چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰
نگاهي به دامنه تغييرات سياسي كشورها

مدير انتشارات جامعه‌شناسان‌ از انتشار كتاب «جامعه‌شناسي سياسي كلان» به عنوان اثري كه به دنبال درك و توضيح نظام‌هاي سياسي مختلف است خبر داد و گفت: اين اثر تاليف دكتر محمدرضا طالبان است كه كشمكش‌هاي اجتماعي سياسي جوامع را در ادامه روند ثبات يا زوال آنها بررسي مي‌كند./

سعيد اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: نويسنده، كتاب «جامعه‌شناسي سياسي كلان» را با توجه به دوره معاصر كه دموكراتيزاسيون در آن گسترده شده و رشد اقتصادي در جهان نيز روبه گسترش است به نگارش در آورده و افزايش خشونت داخلي و بي‌ثباتي سياسي را به عنوان يك معما و پارادوكس براي دانشمندان علوم اجتماعي و سياسي مطرح مي‌كند.

اسلامي افزود: اين كتاب با اين پرسش آغاز مي‌شود كه چرا برخي كشورها از برخي ديگر بي‌ثبات‌ترند يا دامنه تغييرات بين كشوري و بي‌ثباتي سياسي ناشي از چه عواملي است؟
 
اسلامي در ادامه گفت: اين بحث يكي از قديمي‌ترين و مهم‌ترين مسايل حوزه سياسي‌ است كه نويسنده در اين كتاب به موضوع نظم و كشمكش‌هاي سياسي يا ثبات و بي‌ثباتي سياسي توجه دارد و در پي درك و توضيح اين موضوع، نظام‌هاي سياسي مختلف را با توجه به كشمكش‌هاي اجتماعي سياسي درون جامعه از طريق ثبات يا زوال، بررسي مي‌كند. 

وي اظهار داشت: پژوهش انجام شده در اين اثر دو هدف را دنبال مي‌كند، نخست آنكه با مروري تفضيلي بر ادبيات پژوهش و رويكردهاي نظري متفاوت درباره بي‌ثباتي سياسي، دستگاهي نظري را براي تبيين اين پديده كلان پايه، تدوين مي‌‌كند كه دربر دارنده سازه‌هاي اصلي و رويكردهاي نظري است. در گام دوم مي‌كوشد با ارايه مدلي تئوريك، تلفيقي كه واجد دست كم متغيرهاي نماگر تئوري‌ها با حداكثر قدرت تبييني باشد را مطرح كند تا فهم كامل‌تري از پديده بي‌ثباتي سياسي ارايه دهد و به غناي تبييني آن بيفزايد.

اسلامي در پايان افزود: اين كتاب در شش فصل گردآوري شده كه در فصل نخست به مساله تحقيق و ضرورت اهداف آن مي‌پردازد، فصل دوم به ادبيات تحقيق و پيشينه تئوريك مساله، فصل سوم به چارچوب نظري، فصل چهارم به روش، فصل پنجم به يافته‌هاي پژوهش و فصل ششم به نتيجه‌گيري و پيشنهادات در جامعه‌شناسي سياسي كلان اختصاص دارد.

چاپ نخست كتاب «جامعه‌شناسي‌ سياسي كلان» اثر محمدرضا طالبان در شمارگان 3000 نسخه و بهاي 45000 ريال منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط