چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
پنجمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی مهر تربت‌حیدریه برگزار شد

خراسان‌رضوی - پنجمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی مهر تربت‌حیدریه با حضور پرشور دوست‌داران شاهنامه در بوم‌گردی تهمینه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، پنجمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی مهر تربت‌حیدریه عصر دیروز در میان استقبال بسیار خوب دوست‌داران شاهنامه در بوم‌گردی تهمینه برگزار شد.

پنجمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی مهر تربت‌حیدریه برگزار شد


در این رویداد فرهنگی که هم‌زمان با روز گرامی‌داشت شعر و ادب فارسی برگزار شد، سلنا و علی یزدان‌پناه به نقالی پرداختند و پس از آن خانم یونسی بخش‌هایی از داستان ضحاک را خواند، پس از آن سیدجعفر علمداران، استاد دانشگاه دولتی و فرهنگیان تربت‌حیدریه با شرح خلاصه‌ای از ۴ جلسه گذشته این انجمن گفت: در جلسات قبل به پادشاهی کیومرث، سیامک، هوشنگ و طهمورث پرداختیم و گفتیم که طهمورث سومین پادشاه است و به دلیل نبردها و پیروزی‌هایش بر دیوها و نیروهای اهریمنی شهرت دارد.

پنجمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی مهر تربت‌حیدریه برگزار شد


وی افزود: همچنین به این موضوع اشاره کردیم که طهمورث به‌عنوان یکی از اولین شاهان، به ساخت و ساز شهرها و توسعه زیرساخت‌های اولیه مشهور است. او بر اساس برخی روایات، نخستین کسی بود که به شهرسازی و احداث کاخ‌ها پرداخت. او به دیوان فرمان داد تا مصالح ساختمانی مناسب فراهم کنند و از این طریق، بنیادهای تمدن شهری در دوران باستان را بنا نهاد.

علمداران با اشاره به بیتِ «کنون ای خردمند ارج خرد.. بدین جایگاه گفتن اندر خورد»، واژگان «کنون»، «خردمند»، و «ارجمندی» خرد را توضیح داد و به جایگاه والای خرد در شاهنامه پرداخت.

سپس این استاد دانشگاه عرفان و اسطوره را مقایسه کرد که مورد توجه حاضران قرار گرفت. در ادامه این نشست فرهنگیُ معین جلالی =بخشی از داستان جمشید را خواند سپس اقای میرزابیگی از جغرافیای شاهنامه داد سخن کرد پس از آن هم دو گردآفرید توانا از شهرستان زاوه تربت‌حیدریه نقالی دلنشینی را اجرا کردند.

پنجمین جلسه انجمن شاهنامه‌خوانی مهر تربت‌حیدریه برگزار شد


موسیقی سنتی این هفته هم به عهده جناب آقای اسکندی بود و پایان بخش این مراسم هم شعر زیبای آقای عباسی.

به گزارش ایبنا؛ دوشنبه‌های دانایی تربت حیدریه، در دوشنبه پایانی هر ماه به انجمن شاهنامه‌خوانی و شاهنامه‌پژوهی مهر تربت‌حیدریه اختصاص دارد، این انجمن از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه دولتی این شهرستان شروع به کار کرد که در هر دوره با استقبال پرشور مردم هنر دوست این شهرستان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط