جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
پیشنهاد مطالعه نگین صدری‌زاده به کودکان و علاقه‌مندان به کتاب کودک

نگین صدری‌زاده، پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در این مطلب به معرفی یک داستان کودک پرداخته و آن را برای مطالعه در روزهای باقی‌مانده نوروز ۱۴۰۳ پیشنهاد کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نگین صدری‌زاده در این یادداشت کتاب «من این شکلی هستم؟!» از آثار انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به مخاطبان پیشنهاد داده و درباره آن نوشته است: آینه‌ت دانی چرا غماز نیست / ‏زآن که زنگار از رخش ممتاز نیست.‬ در این مطلب نگاهی کوتاه به کتاب «من این شکلی هستم؟!» داریم. نویسنده و تصویرگر آن، مسعود قره‌باغی است.

کتاب «من این شکلی هستم؟» با روایتی ساده و کودکانه، به اهمیت خودشناسی برای کودکان می‌پردازد. هُدهُدی برای دیدن دوست خود، از درخت‌زار به شهر می‌آید. او که تا به حال خود را ندیده است، از تماشای خود در شیشه یک آپارتمان، متعجب می‌شود. تصویری که شیشه ساختمان‌ها از او منعکس می‌کنند آنقدر کج و معوج است که هدهد نسبت به خود، شرمگین می‌شود، خود را سرزنش می‌کند و برای پنهان کردن آنچه نقص و کاستی می‌داند، به انواع وسیله‌ها و پوشیدنی‌ها پناه می‌برد. او به تدریج نسبت به بال‌ها، دم، سر و پای خود شرم‌زده می‌شود و آن‌ها را با اشیای گوناگون می‌پوشاند.

در میانه داستان او آنقدر در لایه‌های مختلف ترس و شرم، پنهان می‌شود که دیگران نیز نمی‌توانند ماهیت او را به درستی شناسایی کنند و حتی گاهی از او می‌ترسند. داستان به خوبی نشان می‌دهد که خودبیگانگی و عدم خودآگاهی، چگونه فرد را از معنا و هویت جدا می‌کند. در حقیقت چرخه خودبیگانگی از احساس شرم و یک دروغِ «تو به اندازه کافی خوب نیستی» آغاز می‌شود به سرزنش و گم‌گشتگی می‌انجامد؛ به اندازه‌ای که همان دیگرانی که برای پذیرش نزد آن‌ها، ازخودبیگانه شده است نیز در شناخت او دچار سردرگمی و هراس می‌شوند.

در پایان کلاغ نیز – که هدهد برای دیدن او به شهر آمده بود - او را نمی‌شناسد و زمانی که هدهد خود را معرفی می‌کند، کلاغ از او می‌خواهد خود را نه در شیشه که در آینه صاف تماشا کند. آینه و شیشه در این داستان هر دو تمثیلی هستند برای مسیر خودشناسی و روشی که ما برای شناخت خود از سر می‌گیریم. گاهی در آینه‌ای به تماشا و قضاوت خود نشسته‌ایم که صادق و منصف نیست و بنابراین به تصویر درستی از خود نمی‌رسیم. به عبارت دیگر مواجهه با خود از منظر شیشه کج و معوج، بیانگر رویکرد نامهربانی با خود و جهان است و تماشای خود از منظر آینه صاف، ترسیم روش شفقت‌ورزی با خود و جهان پیرامون است. داستان به تعبیری یادآور حکمتی از مولاناست. «آینه‌ت دانی چرا غماز نیست / زآن که زنگار از رخش ممتاز نیست.» آینه زمانی می‌تواند سخن بگوید و پرده از رازها بردارد که زنگار بر رخش نباشد و صاف و صیقلی باشد.

پیشنهاد مطالعه نگین صدری‌زاده به کودکان و علاقه‌مندان به کتاب کودک

این کتاب تصویری که در بیست‌ویکمین جشنواره ملی کتاب رشد در بخش داستان‌های هویت به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد، اثر تأثیرگذاری است که کودکان را در سفر خودشناسی هدهد سهیم می‌کند و تجربه شناخت خویش را از دیدگاهی منصفانه و روشن فراهم می‌آورد. گفتنی است خودآگاهی و آشتی با خویشتن مهم‌ترین مؤلفه بهره‌مندی از زندگی سالم و رشد است. کتاب «من این شکلی هستم؟!» برای گروه سنی بالاتر از چهار سال با شمارگان سه هزار نسخه، در سال ۱۴۰۱ در ۴۰ صفحه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط