-
شاهنامه و سینمای ایران؛
چرا از گنجینههای حماسی خود غافلیم؟
یکی از پرسشهای کلیدی که همیشه در محافل ادبی و سینمایی مطرح میشود این است: «چرا ایران با وجود داشتن گنجینهای همچون شاهنامه، نتوانسته اثری سینمایی در اندازههای «ارباب حلقهها» یا «هری پاتر» خلق کند؟»
-
شرح حالی از پیوند کتاب و هنر؛
کتاب مصور؛ چالشی که کمتر پذیرفته میشود
کتاب و هنر، دو قلمرو مجزا به نظر میرسند، اما در حقیقت پیوندی عمیق و دیرینه با یکدیگر دارند. در طول سالها این دو، همیشه یاری دهنده یکدیگر بودهاند. از جمله این پیوندها، هنر تصویرسازی است.
-
نمایش «سیصد» و نوآوری هنری؛
آیا موسیقی هم میتواند در یک اقتباس ادبی سهیم باشد؟
در دنیای هنر، اقتباس به معنای نوآوری و بازآفرینی آثار شناختهشده در قالبی جدید و جذاب است.
-
یادداشت؛
تولید کتاب گرافیک با خطای ۴۰۳ روبهروست!
اگر ناشری از میان هنرها، رشتهگرافیک را برای نشر آثار انتخاب کند؛ آیا در نیمی از سال، تنها یک کتاب جدید به مرحله چاپ میرساند؟
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۴
صدای مقاومت در برابر ظلم
موسیقی در تاریخ، همواره به عنوان ابزاری برای بیان احساسات، اعتراضات و آرزوهای مردم مورد استفاده قرار گرفته است. موسیقی نیز نقش ویژهای در اعتراض و هنر فلسطین دارد. ماندگاری موسیقی، هرچند بیشتر از برخی هنرها است اما ماندگاری این هنر هم چالشی است که نیاز به دقت دارد.
-
ریشهیابی فساد، قدرت و ثروت؛
مقایسه زخمکاری با ریچارد سوم و شاه لیر
زخمکاری با الهام از آثار شکسپیر، توانسته است داستانی جذاب و پیچیده خلق کند که هم به ریشههای کلاسیک خود وفادار است و هم با شرایط زمانه خود تطبیق پیدا کرده است.
-
یادداشتی بر کتاب «درآمدی بر نظریۀ مد»؛
بررسی تغییرات فرهنگی و اجتماعی مد
بررسی نظریههای مد، ساختار و سیستم فشن از جمله مباحث عمیق حوزه فشن محسوب میشود که بسیاری از فیلسوفان در قرن معاصر تلاش کردهاند تا به شرح دقیق آن بپردازند. از اینرو معمولاً دانشجویان و مخاطبان حوزه مد اذعان دارند که این مفاهیم به راحتی درک نمیشوند و نیاز به دانش پایهای در حوزه فلسفه دارد.
-
اقتباسی از رمان «اربعین طوبی»؛
مجموعه تلویزیونی «طوبی»؛ فرصتهای موجود در فرآیند اقتباس
مجموعه تلویزیونی «طوبی» نمونهای از چالشها و فرصتهای موجود در فرآیند اقتباس ادبی به سینما و تلویزیون است. این سریال نشان میدهد که چگونه میتوان از یک اثر ادبی موفق به عنوان منبع الهام استفاده کرد و آن را به شکلی جدید و جذاب به مخاطبان ارائه داد.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۱
از دست دادن کلمات در غزه
هنوز در همان ابتدا در جمله تو باید بمانی تا داستانم را برای بقیه تعریف کنی ماندهام، انگار نمیتوانم از کنارش عبور کنم؛ ماندن همین روایتهاست که سند میشود بر تاریخی که ما امروز از سر گذراندیم.
-
عضو هیئت امنای بنیاد ملی پویانمایی ایران:
چرا رانتیها از تأسیس بنیاد ملی پویانمایی ترسیدند؟
امیررضا مافی، رئیس مرکز انیمیشن سوره در صفحه شخصی فضای مجازی نوشت: چرا رانتیها از تأسیس بنیاد ملی پویانمایی ترسیدند؟
-
یادداشت؛
هوش مصنوعی؛ ابزاری که دیگر خطرناک نیست
هوش مصنوعی به این معناست که من باید حدس بزنم کلمه بعدی چه چیزی باشد که به مذاق شما خوش بیاید. این یک تعریف است. حالا سوال اینجاست که آیا هوش مصنوعی برای طراحان خطراتی به همراه دارد؟
-
یادداشت کارگردان فیلم «آپاراتچی»؛
رشد اقتباس ادبی حاصل سیاستهای خوب معاونت فرهنگی بود
در سالهای اخیر شاهد رشد و ترقی سینمای اقتباسی در سریالهای نمایش خانگی و سینما هستیم. حضور پررنگ و تنوع آثار اقتباسی در جشنواره چهلودوم فجر، نویدبخش آیندهای روشن برای این حوزه است و امیدواریم در جشنوارههای آتی، جایگاه ویژهای برای فیلمنامههای اقتباسی قائل شویم و جوایز ویژهای برای آنها در نظر بگیریم.
-
با میزبانی از اهالی ادب، هنر و فلسفه؛
«سپنج» برنامه وفاداران به کتاب
برنامه گفتوگو محور «سپنج» با اجرای علی درستکار به گپوگعده با مهمانان ویژه اهل ادب، فرهنگ، هنر و فلسفه میپردازد.
-
یادداشت؛
گام بلند سینما در اقتباس ادبی به همت معاونت فرهنگی
بازیگر فیلم «پروین» گفت: در ۳ سال اخیر با توجه تمرکز وزارت ارشاد و همت معاونت فرهنگی، اقتباس ادبی روندی روبهرشد داشتهاست و با فیلمهای رنگارنگ نظر مخاطبان و پژوهشمندان این حوزه را به خود جلب کردهاست.
-
یادداشت؛
بالهای رنگارنگ فرهنگ در دوران شهید رئیسی
معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در دوران شهید رئیسی به رویدادهای فرهنگی و ادبی غنای خاصی بخشیده بود.
-
کنسرت آیینی رایگان مصطفی راغب؛
نگاهی به «چهارپایه عشق» و تأثیر آن در احیای سنتهای عاشورایی در تالار وحدت
کنسرت آیینی «چهارپایه عشق» با اجرای ویژه مصطفی راغب، فرصتی منحصربهفرد برای دوستداران موسیقی و فرهنگ ایرانی است.
-
بازآفرینی معاصر در نور جدید؛
بررسی نمایشنامه کلاسیک «هملت» و اقتباس مدرن آن
نمایش «هملت پسر انسان»، به کارگردانی و نویسندگی بابک سعیدیان، از یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران به روی صحنه رفته است
-
اقتباس ادبی فراموش شده؛
چرا در زمینه ساخت فیلم درباره عاشورا کمکاری میکنیم؟
آیا سینمای ما که در طول سال بیش از چند اثر گران قیمت کمدی تولید میکند نمیتواند هزینه ساخت فیلم اقتباسی درباره امام حسین علیهالسلام را متحمل شود؟ آیا واقعه عاشورا بار دراماتیک کافی برای امروز سینمای ایران ندارد؟ مشکل کجاست؟
-
یادداشت؛
نهضت حسینی و هنرهای نمایشی آیینی
اقتباس ادبی از واقعه عاشورا یک امر مهم است که جامعه امروز همخوانی دارد.
-
یادداشت؛
نقش هوش مصنوعی در بازشناسی هنر اسلامی
هوش مصنوعی را میتوان یکی از مهمترین و بزرگترین ابداعات و اختراعات بشر در دورهٔ معاصر دانست. در همان آغاز ورود هوش مصنوعی به عرصههای مختلف زندگی انسانها در جوامع، کاربرد و کارکرد محسوس آن نیز مشاهده شد.
-
یادداشت؛
اقتباس شهیدجمهور؛ آری؟
نویسنده قصد دارد نگاهی اجمالی به تاریخ داشته و نیم نگاهی هم به ساخت فیلم سیاسی از زندگی رئیسجمهورهای دیگر داشته باشد و درآخر نتیجه بگیرد که آیا باید آستینها را بالا زد و کاری کرد؟
-
به مناسبت آغاز فصل سوم زخم کاری؛
مهدویان به عرصه بازخواهدگشت؟
همزمان با آغاز پخش فصل سوم سریال زخم کاری، محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در یادداشتی به نقد و بررسی فصل گذشته این سریال پرداخت.
-
یادداشت؛
پژوهش مدرن دیدگاهی گذشتهنگر ندارد
با آغاز قرن بیستم پژوهش تئاتر سرنوشتی کاملاً متفاوت یافت. پژوهشگران تئاتر در ابتدای این قرن به فراست دریافتند که اگر متقدمان آنها به سراغ اجتماع و سایر علومانسانی نرفتهاند، در عوض متفکران سایر عرصهها خود به سراغ تئاتر آمدهاند.
-
یادداشتی براساس مقایسهٔ نسخهٔ سینمایی و کتاب «من پیش از او»؛
کتاب یا فیلم اقتباسی؟ مسئله این است
فیلمسینمایی «بر باد رفته» احتمالاً معروفترین فیلم سینماییهای است که بر اساس یک رمان ساخته شده است.
-
یادداشتی درباره کتاب «ترسل؛ سرمشقهای تعلیق»؛
احیای خط تعلیق در دوره معاصر
جای خشنودی است که در پاسخگویی به توصیههای پیش گفته، استاد حسین فیضآبادی، مُجدانه راه نکوییده آموزش خط تعلیق را با تالیف و انتشار کتابهای آموزشی به کار گرفته و با صرف دقت و وقت، اوراق رنگین و نمکین ارزندهای را پیش روی رهروان این خط نهادهاند. تازهترین اثر را با عنوان «ترسل؛ سرمشقهای تعلیق» روانه بازار نشر کرده است.
-
نگاهی به عملکرد انتشارات فارابی در نمایشگاه کتاب؛
نقش کتابهای آموزشی در سینمای ایران
حضور حداکثری ناشران بخشهای خصوصی و دولتی در نمایشگاه کتاب تهران فرصت خوبی است تا با بررسی میدانی، وضعیت بازار نشر در تولید کتابهای موضوعی رصد شده و ارزیابی دقیقی در این زمینه صورت بگیرد.
-
یادداشت؛
لذت دیدن یک اقتباس بیوگرافیکال ورزشی
«پرویزخان» اقتباسی از زندگی پرویز دهداری مربی اخلاق مدار تیم ملی ایران در سالهای دهه شصت است. فیلم یک اقتباس بیوگرافیکال و همینطور یک فیلم مهیج ورزشی است. کارگردان جوان فیلم اولی این کار علی ثقفی است.
-
یادداشت کارگردان سینما؛
خاطره متفاوت مسعود دهنمکی از رئیسجمهور شهید
مسعود دهنمکی در پی شهادت آیتالله سیدابراهیم رئیسی طی یادداشتی به ذکر ناگفتهای پرداخت که طی ۳ دهه گذشته هیچگاه بیان نکرده بود.
-
هویت بصری نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ - ۸
طاقی سبز و محیطی آرام
غرفه انتشارات جمکران با طراحی ساده و در عینحال شکیل خود یکی از غرفههاییست که امسال در بحث طراحی غرفه مطلوب عمل کردهاست.
-
انجمن سینمای جوانان ایران اعلام کرد؛
چرا کتاب «داستانها چگونه فیلم میشوند» پرفروش شد؟
نمایش فیلمهای داستانی اقتباسی «صوراحیل» «خوانا بنویسیم» و «فیل سفید» و مستند اقتباسی «یاد و یادبود» بر روی فروش کتابهای انجمن سینمای جوانان ایران که در زمینه ساخت فیلم اقتباسی نوشته شدهبودند تأثیر به سزایی گذاشتهاست. به طوریک ه