چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۱

سيامك گلشيري، معتقد است آنچه مي‌تواند ادبيات و هنر هر سرزمين را مطرح كند، توجه به وجوه مردم‌شناسي و جامعه‌شناسي و البته، بُعد قصه‌پردازي و روايت است؛ وجوهي كه ميان نويسندگان ما با كم اقبالي مواجه شده‌اند و تکلیف آثار اين سال‌ها در دهه‌هاي بعد روشن‌ مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گلشيري، در پاسخ به اين سوال كه «وضعيت داستان‌نويسي سه دهه اخير ايران را در حيطه توجه به معيارهاي جهاني و مطرح شدن در ادبيات دنيا چگونه ارزيابي مي‌كنيد»، گفت: در دهه 70 و 80 تعداد نويسندگان ما بسيار زياد شده و اظهار نظر كلي و تا حدودي درست را فردي مي‌تواند انجام دهد كه آثار اغلب اين نويسندگان را خوانده باشد. 

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه «از نگاه شما عدم توجه به چه وجوهي ادبيات ما را از روند جهاني شدن باز داشته است»، توضيح داد: اين هم سوالي است كه پاسخ به آن، مجال و تحليل مفصلي را مي‌طلبد، ولي من فكر مي‌كنم توجه به قصه و روايت و نيز در نظر داشتن آنچه در جامعه اطرافمان در حال رخ دادن است، از مواردي است كه نويسندگان ما به آن كمتر نظر دارند و اين مساله شايد از علت‌هايي باشد كه ادبيات ما را با خودمان نيز بيگانه مي‌كند. 

اين داستان‌نويس اضافه كرد: اگر بخواهيم طبقه‌بندي كنيم، بايد بگوييم كه گروه‌هاي مختلف نويسندگان ما در اين سال‌ها در قالب‌هاي پست‌مدرن، ميني‌مال و يا رئاليسم نوشتند، ولي ضمن توجه به فرم، در مجموع براي من نوشتن از جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنم، از توجه به قالب‌ها مهمتر بود و آخرين كتابم نيز گواه اين مطلب است. 

نويسنده «خفاش شب» با توضيح درباره اينكه توجه به وجه قصه‌پردازي هم نياز به تخصص در به كارگيري ساختارهاي فرمي داستان‌نويسي دارد، گفت: در روايت هم عناصر داستاني بايد جايگاه خود را داشته باشند، ‌چرا كه قصه، پروراندن مي‌خواهد. وقتي نويسنده‌اي بلد باشد قصه تعريف كند، شخصيت‌پردازي، فضاسازي و زمان را هم به درست به كار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: به‌كارگيري نگاه و دركي از  ابعاد مختلف جامعه‌شناسي و مردم‌شناسي در داستان‌نويسي و به طور كلي ادبيات، يكي از موادري است كه سبب مي‌شود ادبيات مخاطب پيدا كند و اين وجه در سال‌هاي اخير در آثار خوب‌مان كمرنگ بوده است. ولي در مجموع بايد گفت كه آثار اين سال‌ها تكليفشان در دهه‌هاي آينده روشن‌تر خواهد بود و تحليل آيندگان از ما دقيق‌تر است. 

رمان «خفاش شب» تازه‌ترين اثر داستاني گلشيري است كه اوايل امسال(89) از سوي انتشارات «مرواريد» روانه كتابفروشي‌ها شد.

‌سیامک گلشیری متولد سال ۱۳۴۷ و فارغ‌التحصيل رشته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات آلمانی است. از عشق و مرگ (مجموعه داستان)، همسران (مجموعه داستان)كابوس (رمان)، مهمانی تلخ (رمان)، نفرین‌شدگان (رمان)، با لبان بسته (مجموعه داستان، نامزد دریافت جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات برای بهترین مجموعه داستان سال ۱۳۸۲و نامزد دریافت کتاب سال وزارت ارشاد برای بهترین مجموعه داستان سال ۱۳۸۲) و عنکبوت (مجموعه داستان) از آثار داستاني او به شمار مي‌آيند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط