وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه «از نگاه شما عدم توجه به چه وجوهي ادبيات ما را از روند جهاني شدن باز داشته است»، توضيح داد: اين هم سوالي است كه پاسخ به آن، مجال و تحليل مفصلي را ميطلبد، ولي من فكر ميكنم توجه به قصه و روايت و نيز در نظر داشتن آنچه در جامعه اطرافمان در حال رخ دادن است، از مواردي است كه نويسندگان ما به آن كمتر نظر دارند و اين مساله شايد از علتهايي باشد كه ادبيات ما را با خودمان نيز بيگانه ميكند.
اين داستاننويس اضافه كرد: اگر بخواهيم طبقهبندي كنيم، بايد بگوييم كه گروههاي مختلف نويسندگان ما در اين سالها در قالبهاي پستمدرن، مينيمال و يا رئاليسم نوشتند، ولي ضمن توجه به فرم، در مجموع براي من نوشتن از جامعهاي كه در آن زندگي ميكنم، از توجه به قالبها مهمتر بود و آخرين كتابم نيز گواه اين مطلب است.
نويسنده «خفاش شب» با توضيح درباره اينكه توجه به وجه قصهپردازي هم نياز به تخصص در به كارگيري ساختارهاي فرمي داستاننويسي دارد، گفت: در روايت هم عناصر داستاني بايد جايگاه خود را داشته باشند، چرا كه قصه، پروراندن ميخواهد. وقتي نويسندهاي بلد باشد قصه تعريف كند، شخصيتپردازي، فضاسازي و زمان را هم به درست به كار ميگيرد.
وي تصريح كرد: بهكارگيري نگاه و دركي از ابعاد مختلف جامعهشناسي و مردمشناسي در داستاننويسي و به طور كلي ادبيات، يكي از موادري است كه سبب ميشود ادبيات مخاطب پيدا كند و اين وجه در سالهاي اخير در آثار خوبمان كمرنگ بوده است. ولي در مجموع بايد گفت كه آثار اين سالها تكليفشان در دهههاي آينده روشنتر خواهد بود و تحليل آيندگان از ما دقيقتر است.
رمان «خفاش شب» تازهترين اثر داستاني گلشيري است كه اوايل امسال(89) از سوي انتشارات «مرواريد» روانه كتابفروشيها شد.
سیامک گلشیری متولد سال ۱۳۴۷ و فارغالتحصيل رشته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات آلمانی است. از عشق و مرگ (مجموعه داستان)، همسران (مجموعه داستان)كابوس (رمان)، مهمانی تلخ (رمان)، نفرینشدگان (رمان)، با لبان بسته (مجموعه داستان، نامزد دریافت جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات برای بهترین مجموعه داستان سال ۱۳۸۲و نامزد دریافت کتاب سال وزارت ارشاد برای بهترین مجموعه داستان سال ۱۳۸۲) و عنکبوت (مجموعه داستان) از آثار داستاني او به شمار ميآيند.
نظر شما