شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۴
قطار کتاب کودک و نوجوان به راه افتاد

آخرین هفته شهریور ماه، افزایش چاپ کتاب‌‌های کودک را به همراه داشت و با چاپ ۱۴۵ کتاب توسط ناشران ادبیات کودک و نوجوان در این هفته، دست کودکان و نوجوان در انتخاب کتاب‌‌های این حوزه باز‌تر شد.

ایبنا نوجوان: چاپ ۱۴۵ کتاب در رکود بازار کتاب کودک و نوجوان، امید را دل کودکان و نوجوانان زنده کرد تا با بازگشایی مدارس، دستشان هم در انتخاب کتاب‌‌های غیردرسی بازتر شود.

این هفته تعداد کتاب‌های ترجمه نسبت به هفته‌ی گذشته، افزایش داشت و  ۵۹ کتاب ترجمه برای بچه‌ها به چاپ رسیدند. در کنار این ۵۹ کتاب ترجمه، تالیفی‌‌‌ها هم رشد داشتند و در این هفته ۸۶ کتاب تالیفی، چاپ و وارد بازار شد.

کتاب‌های تجدید چاپ در این هفته غوغا کردند و پشت کتاب‌های چاپ اولی را به خاک مالیدند. ۱۳۸ کتاب تجدید چاپی، ۷کتاب چاپ اولی را ناک اوت کردند.

ناشران پایتخت این هفته بیش از ۱۳برابر همکاران شهرهای دیگر کتاب چاپ کردند. سهم تهرانی‌ها از ۱۴۵ کتاب این هفته، ۱۳۵ کتاب بود که مقابل ۱۰ کتاب ناشران شهرستان‌ها رقم بسیار بزرگی است.

میانگین صفحات کتاب‌های کودک و نوجوان در این هفته رشد داشت و رقم ۷۱ را لمس کرد. متوسط شمارگان سه هزار و ۱۴ نسخه بود.

بهای ارزانترین کتاب و گرانترین کتاب، این هفته به ترتیب ۵۰۰ و ۱۴ هزار تومان بود که هر دو نسبت به هفته‌ی گذشته کاهش داشتند. هفته گذشته ارزانترین و گرانترین کتاب به ترتیب ۷۰۰ و ۲۱ هزار تومان بها داشتند.

آخرین هفته‌‌ی شهریور ماه، رکورد عجیب به جای گذشت. در این هفته مولف و مترجم پرکاری وجود نداشت و از هیچ نویسنده یا مولفی بیش از یک اثر به چاپ نرسید! این در حالی است که در هفته‌های گذشته برخی مترجمان و مولفان در یک هفته بیش از ۲۰ کتاب را به زیر چاپ برده بودند.

کتاب «حضرت مهدی (عج)» از کتاب‌‌های تالیفی این هفته و «غار وحشت»  از کتاب‌‌های ترجمه این هفته بودند.

آمارها نشان می‌دهد که در این هفته تعداد کتاب‌های کودک و نوجوان نسبت به هفته‌‌های گذشته‌ی شهریور ماه رشد خوبی داشته است. اگر این روند طی شود کتاب‌های کودکان می‌تواند جایگاه قبلی خود را از نظر تعداد به دست آورد. البته با توجه به شرایط امروز بازار نشر کشور این امر دور از دسترس به نظر می‌آید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط