دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰
جستارهايي در باب «انسان‌شناسي و توسعه»

ناصر فكوهي در كتاب «انسان‌شناسي و توسعه» با ارايه تاریخچه‌اي از انسان‌شناسی سیاسی، راه‌حل‌هايي را براي برطرف كردن مشکلات تشکیل دولت‌های ملی و کاربردهای عملی انسان‌شناسی سیاسی ارايه مي‌كند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حسين كاظميان، مدير روابط عمومي نشر افكار از انتشار اين كتاب در ماه آينده خبر داد.

به گفته كاظميان، آغاز انسان‌شناسی سیاسی كه موضوع اين كتاب را نيز تشكيل داده است، به اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم برمی‌گردد، زمانی که کشورهای اروپای غربی بخش بزرگی از جهان، اقوام و فرهنگ‌های بی‌شماری را زیر سلطه‌ی نظام اقتصادی ـ سیاسی خود گرفته بودند.

بديهي است اين دولت‌ها برای تداوم این سلطه نیاز به شناخت مردمان و فرهنگي داشتند كه بر آنها مسلط شده بود.

پس از جنگ جهانی دوم و با استقلال مستعمرات سابق، انسان‌شناسی سیاسی رسالتی تازهبا عنوان یاری رساندن به فرایند تشکیل دولت‌های ملی در این کشورها پیدا کرد، زیرا بافت‌ها، نهادها و باورهای سنتی، موانعی جدی بر سر راه شکل گرفتن این دولت‌ها بودند.

به گفته كاظميان، اين كتاب ابتدا تاریخچه‌اي از انسان‌شناسی سیاسی بازگو مي‌كند و سپس با شرح مشکلات تشکیل دولت‌های ملی و کاربردهای عملی انسان‌شناسی سیاسی، راه‌حل‌هايي براي اين برطرف كردن مشكلات ارايه مي‌كند. 

ناصر فكوهي دانش‌آموخته جامعه‌شناسي و مردم‌شناسي سياسي در دانشگاه پاريس، مدرس گروه انسان‌شناسي دانشگاه تهران و رييس انجمن جامعه‌شناسي ايران است. 

از وي تاكنون كتاب‌هاي و مقالات متعددي در حوزه انسان‌شناسي و مردم‌شناسي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط