سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۰
بررسي غزل سعدي از ديدگاه دادبه

پانزدهمين مجموعه از درس‌گفتارهايي درباره‌ سعدي، به «حسب‌الحال مشتاقي»، بررسي غزل سعدي اختصاص دارد و دكتر اصغر دادبه عصر چهارشنبه ۲ دی در اين‌باره در مركز فرهنگي شهر كتاب سخن خواهد گفت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پانزدهمين نشست از مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ سعدي، به موضوع «حسب‌الحال مشتاقي» اختصاص دارد و دكتر اصغر دادبه، در اين درس‌گفتار، غزل‌هاي سعدي را واشكافي مي‌كند.

به باور دادبه، در باب غزل‌هاي سعدي، عاشقانه و عارفانه بودن آن، بحث‌ها و آراي متفاوتي ارايه شده و شرح‌ها و تفسيرهاي گوناگوني نوشته شده اند؛ اما مخاطبان، نيازمند تبيين ويژگي‌هاي غزل سعدي، ارتباط غزل سعدي با ديگر آثار او، مقايسه‌ غزل سعدي با حافظ، مولوي، سنايي و ديگر شاعرانند که اين مباحث در اين درس‌گفتار سعدي ارايه مي‌شود.

دوره پيشين درس گفتارهايي درباره سعدي به «رسوم و باورهاي مردم در روزگار سعدي» اختصاص داشت که صادق همايوني، پژوهشگر آداب و رسوم ايراني به بررسي روزگار اجتماعي و باورهاي مردم در زمانه سعدي پرداخت.

دکتر اصغر دادبه در اسفند 1325 خورشيدي در شهر يزد، در محيطي برآمده از فرهنگ ايراني متولد شد. وي دكترايش را در رشته حکمت و فلسفه اسلامي از دانشگاه تهران دريافت كرد.

کارهاي تحقيقي دکتر دادبه را مي‌توان به دو بخش تقسيم کرد. کارهاي غير مستقل وي تلاشي براي نوشتن شرح و مقدمه بر آثاري نظير مجموعه شعر دکتر فخرالدين مزارعي؛ مفهوم رندي در شعر حافظ از همين نويسنده؛ حواصيل و بوتيمار از دکتر امير حسين يزدگردي؛ تصحيح ديوان ظهير از همين محقق و... است.

کارهاي مستقل دادبه نيز شامل كتاب‌ها و مقاله‌هايي به قلم اوست. بيش از 300 مقاله فلسفي، عرفاني، کلامي و ادبي در دايره‌المعارف‌ها، مجلات دانشگاهي و مجلات غير دانشگاهي منتشر شده اند. کليات فلسفه، فخر رازي، فرهنگ اصطلاحات کلامي، تصحيح و تعليق ديوان نجيب کاشاني و تصحيح و تعلیق تاريخ کشيک‌خانه، رساله منطق هنر شهر، شناخت شناسي در فلسفه اسلامي و... از جمله كتاب‌هاي اوست.

اين درس‌گفتار، عصر چهارشنبه ۲ دي‌ماه ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگي شهر کتاب واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار مي‌شود و شرکت در آن براي عموم آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط