پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
بررسی تحقیقات میدانی سنجش افکار عمومی در یک کتاب

«روش سنجش افکار عمومی» عنوان کتابی است نوشته مشترک محمدعلی زکریایی و علیرضا تاجداری که به صورت علمی و مدون به چگونگی مراحل انجام تحقیقات میدانی در حوزه سنجش افکار عمومی می‌پردازد.-

معاون پژوهش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: موضوع سنجش و پیمایش ديدگاه شهروندان، خود شیوه‌ای نظام‌مند برای شنیدن حرف‌های مردم و درک و شناخت نیازمندی‌های آن‌ها و در نهایت گام برداشتن برای ایجاد و استقرار سازمان‌های کارا، پاسخگو و کاربردی است. 

دکتر حسن عماری ادامه داد: با استفاده از دیدگاه‌های شهروندان، قبل از اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، می‌توان آسیب‌های اجرایی آن طرح‌ها را به حداقل رساند و یا از بستری فرهنگی برای حذف موانع ناخواسته بهره جست. 

وی با بیان این مطلب که هر نظرسنجی موثر و دقیق را می‌توان مثل زنجیر دانست که از چندین حلقه تشکیل شده است، افزود: یک نظرسنجی خوب همانند حلقه‌های یک زنجیر که از لحاظ قدرت و استحکام در حد یکدیگرند، باید از اعتبار و انسجام نیز برخوردار باشند. 

معاون پژوهش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: این مولفه‌ها شامل چارچوب مفهومی، اعتبار و روایی سوال‌ها، انسجام و یکدستی پرسشنامه، پرسشگری، نمونه‌گیری، ورود و پردازش داده‌ها و استخراج و تحلیل نتایج است. 

وی بیان کرد: با توجه به این موضوع برای اجرای یک نظرسنجی در گام نخست می‌بایست متون و ادبیات مربوط به این حوزه را تولید کرد و بر این اساس اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اقدام به چاپ کتاب «روش سنجش افکار عمومی» کرده است. 

عماری ادامه داد: این کتاب دارای پنج فصل اصلی است که به مباحث مهم و مرتبط با مولفه‌های روش سنجش افکار می‌پردازد. این فصل‌ها شامل «انواع روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی»، «نمونه‌گیری در نظرسنجی»، «شیوه‌های گردآوری داده‌ها»، «پردازش و تحلیل داده‌های گردآوری شده» و «تهیه و تدوین گزارش نهایی تحقیق» است. 

وی گفت: همچنین در این کتاب مثال‌هایی از بهترین نظرسنجی‌های انجام شده در حوزه مدیریت شهری و سایر حوزه‌ها آورده شده است که می‌تواند راهنمای خوبی برای انجام یک نظرسنجی باشد. 

معاون پژوهش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در پایان با بیان این‌که کتاب «روش سنجش افکار عمومی» در دسترس کتابخانه‌های تخصصی حوزه اجتماعی، دانشگاه‌ها، مسوولان و کارشناسان حوزه‌های مرتبط قرار گرفته است، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند با تهیه این کتاب کار، دیدگاه روشنی نسبت به نظرسنجی و اجرای عملی به‌دست آورند. 

کتاب «روش سنجش افکار عمومی» نوشته مشترک محمدعلی زکریایی و علی‌رضا تاجداری در 233 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هفت هزار تومان به همت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از سوی انتشارات جامعه و فرهنگ منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها