دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
«درآمدي بر تاريخ اديان در قرآن» به چاپ رسيد

کتاب «درآمدي بر تاريخ اديان در قرآن» به قلم دكتر عبدالرحيم گواهي از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. اثر حاضر، تاريخ اديان الهي را از نگاه قرآن به اجمال بررسي كرده است.-

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، نويسنده اين كتاب معتقد است كه همه مباحث اين اثر و استدلال‌ها و استنتاج‌هاي آن، بر مبناي قرآن و آياتند. 

آن‌چه در اين مجموعه آمده، تنها مقدمه و درآمدي بر مباحث تاريخ اديان از منظر قرآن محسوب مي‌شود كه به يقين نيازمند توضيح و تفصيل و همچنين حك و اصلاح انديشوران و دين‌پژوهان است. بحث‌هاي اين كتاب به «تاريخ اديان از ديد قرآن» محدود شده تا بتوان حتي‌المقدور دامنه بحث را جمع كرد و ابعاد مختلف مطلب را شكافت.

به گفته نويسنده اين اثر، مباحث ديگر مربوط به اديان غيرالهي را در اثر جداگانه‌اي تحت عنوان تاريخ اديان بحث خواهد كرد، هرچند كه خود اين تقسيم‌بندي اديان جهان به «الهي» و «غيرالهي» نيز بايد به صورت دقيق تعريف و بحث شود تا خواننده بداند منظور از يك دين غيرالهي و يا غيرآسماني چيست و چه معيارها و ضوابطي براي اين تقسيم‌بندي در نظر گرفته شده‌اند.

دكتر گواهي مي‌نويسد: «منظور از پيامبران الهي و آسماني كساني هستند كه اولا خود ادعاي چنين مطلبي را كرده‌اند و گفته‌اند كه از سوي خداي‌تعالي مامور و اعزام شده‌اند؛ بنابراين اقسام بودا و لائوتزه و كنفوسيوس و ديگران كه خود شخصا چنين ادعايي نكرده‌اند از شمول اين طبقه از پيامبران خارج مي‌شوند. ثانيا كتاب و زندگي آنان نيز مويد همين ادعاست ـ‌كه در اين صورت نيز مدعيان پيامبري كه چنين شرايطي ندارند نظير باب و بهاءالله و قادياني و ديگران نيز از شمول بحث خارج مي‌شوند. بر همين منوانل «دين» نيز تعريف خاص خود را مي‌طلبد كه دامنه آن هم بسيار فراخ و مبسوط است و به يك معنا هرگونه اعتقاد و عمل غير دنيوي را شامل مي‌شود.»

كتاب حاضر، علاوه بر مدخل قرآن در قرآن و نتيجه‌گيري اين بحث، در سه بخش تدوين شده است. بخش نخست «بحث كلي تاريخ اديان» نام دارد كه خود از پنج فصل مجزا با عنوان‌هاي بحث كلي تاريخ اديان، دين در قرآن، وحدت اديان الهي در قرآن، ايمان در قرآن (مومنان) و اسلام در قرآن (مسلمانان) تشكيل شده است.

«اهل كتاب در قرآن» عنوان بخش دوم كتاب است كه اين بخش نيز به پنج فصل اهل كتاب، حضرت ابراهيم(ع)، دين يهود در قرآن، مسيحيت در قرآن و صابئين و مجوس در قرآن تقسيم مي‌شود.

بخش سوم كتاب «كفر، نفاق و استضعاف در قرآن» نام دارد و سه فصل كفر در قرآن، نفاق در قرآن (منافقان) و استضعاف در قرآن (مستضعفان) را شامل مي‌شود.

آخرين عنوان اين نوشتار را «مؤخره بحث» تشكيل مي‌دهد كه به روابط خارجي امت اسلامي و جمع‌بندي و نتيجه‌گيري آن مي‌پردازد. 

چاپ دوم کتاب «درآمدي بر تاريخ اديان در قرآن» با شمارگان 800 نسخه، 500 صفحه و به بهاي 98000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط