یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۹
«سلاطین گمشده» تا دو هفته دیگر می‌رسد

نخستین مجموعه شعر بنیامین دیلم کتولی با عنوان «سلاطین گمشده» در قالب کلاسیک تا دو هفته دیگر توسط نشر شانی راهی بازار نشر می‌شود.\

دیلم کتولی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه شعر گفت: «سلاطین گمشده» نخستین مجموعه شعر من در قالب‌های کلاسیک غزل و رباعی است. شعرهای این مجموعه طی سال‌های 1387 تا 1388 سروده شده‌اند.

وی که حدود 55 غزل و 10 رباعی را از میان سروده‌های خود برای این مجموعه برگزیده، درباره مضامین این شعرها گفت: در این شعرها بیشتر سعی داشتم مضامین و اندیشه‌های اجتماعی و عاطفی را بیان کنم.

دیلم کتولی از 13 سال پیش تاکنون شعر را به صورت جدی دنبال می‌کند. وی در بیان انگیزه‌اش از انتشار نخستین مجموعه شعرش اظهار داشت: هر شاعری پس از طی یک مرحله با توجه به احساس نیاز خود شعرهایش را منتشر می‌کند و در دسترس مخاطبان شعر قرار می‌دهد. چاپ شعر در قالب یک کتاب تجربه‌ای جدید برای هر شاعر است.

وی ادامه داد: بازخوردهایی که از علاقه‌مندان حوزه شعر پس از انتشار شعرها در یک کتاب از سوی مخاطبان دریافت می‌شود در تجربه‌های بعدی شاعر تاثیرگذار است. از سوی دیگر مخاطبان با زبان و محتوایی که شاعران در هر زمان به‌کار می‌گیرند آشنا می‌شوند.

این شاعر با تاکید بر این موضوع که مخاطب امروز هنوز آن‌چنان که باید نتوانسته با شعر نو ارتباط برقرار کند توضیح داد: شعر کلاسیک در برقراری ارتباط با مخاطب موفق‌تر بوده است؛ چراکه مخاطب معاصر در ذهن خود انس و الفت بسیاری با این نوع شعر دارد، هرچند که شاعران در پی کسب تجربه‌های جدید و به‌کارگیری قالب‌های شعری متفاوت هستند.

وی در ادامه به نقش موثر کارگاه‌های شعر و داستان به ویژه از دهه 50 به بعد اشاره و تصریح کرد: این کارگاه‌ها جریان‌های نابی را در شعر و داستان معاصر ایجاد کرده‌اند و بی‌شک تاثیر به‌سزایی بر زبان شعر و یا داستان شاعران و نویسندگان تازه‌کار خواهند داشت.

دیلم‌کتولی یادآور شد: در این میان نباید نقش تجربه را در رسیدن یک شاعر به زبان شعری‌اش نادیده گرفت. شاعران در گذر زمان قالب‌های شعری گوناگونی را تجربه می‌کنند و شاید در طی دروان حرفه‌ای که به سرایش شعر مشغول هستند مدام زبان شعری آن‌ها تغییر کند.

وی با تاکید بر این امر که غزل‌های او از نوع غزل مدرن به‌حساب می‌آیند تشریح کرد: غزل مدرن را به مفهوم دگرگونی ساختار غزل کلاسیک به‌کار نگرفته‌ام بلکه این مدرن بودن در محتوا و زبان غزل‌ها دیده می‌شود.

این شاعر در پایان از انتشار مجموعه‌ شعر دیگری در سال آینده خبر داد و گفت: دومین مجموعه شعرم با عنوان «از کارون برمی‌گردم» در قالب سپید است و حدود 30 قطعه شعر را در بر می‌گیرد که بیشتر مضامین و دغدغه‌های اجتماعی من را بیان می‌کنند. این مجموعه توسط نشر شاملو در بهار سال آینده راهی بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط