چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۴
"بُخت‌النصر" با 90 داستان كوتاهِ‌كوتاه درباره صدام مي‌آيد

شبنم نادري، تحولات زندگي صدام، ديكتاتور عراق را در قالب 90 داستان كوتاهِ‌كوتاه نوشته است. وي اين اثر را كه "بُخت‌النصر" نام دارد، توسط انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي به چاپ مي‌رساند.\

نادري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار داشت: "پرنده‌هاي در قفس"، "طلاق اجباري"، "پُرخوري ژنرال‌ها"، "روز قصاص" و "ابرهاي زرد"، عناوين برخي از داستان‌هاي كوتاهِ‌كوتاه كتاب "بُخت‌النصر"‌اند.

وي ادامه داد: سوژه مشترك اين داستان‌ها، صدام، ديكتاتور عراق است. سير زندگي وي از تولد تا اعدام و برخي از وقايع پس از مرگش، ترتيب چينش داستان‌هاي كوتاهِ‌كوتاه اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

شبنم نادري با اشاره به نبود اثر داستاني فارسي با محوريت زندگي صدام، درباره منابع به كار رفته در تدوين كتاب "بُخت‌النصر" خاطرنشان كرد: علاوه بر استفاده از منابع مكتوبي كه درباره عراق، سير تحولات اين كشور و به قدرت رسيدن صدام منتشر شده، پس از اعدام صدام، برخي از اسرار وي مانند، وابستگي‌اش به سرويس‌هاي جاسوسي فاش و در سايت‌هاي اينترنتي منعكس شدند كه اين مطالب نيز براي تكميل اطلاعات اين اثر به كار برده شده‌اند.

وي درباره بخش‌هايي از كتاب "بُخت‌النصر" كه با موضوع حمله عراق به ايران نوشته شده، گفت: صدام در مدت كوتاهي پس از به قدرت رسيدنش به ايران حمله كرده است. نقش وي و بدل‌هايش در جنگ تحميلي عراق عليه ايران در اين كتاب بازگو شده‌اند.

نادري با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي صدام تصريح كرد: وي از كودكي در تكفل و تربيت دايي خود قرار گرفته است. دايي صدام به دليل علاقه به حزب نازي‌ آلمان، تصاوير مرتبط با خشونت‌هاي آن‌ها را براي وي به نمايش درآورده و شعارهاي حزب نازي را به صدام آموزش داده است.

وي اضافه كرد: علاوه براين صدام از كودكي به فيلم‌هاي حيات وحش علاقمند بوده و به گفته كارشناسان اين عوامل در خشونت‌هاي صدام موثر بوده‌اند.

شبنم نادري درباره چرايي انتخاب عنوان "بُخت‌النصر" براي اين كتاب گفت: "بخت‌النصر" از ستمکارترین پادشاهان به شمار می‌آمد و فرزند یکی از پادشاهان بابل بود. صدام به دليل علاقه به اين فرد دستور داد بر سر در بنايي بنويسند: "صدام عظمت و اقتدار دوران بُخت‌النصر را در دوران زمامداري خود تجديد و احيا كرده است."

كتاب "بُخت‌النصر" نوشته شبنم نادري به زودي در گروه كتاب‌هاي "دانستني‌هاي انقلاب براي جوانان" توسط انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها