یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
هنرهای تجسمی ماندگارترین هنر برای مقاومت است

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ، در رابطه با دغدغه ماندگاری آثار مقاومت گفت: به‌طور کلی هنرهای تجسمی ابزاری برای ماندگاری هستند. آنچه امروز از تمدن‌های مختلف می‌شناسیم، به‌واسطه هنرهای تجسمی و تصویری است که بهترین و ماندگارترین شیوه را انتخاب کرده‌اند.

محمد خراسانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مورد رابطه فلسطین و هنر، مطرح کرد: در خصوص فلسطین، اتفاقات مهمی در حوزه هنرهای تجسمی رخ داده است. از زمان آغاز طوفان الاقصی، افکار عمومی جهان با پدیده‌ای تازه و وجه جدیدی از ماجرای فلسطین مواجه شد و ما شاهد هستیم که مردم و هنرمندان در سراسر دنیا از حرکت ظلم‌ستیز مردم غزه حمایت می‌کنند. پیش از این، یعنی تا قبل از ۷ اکتبر که طوفان الاقصی آغاز شد، رسانه‌های غرب‌آهنگ و غرب‌گرا، چهره واقعی رژیم صهیونیستی را زیر یک دستکش مخملین پنهان کرده بودند. این دستکش، در زیر خود یک مشت آهنین، فولادین و بسیار شکننده داشت. اما طوفان الاقصی باعث شد دنیا با واقعیت ددمنشانه، گرگ‌صفت و سفاک این باند تبهکار صهیونیستی آشنا شود و خیزش‌های متعددی به وقوع بپیوندد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ، در رابطه با دغدغه ماندگاری آثار مقاومت افزود: باید عرض کنم که به‌طور کلی هنرهای تجسمی ابزاری برای ماندگاری هستند. آنچه امروز از تمدن‌های مختلف می‌شناسیم، به‌واسطه هنرها و آثار هنری به‌جامانده از آن‌هاست و هنرهای تجسمی و تصویری بهترین و ماندگارترین بخش را دارند. لذا نمی‌توانیم بگوییم اگر اثری هنری خلق شد، دیگر ماندگار نیست. بله، ممکن است گاهی همیشه جلوی چشم نباشد، اما بخشی از فرهنگ ماندگار و آثار همیشگی جامعه ما در عرصه تجسمی به نمایش درآمده است. همین موضوع نشان می‌دهد که هنرمندان ما غالباً نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیستند.

وی در ادامه افزود: روزی نیست که هنرمندان بسیاری در دنیا برای مردم فلسطین و آرمانی که انقلاب اسلامی ایران آن را در سراسر جهان احیا کرد، اثری خلق نکنند و یا نمایشگاهی برگزار نشود. در جمهوری اسلامی ایران نیز، این روند ادامه دارد. بسیاری از کارتونیست‌ها و هنرمندان عرصه کاریکاتور از همان روز آغاز طوفان الاقصی تاکنون، تقریباً هر روز یا هر دو روز یک بار، کاریکاتوری از خود یا از دیگر هنرمندان را منتشر می‌کنند.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با اشاره به برخی از آثار گفت: در شانزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر این جشنواره، بخشی از آثار ارسالی، به ویژه در بخش «قله‌ها»، حول مضمون فلسطین می‌چرخید. همچنین در دو سالانه ونیز نیز، با وجود مشکلات مالی و تفاوت نرخ ارز، موفق شدیم غرفه رسمی جمهوری اسلامی ایران را در شصتمین دوره این رویداد معتبر بین‌المللی هنرهای تجسمی برپا کنیم. که پس از بررسی‌های متعدد، مضمون اصلی و مجموعه آثار انتخاب شده، باز هم به کودکان غزه و مردم فلسطین اختصاص یافت و ۵ اثر از هنرمندان شناخته شده و مطرح کشور، شامل کاظم چلیپا، مصطفی گودرزی، مرتضی اسدی، غلامعلی طاهری و عبدالحمید غدیریان، با مضمون فلسطین انتخاب شدند. که هر یک از این آثار، بر اساس شعری از محمود درویش، شاعر بین‌المللی فلسطینی، کیوریت و نمایشگاه‌گردانی شد.

وی افزود: در کنار نمایشگاه اصلی، مجموعه و منظومه دیگری از ارائه‌ها در غرفه جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است. این غرفه، در یک رویداد ۷ ماهه که تا آذر ماه ادامه دارد که تنها غرفه رسمی کشورها و تنها غرفه حاضر در ونیز است. نکته قابل توجه این نمایشگاه پرداخت به‌طور کامل و ۱۰۰٪ به موضوع فلسطین است. جمهوری اسلامی ایران با افتخار و هم نوا با فریاد آزادی‌خواهان عالم و پیشتاز همه آن‌ها، این اتفاق مبارک را رقم زده است.

خراسانی‌زاده با اشاره به نمایشگاه برگزار شده در موزه هنرهای معاصر تهران، تصریح کرد: نمایشگاه «نقشی بر سنگ» که همزمان با ایام محرم و سفر در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد، با این نگاه شکل گرفت که محرم و سفر و عزاداری ما و یادمان از سیدالشهدا، امروز این معنا را می‌رساند که باید در طرف درست تاریخ بایستیم و از جریان فلسطین حمایت هنرمندانه‌ای داشته باشیم. همچنین کتاب این نمایشگاه نیز به‌زودی منتشر خواهد شد و به ماندگاری نمایشگاه و آثار کمک خواهد کرد.

وی افزود: اما به‌طور کلی، موارد ذکر شده تنها گوشه‌ای از برنامه‌های متعدد دیگری مانند نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و برنامه‌هایی است که در موزه فلسطین، توسط حوزه هنری، فرهنگستان هنر، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، مجموعه شهرداری تهران و سایر دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها