سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۳
تاسیس انجمن بین المللی رودکی و عضوگیری از همه شاعران پارسی گوی

اعضای ستاد بزرگ داشت هزار و صدمین سال گرد وفات رودکی در نخستین جلسه خود طرح های متعددی را به منظور بزرگ داشت پدر شعر فارسی تصویب کردند. از جمله این طرح ها تاسیس انجمن بین المللی رودکی است که مصوب شد انجمن استادان زبان فارسی طرح آن را آماده و برای اجرا ارایه کند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين جلسه كه با حضور دكتر محسن پرويز معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دكتر وفايي سرپرست دبيرخانه شوراي گسترش زبان و ادب فارسي و سید مهدي جهرمي مدير عامل خانه كتاب برگزار شد، پيشنهادهاي مختلفي در راستاي بزرگداشت مقام ادبي شامخ رودكي سمرقندي به تصويب رسيد.

از جمله اين پيشنهادات مصوب، مي‌توان به برگزاري كنگره علمي در تهران يا مشهد، چاپ تمبر يادبود رودكي با همكاري فرهنگستان هنر و شوراي عالي تمبر و نيز تخصيص غرفه‌اي در سراي اهل قلم نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با عنوان غرفه يا حجره يا هشتي رودكي اشاره كرد.

در اين جلسه مقرر شد در نمايشگاه‌هاي كتاب استاني امسال، نشست‌هايي ادبي با موضوع مولانا و در سال آينده با موضوع رودكي برگزار شود.

برگزاري مسابقات ادبي- هنري دانشجويي به مناسبت سال رودكي با عنوان "شب‌هاي رودكي" يا "شب هاي موليان" يا "بر ساحل آمودريا" و نيز چاپ دو ويژه‌نامه در كتاب هفته و كتاب ماه ادبيات در ارتباط با رودكي از ديگر مصوبات اين جلسه بود.

در اين جلسه همچنين مقرر شد تا با هماهنگي با سازمان صدا و سيما، در اين رسانه ملي ميزگردهايي درباره شناخت زندگي و شخصيت و آثار رودكي برگزار شود.

دكتر وفايي، سرپرست دبيرخانه شوراي گسترش زبان و ادب فارسي،متقبل انتشار چاپ نفیسی از مجموعه اشعار رودكي و نيز چاپ مجموعه‌اي تحت عنوان كتابشناسي رودكي شد كه مورد اخير براي استفاده دانشجويان و پژوهندگان ادبيات كلاسيك فارسي بسيار مفيد خواهد بود.

در اين جلسه مقرر شد سه سهميه بورس تحصيلي از كشورهاي تاجيكستان، افغانستان، يا كشورهاي ديگر به دانشجويان غير ايراني به منظور ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد رشته زبان و ادبيات فارسي اعطا شود.

برگزاري مسابقه‌اي براي نوشتن نامه‌اي خيالي به رودكي با مضمون وضعيت زبان و ادبيات فارسي و رسالت امروز ما در اين حوزه و نيز مشاركت با وزارت فرهنگ تاجيكستان براي اهداي جايزه رودكي در شعر، مصوبات ديگر نخستين جلسه ستاد بزرگداشت رودكي بودند.

عليرضا قزوه، مسوول دفتر شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز متقبل چاپ مجموعه اشعار شاعران ايران و ساير كشورها در نكوداشت رودكي، جايگاه او در شعر فارسي و شخصيت و زندگي او شد.

پرده‌برداري از مجسمه با يادمان رودكي در يكي از مراكز فرهنگي ايران با تاجيكستان با همكاري كتابخانه ملي جمهوري اسلامي و حضور 20 تن از استادان، محققان و مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر مزار رودكي در تاجيكستان، از مصوبات ديگر اين جلسه بودند.

در اين جلسه همچنين آماده سازي و اجراي تئاتر رودكي به كارگرداني علي پويان توسط بنياد فرهنگي- هنري رودكي و تهيه فيلم مستندی درباره رودكي توسط معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد، به تصويب اعضاي ستاد بزرگداشت رودكي رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط