شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۷
یار مهربان در پنجمین آسمان نجومی جهان «بی‌ستاره» است

کتاب که در خشنده‌ترین ستاره آسمان تمدن بشری است، در پنجمین آسمان نجومی جهان، یعنی شهر سرایان بی‌ستاره است و جایگاهی ندارد.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)_ شهرستان سرایان از توابع خراسان جنوبی پنجمین آسمان نجومی جهان را دارد و یکی از رصدخانه‌های بزرگ دنيا در این شهرستان واقع شده است. با وجود اين،‌ رصدخانه این شهرستان از وجود کتابخانه و حتی کتاب‌های مرتبط با علم نجوم خالی است. به همین دلیل، بر آن شدیم تا در یک گزارش نظر مسوولان را در این زمینه جویا شویم.
فرصت کوتاه منجمان و استقبال کم از کتاب
مسوول رصدخانه سرایان، کمبود فرصت منجمان را عاملی برای نبود کتابخانه در رصدخانه سرایان عنوان کرد.

محمد پژوهش در این باره اظهار کرد: این رصدخانه بیشتر برای انجام پژوهش‌های نجومی استفاده مي‌شود و از آن جایی که درجشنواره‌ها و رقابت‌های نجومی، بیشتر وقت منجمان به رصد می‌گذرد، احداث کتابخانه در این مکان مورد استقبال واقع نخواهد شد!

وی نبود منبع و اعتبار را یکی از دلایل نبود کتابخانه تخصصی در این رصدخانه عنوان کرد و ادامه داد: در صورت همکاری نهاد عمومی کتابخانه‌ها آماده راه‌اندازی کتابخانه تخصصی در این مکانيم.

وی یادآورشد: تازه احداث بودن رصدخانه دلیل دیگری برای نبود کتابخانه در این رصدخانه است و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی در این مکان می‌تواند مخاطبان خاص خود را جذب کند.

احداث کتابخانه، فرصت طلایی برای منجمان
دبیر سابق «انجمن آسمان مهر خراسان جنوبی» با گلایه از نبود کتابخانه در رصدخانه سرایان، از احداث کتابخانه در این مکان به عنوان فرصت طلایی برای منجمان یاد کرد.

فاطمه حاجی‌زاده با بیان این‌که منجمان مجبورند مدت زیادی را برای رصد و مشاهده پدیده‌های نجومی بگذارنند، گفت: احداث کتابخانه در رصدخانه سرایان می‌تواند موجب افزایش سرانه مطالعه در میان منجمان شود.

دبیر سابق انجمن آسمان مهر خراسان جنوبی با بیان این‌که این رصدخانه، پنجمین آسمان نجومی جهان را دارد، گفت: با قرار دادن کتاب‌های شاخص ایرانی و آثار مکتوب حوزه گردشگری در کتابخانه این رصدخانه علاوه بر معرفی فرهنگ بومی ایرانی می‌توان به رونق گردشگری و پویايی اقتصاد استان کمک موثری کرد.

وی یادآور شد: احداث کتابخانه در رصدخانه سرایان می‌تواند زمینه‌ساز تحولی چشمگیر در افزایش سرانه مطالعه و فرا ملی کردن نهضت مطالعه مفید در خارج از کشور شود.

احداث کتابخانه تخصصی در رصدخانه سرایان
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی از آمادگی این نهاد برای احداث کتابخانه تخصصی در رصدخانه سرایان خبر داد.

محمد قریب اظهار کرد: این نهاد آمادگی لازم را برای احداث کتابخانه تخصصی و تامین منابع در رصدخانه بشرویه دارد.

وی افزود: با توجه به جهانی بودن این رصدخانه، احداث کتابخانه در این مکان می‌تواند علاوه بر پاسخگویی به نیازهای علمی منجمان، به معرفی فرهنگ بومی استان و رونق گردشگری کمک موثری کند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: اگر تاریخ رصدخانه‌های بزرگ مانند رصدخانه مراغه را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم در کنار هر یک از این رصدخانه‌ها، کتابخانه بزرگی وجود داشته است بنابراین، احداث کتابخانه در رصدخانه سرایان کار تازه‌ای نیست.

قریب با بیان این‌که نهاد کتابخانه‌های عمومی توجه خاصی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در سطح استان دارد، گفت: تمامی مکان‌های شلوغ که امکان احداث کتابخانه را دارند، در صورت ارایه درخواست به این نهاد می‌توانند از حمایت این نهاد برای احداث کتابخانه بهره‌مند شوند.

احداث کتابخانه در رصدخانه بشرویه یک ضرورت فرهنگی است
نویسنده کتاب فیزیک نجوم، احداث کتابخانه در رصدخانه سرایان را یک ضرورت فرهنگی دراستان عنوان کرد. 

محمد عابدی اظهار کرد: اگر تاریخ شکل‌گیری و تکامل علم نجوم را بررسی کنیم، خواهیم دید که نگارش دستاوردهای علم نجوم در کتاب‌ها توسط نویسندگان در دوره‌هاي مختلف موجب کشف بسیاری از پدیده‌های شگرف نجومی شده است. بنابراین، احداث کتابخانه در کنار رصدخانه سرایان کمک بسیار موثری به پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های نجوم استان و همچنین گردشگران می‌کند.

وی افزود: با توجه به این‌که سرایان پنجمین آسمان نجومی جهان را دارد، راه‌اندازی کتابخانه در این مکان، معرف فرهنگ غنی ایرانی به گردشگران نجومی خواهد بود.

نویسنده کتاب فیزیک نجوم گفت: این کتابخانه همچنین می‌تواند سفیر علمی ایران برای پژوهشگران عرصه نجوم باشد.

عابدی یادآورشد: اختصاص منابع غنی نجوم در این کتابخانه می‌تواند به نیاز‌های علمی پژژوهشگران پاسخ مناسبی بدهد.

شهرستان سرایان از غرب به شهرستان فردوس، از شمال به بخش کاخک شهرستان گناباد، از شرق به بخش سده شهرستان قائنات، از جنوب و جنوب شرق به بخش خوسف شهرستان بیرجند و از جنوب غربی به بخش دیهوک شهرستان طبس محدود می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط