چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
عبور از سیل تصورات اختلال‌گر

علی‌الله سلیمی، نویسنده، منتقد ادبی و روزنامه‌نگار در یادداشتی نگاهی داشته است به رمان نوجوان «دره و سیل» نوشته ربکا ماهونی با ترجمه شهلا انتظاریان که انتشارات ایران‌بان منتشر کرده است.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - علی‌الله سلیمی، منتقد ادبی: حالت‌های مختلف انسانی که گاهی اختلال جدی در روند عادی و روزمره زندگی افراد ایجاد می‌کنند، در بسیاری از موارد، در وهله اول متأثر از وقایع بیرونی و متعاقب آن، درگیری‌های درونی مرتبط با آن واقعه هستند که گاهی چنان پیچیده و پُردامنه بروز می‌کنند که فرد مبتلا به یکی از آن حالت‌ها را برای مقطعی، به کل از چرخه عادی زندگی دور می‌کنند. مانند اتفاق ناگواری که برای شخصیت داستانی «رُز کالتر» در رمان نوجوان «دره و سیل» نوشته ربکا ماهونی افتاد و او را برای مدتی از چرخه معمولی زندگی دور کرد.

این رمان تبعات اختلال اضطراب پس از سانحه را روایت می‌کند که شخصیت نوجوان داستان پس از تصادف و از دست دادن یکی از دوستانش، «گابریلا سامر» یا همان «گابی» که در طول داستان خطاب می‌شود، وارد ماجراهای ناخواسته‌ای می‌شود که جهان فکری تازه‌ای برای او رقم می‌زند. قهرمان داستان، رُز کالتر تقریباً به خانه رسیده است؛ اما اتومبیلش در صحرای نوادا خراب می‌شود و صدایی از رادیو، سکوت شب را می‌شکند که متعلق به بهترین دوستش، گابی است؛ همان پیغامی که رز، بارها و بارها در طول سال گذشته آن را گوش کرده است؛ آخرین پیغامی که گابی قبل از مرگش فرستاده است. بنابراین رز در مسیر نزدیک‌ترین برج مخابراتی پیش می‌رود و به دره اسرارآمیز لوتوس می‌رسد؛ شهر کوچکی که پیشگویی در آن امری عادی است، در هر گوشه و کنارش رازی نهفته است و کافه‌ای افسانه‌ای دارد. علاوه بر این‌ها، بنا به گفته کیسی کرین، سومین پیشگوی صادق شهر، مردم آنجا منتظر رز بوده‌اند؛ چون در یکی از پیشگویی‌های آن‌ها رز بوده است، همان که طبق آن گفته شده سیلی فقط ظرف سه روز دره لوتوس را نابود می‌کند. به باور رز اگر این پیشگویی درست باشد، بدترین ترس او تأیید می‌شود؛ اینکه بیماری اختلال اضطراب پس از سانحه که پس از مرگ گابی گرفتار آن شده است، تغییری در او ایجاد کرده و قادر به مقابله با آن نیست. رز با کمک دوستان جدیدش، برای متوقف‌کردن سیل تلاش می‌کند؛ اما ارتباطش با سیل و همچنین عجیب‌بودن آن شهر کوچک، خیلی عمیق‌تر از تصورش در ذهنش جای می‌گیرد.

عبور از سیل تصورات اختلال‌گر

ربکا ماهونی رمانی پیرامون مکان‌های تخیلی، پیداکردن خانواده، قدرت غم یا خاطرات و پذیرش مسیر پایان‌بخشیدن به آن‌ها را خلق کرده است که مخاطب را میخکوب و ذهن او را چنان درگیر می‌کند که گویی با شخصیت‌های آن همراه است. رمان «دره و سیل» داستان یک سفر اسرارآمیز از درون به جهان بیرون است. رُز کالتر با گذشت مدت‌ها از مرگ گابی، دوست صمیمی‌اش، هنوز نتوانسته با مرگ او کنار بیاید و کابوس آخرین پیغام گابی همواره با اوست؛ اما ورود ناخواسته او به دره اسرارآمیز لوتوس، حقایق تازه‌ای را برای رُز کالتر روشن می‌کند که پیش از این، کمتر به آن‌ها فکر کرده است؛ اینکه چگونه اندیشیدن به تصورات ذهنیِ وامدار گذشته که با انواع ترس‌ها عجین شده، واقعیت‌های پیرامونی در زمان حال را به حاشیه می‌راند و ذهنیت افراد، پویایی خود را از دست می‌دهد و همواره دچار وهم و خیالات دامنه‌داری می‌شود که پیوسته حصاری دور دیدگانش می‌کشد و زندگی در تصورات خیالی را به افراد تحمیل می‌کند.

در پایان داستان «دره و سیل»، رُز کالتر به این واقعیت نزدیک می‌شود که انباشت بیش از حد تصورات ذهنی و خیالی آمیخته با انواع ترس‌ها، سرانجام باعث لبریزشدن مجموع این تصورات نادرست ذهنی می‌شود و می‌تواند مانند سیل ویرانگری حرکت کند و هر آنچه را که سر راهش هست، ویران کند و با خود ببرد. او زمینه‌های سیل احتمالی را در ذهن خود پاک می‌کند و از بین می‌برد. آخرین اقدام رُز کالتر، تصمیم برای بازگشت به خانه است که گویی خود را در این سفر نمادین، تکانده و با سبک‌بالی قصد بازگشت به خانه و زندگی عادی را دارد.

چاپ اول کتاب «دره و سیل» نوشته ربکا ماهونی با ترجمه شهلا انتظاریان، در ۳۲۴ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و به بهای ۲۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات ایران‌بان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط