دوره‌های مختلف همراه می‌شوند و آداب و رسوم، زبان، مبارزات و پیروزی‌هایشان را می‌فهمند.

توانایی سفر در زمان، افراد کتابخوان را به‌طور باورنکردنی سازگار و دارای ذهنی باز می‌کند. آن‌ها قدرِ گذشته را می‌دانند، حال را درک می‌کنند و به آینده امیدوار هستند. این انعطاف‌پذیری زمانی آن‌ها را به گفت‌وگوهای جذاب تبدیل می‌کند که می‌توانند با افراد در گروه‌های سنی و زمینه‌های فرهنگی مختلف ارتباط برقرار کنند.

مترجم: بهاره گلپرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها