-
سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری مطرح کرد؛
سرعت رسانهها مانع ماندگاری آثار هنری است
سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: در دنیای امروز، تعداد رویدادها و اتفاقات آنقدر زیاد شده است که رسانهها مانند سیستم عصبی یک بدن بیشازحد حساس، با هر تحریک کوچکی، بلافاصله واکنش نشان میدهند. این سرعت در انتقال اطلاعات باعث شده است که حتی اخبار مهم بهسرعت منتقل و سپس فراموش شوند. در این شرایط، فقط آثاری که بسیار عمیق و معنادار هستند میتوانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.
-
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران مطرح کرد؛
فرهنگ و هنر، موضوع فلسطین را در ذهن جهان تثبیت میکند
علی فروزانفر گفت: کتاب همچنان یکی از ابزارهای اصلی تثبیت و انتقال محتوا است. هرچند امروز ابزارهای جدیدی پدید آمدهاند، اما این موضوع از اهمیت کتاب کم نکرده است، بلکه رسانههای جدید در کنار کتابها به انتقال محتوا کمک میکنند.
-
نقاش آیینی در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
آثار هنری فلسطین بهدرستی نشر داده نمیشوند/ باید از مدیران علت را جویا شد
عبدالحمید قدیریان درباره اهمیت ثبت و نشر آثار هنری مرتبط با مقاومت، توضیح داد: تنها تولید اثر کافی نیست، بلکه انتشار، نقد و استمرار نیز مهم است. اوایل انقلاب، حوزه هنری این سیاست مدیریتی را به خوبی انجام داد و پوسترهای آثار هنری را نشر و توزیع میکرد. متأسفانه، آثار هنری درباره فلسطین بهدرستی نشر داده نمیشوند. باید از مدیران پرسید که چرا این کار انجام نمیشود.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۲۰
رویدادهای فلسطین، باید با همکاری سایر نهادها مستندسازی شوند
دبیر فرهنگستان هنر گفت: فرهنگستان هنر، کتابهایی در زمینه آثار هنری مرتبط با مقاومت و فلسطین منتشر کرده است. این روند میتواند به عنوان منبعی مکتوب برای نسلهای آینده ثبت شود. با همکاری فرهنگستان هنر و سایر نهادهای مرتبط، میتوان امیدوار بود که رویدادهای مرتبط با فلسطین بهصورت جامع و مؤثر ثبت و مستندسازی شوند.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۱۹
هنر فلسطین، همانند خود فلسطین مظلوم است
رئیس فرهنگستان هنر در پاسخ به اینکه چرا فرهنگستان از تولید کتابهای هنری مرتبط با فلسطین حمایت نمیکند؟ گفت: هنر فلسطین، همانند خود فلسطین، مظلوم است. همین که نمایشگاه تحت نظارت فرهنگستان هنر برگزار میشود، نشان از حمایت ما دارد.
-
معاون امور هنری وزیر فرهنگ در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد؛
تولید محتوا بر عهده هنرمند و نشر آن وظیفه نهادهای حاکمیتی است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ گفت: تولید محتوا بر عهده هنرمند اما نشر و پخش آن بر عهده نهادهای حاکمیتی است. آثاری که بهعنوان آثار هنری دیداری، تولید میشوند؛ در موقعیت خاص خود احساس را به خوبی منتقل میکنند اما وقتی هنرها، از سهبعدی به دوبعدی یعنی عکس یا نقاشی تبدیل میشود، از ارزش تجربه هنری کاسته میشود. به همین دلیل، این آثار در لحظه خلق میشوند و در همان لحظه هم باید دیده شوند.
-
در گفتگو با کارگردان فیلم «فلسطین در چشمهای من» مطرح شد؛
اولین فیلم هایپر رئال ایران با استفاده از هوش مصنوعی
کارگردان فیلم «فلسطین در چشمهای من» مطرح کرد: اولین فیلمهایپررئال سینمای ایران را با استفاده از هوش مصنوعی ساختم. تمام مراحل ساخت فیلم، از صفر تا صد، با هوش مصنوعی انجام شد. موضوع این فیلم فلسطین است.
-
با هدف بازتاب هنری مقاومت و صلح صورت گرفت؛
پیوند ادبیات و هنر در «شاخه زیتون»
بخش «شاخه زیتون» جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، به آثاری اختصاص دارد که به مضامین صلح و مقاومت میپردازند. در میان این ۱۷ فیلماین بخش، ۲ فیلم «برقص» و «شازده کوچولو»، اقتباسی هستند و به بازتاب رنجهای مردم غزه پرداختهاند.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۱۵
نیاز به «یادمان» داریم تا خاطرات فلسطین زنده بماند/ کتاب یک یادمان تاریخی است
کاریکاتوریست پیشکسوت و مشاور وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ماندگاری آثار هنری فلسطین، به دلیل حجم بالای تولیدات تبدیل به یک چالش شده است. نسل بعدی اشخاص مهم و تاثیرگذار را نمیشناسد. حالا فکر کنید؛ نسلهای بعدی چطور قرار است این شخصیتها و وقایع را بشناسند! ما نیاز به «یادمان» داریم تا این خاطرات زنده بمانند. یکی از بهترین روشهای یادمانسازی کتاب است. کتاب میتواند به عنوان یک یادمان تاریخی عمل کند.
-
به همت انتشارات موزه هنرهای معاصر تهران؛
کتاب «کارتون و کاریکاتور در آمریکای لاتین» منتشر شد
کتاب «کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین» مجموعهای از آثار هنرمندان برجسته کارتون و کاریکاتور منطقه آمریکای لاتین را گردآوری کرده است که با مضامین ضدامپریالیستی و استکبارستیز شناخته میشوند.
-
کارگردان فیلم «چسب زخم» مطرح کرد؛
جنگ در دنیای بزرگسالان با دنیای کودکان متفاوت است / تاثیر غیرمستقیم کتابها روی فیلم «چسب زخم»
کارگردان فیلم «چسب زخم» مطرح کرد: جنگها در دنیای بزرگسالان با دنیای کودکان متفاوت است. برای من مهم بود که بدانم بچهها چه احساسی نسبت به جنگ دارند. این تفاوت دیدگاه برای من جذاب بود و باعث شد به موضوع جنگ و دنیای کودکان بپردازم. کتابهای حوزه فلسطین برای من بسیار مفید بودهاند. اگرچه این کتابها بهطور مستقیم در فیلم تأثیر نداشته، ولی مطالعه به من کمک میکند که ایدههای جدیدی از دل کتابها بیرون بکشم.
-
در نشست سومین مسابقه بینالمللی هولوساید مطرح شد؛
شناسایی هنرمندان همسو و همفکر از اهداف مسابقه است/ اختصاص ۲۶ هزار یورو برای جوایز
مشاور رئیس حوزه هنری گفت: کتاب دورههای پیشین این مسابقه توسط انتشارات سوره مهر چاپ و حتی تجدید چاپ شدهاند. کتاب این دوره نیز پس از اتمام مسابقه توسط انتشارات سوره مهر چاپ خواهد شد.
-
واکنش شصتمین دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ در صفحه مجازی؛
اشعار محمود درویش؛ مکمل تجسم مظلومیت کودکان غزه
گزارشهای اولیه از بازدیدکنندگان پاویون ایران حاکی از استقبال گسترده و تأثیرگذاری عمیق این آثار بر مخاطبان بوده است. بسیاری از بازدیدکنندگان با تأکید بر پیامهای انساندوستانه این آثار، بر اهمیت توجه به مسائل اجتماعی و سیاسی جهان امروز و نقش هنر در بازتاب این مسائل تأکید کردند.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۱۰
میخواهم صدای کودکان فلسطین باشم
تصویرگر کتاب «برگههای سفید، دیوهای سیاه» گفت: تلاش کردم تا بخشی از زندگی کودکان فلسطین را با این شرایط دشوار، به تصویر بکشم و صدای آنها را به گوش جهان برسانم.
-
یادداشت؛
خون کودکان فلسطین به اندازه قرمز اسکارلت شفاف نیست
خون کودکان فلسطین به اندازه اسکارلت فرانسوی شفاف نیست. آخر می دانید، تنفس دودِ انفجار و استشمام بوی باروت، خونشان را کدر کرده است. چاره چیست؟ سینما در مرحله اصلاح رنگ و نور، کدر بودن خون کودکان فلسطینی را به درخشش قرمز اسکارلت فرانسوی نزدیک میکند. هرچند بازهم اسکارلت چیز دیگری است. گرچه سینما مدیای این روزها نیست. هنرِ اکنون سرعت بیشتری طلبد میکند. باید با موشکهایی رقابت کند که ۲۴ ماخ سرعت دارند.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۸
نمایشگاهی برای هنر مقاومت/ ضرورت تغییر سیاستگذاری تولیدات مکتوب حوزه هنری
نمایشگاه نقاشی «چه سرسبز بود دره من» شامل ۱۲ اثر از سیدعلی میرفتاح، یادآور مسئله فراموشی هنر مقاومت در تبدیل آثار هنری به کتاب است. یکی از چالشهای امروزحوزه هنری، تبدیل آثار حاصل از این رویدادها به کتاب هنری است. این موضوع، نیازمند تغییر سیاستگذاری بخش تولیدات مکتوب حوزه هنری و انتشارات سوره مهر است.
-
تبدیل کتاب به فیلم؛
چگونه داستانهای مقاومت در سینما جان میگیرد؟
اقتباس از کتابها با موضوع مقاومت، اهمیت ویژهای در انتقال پیامها و مفاهیم عمیق فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دارند. این نوع آثار به دلیل ارتباط مستقیم با تاریخ و تجربههای جمعی، میتوانند به مخاطبان کمک کنند تا از زاویهای جدید به مسائل و مبارزات تاریخی بنگرند و روحیه پایداری و ایستادگی در برابر ناملایمات را بهتر درک کنند.
-
بدرقه هنرمندانه سید مقاومت؛
واکنش اهالی هنر به شهادت سید حسن نصرالله
هنرمندان در پی شهادت آیتالله سید حسن نصرالله به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی، نسبت به این حادثه ناگوار در فضایمجازی واکنش نشان دادند.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۷
هنرهای تجسمی ماندگارترین هنر برای مقاومت است
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ، در رابطه با دغدغه ماندگاری آثار مقاومت گفت: بهطور کلی هنرهای تجسمی ابزاری برای ماندگاری هستند. آنچه امروز از تمدنهای مختلف میشناسیم، بهواسطه هنرهای تجسمی و تصویری است که بهترین و ماندگارترین شیوه را انتخاب کردهاند.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۶
هنر مقاومت، هرروز در کنار دریای مدیترانه شهید میشود
آثار هنرمندان شهید مقاومت، نه تنها یادگاری از زندگی و تلاشهایشان، بلکه نمایانگر صدای جمعیتی تحت فشار و استبداد است. اگر این آثار به درستی مستند و منتشر نشوند، احتمال فراموشی آنها و پیوستن به تاریخ به شدت افزایش مییابد. تبدیل این آثار به کتاب و مستند کردن داستانهای آنان، حفظ و نگهداری در موزهها و سازمانهای بینالمللی میتواند راهی برای زنده نگهداشتن یاد و هنرشان و همچنین آگاهیبخشی به نسلهای آینده باشد.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۵
سرو لبنان ریشه در خون دارد و سر برفلک / ذکر عشاقش همه یالیتنا کنا معک
محمدمهدی سیار گفت: طرح اولیه را میکائیل براتی طراحی کرد و برای من فرستاد. پس از آن مصرع را تقدیم کردم و بیت کامل آن «سرو لبنان ریشه در خون دارد و سر برفلک / ذکر عشاقش همه یا لیتنا کنا معک» است.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۴
بازنشر آثار در کتاب و رسانه؛ درمان سریع فراموشی هنر فلسطین
پژوهشگر هنر فلسطین مطرح کرد: یکی از راهحلهای پیشنهادی به عنوان درمانی سریع برای ارتقای آثار در حال تولید، خروج آثار عمیقتر از انزوا، جلوگیری از شهادت امثال ناجیعلی و دیده شدن آثاری شبیه به آثار او، این است که آثار در قالب جدی مثل کتاب بازنشر شود، نمایشگاه گذاشته بشود، برنامه تلویزیونی کار بشود و یا پرتره هنرمند کار بشود. به نوعی یک اثر هنری رها شده در فضای مجازی به حال خویش باقی نماند و حمایتهایی از آن صورت بگیرد.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۳
هنرمندان، تحت تأثیر موج توجهات عمومی اثر خلق میکنند
پژوهشگر هنر مطرح کرد: هنرمند منفک از جامعه و مستقل از اتفاقات سیاسی و اجتماعی نداریم که وقتی موج توجهات عمومی در عرصه بینالمللی فروکش میکند، همچنان با همان توجه اولیه به کار خود ادامه دهند. علت این فروکش، انسان اهل نسیان و فراموشی است. تفاوت نیز البته اینجا آشکار میشود که آن جنایتکاران، بیوقفه مشغول جنایت هستند و چارۀ این امر هم با اصحاب هنر، رسانه و نخبگان است. مجاهدانی هستند که الان همه زندگیشان را وقف این مسئله کردهاند. چرا که میدانند جبهه حق و باطل در حال حاضر اینجاست.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۲
روایت مظلومیت فلسطین در کتابهای هنری
در سالهای اخیر، شاهد انتشار کتابهای هنری بودهایم، این کتابها به نوعی اسناد تاریخی و فرهنگی هستند که با جمعآوری و مستندسازی هنرهای تجسمی، عکاسی، نقاشی و سایر اشکال هنری، نقشی کلیدی در حفظ و گسترش این روایتها ایفا میکنند.
-
هنر فلسطین و مسئله فراموشی - ۱
از دست دادن کلمات در غزه
هنوز در همان ابتدا در جمله تو باید بمانی تا داستانم را برای بقیه تعریف کنی ماندهام، انگار نمیتوانم از کنارش عبور کنم؛ ماندن همین روایتهاست که سند میشود بر تاریخی که ما امروز از سر گذراندیم.