جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
داستان حماسی به گونه‌ای باشد که فرزندان به هویت کشورشان افتخار کنند

خراسان رضوی– سارا عرفانی، نویسنده و پژوهشگر گفت: داستان‌های حماسی‌مان به گونه‌ای باشد که فرزندان این مرز و بوم به هویت خود افتخار کنند.

سارا عرفانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایران کتاب (ایبنا) در مشهد گفت: داستان‌های حماسی‌مان به گونه‌ای باشد که فرزندان این مرز و بوم به تاریخ، هویت و دستاوردهای کشورشان ببالند و حس غرور کنند تا افتخارات و آنچه که کشور خودشان دارد را از کشورهای بیگانه تمنا نکنند که متاسفانه هنوز با این امر فاصله داریم.

وی افزود: داستان حماسی واقعاً برای فضای ادبیات دانش‌آموزان و نوجوانان ما نیاز است؛ ما می‌دانیم که اهدافی وجود دارد برای اینکه فرزندان این کشور از این خاک بروند، حتی گاهی کودکان ما با انگیزه تحصیل در خارج از کشور آرزوی مهاجرت دارند؛ به نظر من ادبیات باید آنقدر قوی و تاثیرگذار حرفش را در قالب داستان به مخاطب نوجوان بزند که فرزندان ما نگاه صحیح‌تری به کشور و دستاوردهایش داشته باشند.

جشنواره تکامل پیدا کرده است

داور ادوار جایزه ملی داستان حماسی در خصوص تاثیر ادبیات حماسی بر نوجوانان گفت: ادبیات باید آنقدر قوی و تاثیرگذار حرفش را در قالب داستان به مخاطب نوجوان بزند که فرزندان ما نگاه صحیح‌تری به کشور و دستاوردهایش داشته باشند.

عرفانی ادامه داد: با توجه به اینکه جشنواره داستان حماسی تنها چند سال است که آغاز به کار کرده و به موضوع حماسی در داستان کمتر پرداخته شده، در حال حاضر نسبت به دور اول، کیفیت برگزاری جشنواره و حتی کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بسیار بالاتر رفته است؛ در واقع طی این سال‌ها روال برگزاری جشنواره تکامل پیدا کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال قبل از پایان مهلت ارسال آثار، کلاس‌های زیادی در رابطه با داستان‌های حماسی در شهرهای مختلف برگزار شد که این اتفاق، اتفاقی بسیار مبارک است؛ در گذشته ما شاهد این بودیم که همزمان با برگزاری جشنواره، تعدادی کلاس و کارگاه برگزار شود اما اینکه این بار کلاس‌ها در شهرهای مختلف برگزار شد و استادان جشنواره به آن شهرها رفتند و کارگاه‌ها و کلاس‌هایی برای تبیین مختصات داستان حماسی برگزار کردند، یک اتفاق بسیار متمایز و شایسته ای بود که در این دوره شاهدش بودیم.

داستان حماسی تازه در حال جا افتادن است

داور ادوار جشنواره داستان حماسی عنوان کرد: استقبال مخاطبان از این کلاس‌ها و جشنواره بسیار خوب بود. موضوع داستان حماسی برای هنرجوها، نویسندگان جوان و حتی نویسندگان پیشکسوت ما تازه در حال جا افتادن است. با همین کارگاه‌ها مختصات داستان حماسی تبیین می‌شود. اینگونه نویسندگان ما کم‌کم به فکر نوشتن داستان‌های حماسی می‌افتند.

وی افزود: از مزیت‌های جشنواره داستان‌های حماسی این است که از طرح رمان‌ها بسیار حمایت می‌شود. حتی در برخی از دوره‌ها راهبر و مربی تعیین می‌شد برای نوشتن رمان‌ها و همچنین ما پس از جشنواره خروجی این آثار را می‌بینیم که کتاب‌ها کم‌کم چاپ و منتشر می‌شوند. این جشنواره به گونه‌ای نیست که نفرات برگزیده معرفی شوند و تمام. ما شاهد خروجی‌های بسیار خوبی از دوره‌های گذشته بودیم. این‌ها از اتفاقات خوب و حائز اهمیتی است که در یک جشنواره رخ می‌دهد.

عرفانی یادآور شد: از نظر من جشنواره داستان‌های حماسی کمبودی ندارد چرا که این جشنواره مانند نهالی است که در حال رشد و جان گرفتن است. اما اگر مخاطبان و نویسندگان بیشتر با داستان‌های حماسی آشنا شوند و کلاس‌های ما علاوه بر شهرهایی که در آن کلاس برگزار کردیم در دیگر شهرها هم برگزار شود، بهتر است.

ادبیات حماسی در تلویزیون هم نمایش داده شود

وی تاکید کرد: خوب است اگر ما در برنامه‌های تلویزیونی شاهد به تصویر کشیده شدن و تبیین داستان‌های حماسی باشیم. اینگونه حماسه برای مخاطب یک مسئله می‌شود و به این می‌اندیشد که کارکرد و هدف داستان حماسی چیست و قرار است به کجا برسد.

این نویسنده و پژوهشگر افزود: خوب است اگر یک هیئت علمی در جشنواره وجود داشته باشد تا داستان‌هایی با چهارچوب‌های اصولی و درستی که بیان می‌شود، سفارش داده شود تا بتوانیم چندین داستان حماسی طراز اول و درجه یک از دل جشنواره بیرون بیاوریم.

داستان‌های سفارشی، داستان‌هایی ضعیف هستند

وی اضافه کرد: امروزه موضوعی جا افتاده است که اصولاً داستان‌های سفارشی، داستان‌هایی ضعیف هستند. اما امیدواریم روزی برسد که برای داستان‌های سفارشی به قدری درست، اصولی و منطقی، وقت و هزینه صرف شود که ما چند داستان سفارشی خیلی خوب به عنوان الگو مقابل هنرجوها بگذاریم. به طوری که از هنرجو انتظار داشته باشیم چیزی با بهره گیری از آن داستان‌های سفارشی بنویسد.

این نویسنده و کارشناس حوزه ادبیات افزود: تعداد داستان‌های حماسی در خور توجه ما انگشت شمار است. اما امیدوارم طی سال‌های آینده نویسندگان جوان ما خیلی جدی‌تر به این موضوع بپردازند. ما حتی از اتفاقات روز می‌توانیم داستان حماسی بسازیم. برای مثال همین جنگ‌ها و حملات و شهادت‌هایی که این روزها در خاورمیانه شاهدش هستیم می‌تواند در داستان‌های ما حماسه آفرین باشد که البته در چهارچوب جشنواره ماست.

به گزارش ایبنا؛ مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی نیمه مهر ماه در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی شهر طوس برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها