فريدون عموزادهخليلي، در شانزدهمين نشست «ترويج کتابخواني» کانون پرورش فکری گفت: در نخستين مرحله بايد به اين نکته اشاره کرد که رمان مناسب براي نوجوانان بايد براساس ويژگيهاي شخصيتي يک نوجوان نوشته شود. ضمن آنکه بايد آثاري را که مخاطب نوجوان ميپسندد، بررسي کنيم و مثلا ببينيم چرا مخاطب هري پاتر را ميپسندد.-
در اين نشست عموزادهخليلي، درباره رمان خوب براي نوجوانان گفت: از ديدگاه من رمان خوب براي نوجوانان از سه منظر قابل بررسي است. در نخستين مرحله بايد به اين نکته اشاره کرد که رمان مناسب براي نوجوانان بايد براساس ويژگيهاي شخصيتي يک نوجوان نوشته شود؛ به طور مثال براي نوجواني که ماجراجويي را دوست دارد، بايد رمان ماجراجويانه نوشت تا بتوان او را جذب کرد و يا به دليل اين که نوجوان در سن بلوغ به سر ميبرد، مسايل عاطفي و احساسي براي او از اهميت ويژهاي برخوردار است. پس رماني مناسب است که ويژگيهايي را که مخاطب ميخواهد در خود داشته باشد.
نويسنده کتاب «سفر به شهر سليمان» افزود: دومين مولفهاي که در نگارش رمان مناسب براي نوجوانان دخيل است، عکس مولفه نخست است. ما بايد آثاري را که مخاطب نوجوان ميپسندد، بررسي کنيم تا بتوانيم به المانهاي مورد پسند او دست پيدا کنيم. به طور مثال ببينيم چرا مخاطب هري پاتر را ميپسندد و سعي کنيم به المانهاي مورد پسند او در اين کتاب نزديک شويم. از سومين منظر ما بايد از نگاه منتقدان و نظريهپردازان به لحاظ نقد مضمون، موضوع، زبان و شخصيت توجه کنيم.
عموزادهخليلي اظهار کرد: با بازگشت به مولفههاي اول و دوم درمييابيم که نويسنده رمان بايد به نوعي مخاطب خود را بشناسد و بداند که او چه کتابهايي را بيشتر ميپسندد. نويسندگاني که معلم هستند به نوعي با بچهها سر و کار دارند و اين خود ابزاري براي افکارسنجي است اما کساني که معلم نيستند هم ميتوانند از طريق ابزارهاي ديگري همچون نظرسنجيها به شناختي نسبي از مخاطب برسند. پس لازم است که نويسنده همواره از مخاطب خود ارزيابي داشته باشد.
وي تاکيد کرد: در جهان جوايز متعددي وجود دارد که با راي بچهها انتخاب ميشوند که اين نشان از اهميت سليقه مخاطب نوجوان دارد. جايزهاي در آلمان وجود دارد که از ميان راي پنج هزار کودک و نوجوان کتابهاي منتخب را برميگزيند. متاسفانه اين جوايز در ايران وجود ندارند.
عموزادهخليلي افزود: از نکات مهم دیگر براي نگارش يک رمان خوب نوجوان، لحن، شخصيت و زندگي است. لحن، رمز ورود به دنياي نوجوان است. لحن رمان بايد به لحن نوجوان نزديک باشد تا بتواند با او ارتباط برقرار کند. در بحث شخصيت، بسياري از رمانهاي امروزی ضعيف هستند. يعني شخصيت را به طور کامل ايجاد نميکنند. در بحث زندگي هم بايد نويسنده شناختي درست از زندگي شخصیت به مخاطب بدهد و کاري کند که مخاطب در کتاب او به کشفهاي تازهاي دست پيدا کند.
اين نويسنده با اشاره به شرايط مطالعه در کشورمان تصريح کرد: با توجه به گسترش روزافزون رسانههاي ديجيتالي و سرگرميهاي مختلف ما ناچاريم کتابهايي توليد کنيم که بتواند مخاطب را جذب کند و به نوعي بايد به اين مساله تن دهيم و ملاکهاي آرماني خود را براي يک رمان کنار بگذاريم.
شاهآبادي نیز در اين نشست گفت: در ابتداي امر بايد گفت که نوجواني همچون کودکي يک پديده ذهني است و نميتوان تعريف دقيقي از نوجواني پيدا کرد. پس ما براي مخاطبي مينويسم که نه بزرگسال است و نه کودک. ميخواهد به دوران بزرگسالي راه پيدا کند و خود را از کودکي جدا کند اما زيباييهاي دنياي کودکي اين اجازه را به او نميدهد. نخستين ويژگي که در نگارش رمان براي نوجوان مطرح است، وفادار بودن به گونه ادبي است.
وی افزود: ما با وجود اينکه براي مخاطب نوجوان مينويسيم، بايد ويژگيهاي اصلي رمان همچون حجم زياد، خطوط داستاني متعدد و خلق شخصيتهاي مختلف را مد نظر داشته باشیم. البته اين امر در بسياري از کتابهاي داخلي که به اسم رمان وارد بازار ميشوند، وجود ندارد. پس از آن بحث انديشه محور بودن به ميان ميآيد. رمان بايد دارای انديشه و تفکر باشد. رماني که انديشه محور نباشد و محور جهانشناختي نداشته باشد جزو رمانهاي معتبر دستهبندي نميشود.
نويسنده رمان «وقتي مژي گم شد» تصريح کرد: نخستين چيزي که در مطالعه مهم تلقي ميشود، اين است که مخاطب براي چه کتاب ميخواند؟ از ديدگاه من مخاطب براي رسيدن به لذت ادبي مطالعه ميکند که با سرگرمي بسيار متفاوت است. کتابهاي نويسندگاني همچون «دارن شان» و «آر.ال استاين» اين لذت را ايجاد نميکنند و تنها سرگرمکننده هستند. رمان زماني ميتواند لذت ادبي را براي نوجوانان به همراه بياورد که به نيازها و سلايق او پاسخ بدهد؛ براي مثال گاهي نوجوان احساس تنهايي ميکند، در اينجا رماني که به اين مساله ميپردازد به شدت جاي خود را در ميان اين گروه سني باز ميکند. موضوع عشق، مساله ديگري است که مخاطب نوجوان با آن درگير است. متاسفانه در ايران يا در اين زمينه کتابي نوشته نشده و يا وقتي به سراغش رفتند کار بسيار ضعيف بوده است.
شاهآبادي افزود: مخاطب در اين سن در اولين مواجههای خود با دنياي بزرگسالي به سر ميبرد. در اينجا رمان خوب ميتواند مخاطب نوجوان خود را با دنياي بزرگسالي آشنا کند.
دبير طرح رمان نوجوان امروز درباره اين طرح گفت: ما در طرح رمان نوجوان امروز قرار بود که 40 اثر توليد کنيم که از ميان آنها حداقل 10 اثر مناسب خلق شود. هم اکنون ميتوانم به جد بگويم که به اين هدف رسيدهايم و حتي پنج جلد از اين مجموعه جزو آثاري هستند که تاريخ ادبيات نوجوان نميتواند آنها را ناديده بگيرد. در زمينه اين طرح ما معدلي را در نظر گرفتيم و با شناخت مخاطبان سعي کرديم رمانهاي خوبي را منتشر کنيم. به نظر من کميت زمينهساز کيفيت است. يعني با بالا بردن تعداد رمانها براي نوجوانان، خود به خود آثار خوبي نيز توليد خواهند شد.
نظر شما