دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
پیشگیری و درمان چاقی با توصیه‌های ورزشی

کتاب «پیشگیری و درمان چاقی» تالیف فرهاد رحمانی‌نیا و زهرا حجتی، جدیدترین دیدگاه‌های علمی در زمینه چاقی و راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ را به ویژه با استفاده از توصیه‌های ورزشی ارایه کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در کتاب «پیشگیری و درمان چاقی» که در هشت فصل تدوین شده است، مباحث مهمی درباره اهمیت کنترل وزن، بیماری‌های همراه با چاقی، علل و عوامل تاثیر‌گذار بر تغییرات وزن، روش‌های تشخیص چاقی و راه‌های پیشگیری و درمان مطرح و در پایان برنامه عملی کنترل وزن ارایه شده‌اند.
 
در فصل نخست این کتاب به اهمیت کنترل وزن و همچنین دلایل تغییر در الگوی وزن مناسب در سال‌های اخیر پرداخته شده است. ارتباط چاقی با بیماری‌ها، چاقی به عنوان پدیده چند‌عاملی و تعادل انرژی، از مباحث مهم این فصل‌اند. 

فصل دوم کتاب، «فیزیولوژی و پاتو‌فیزیولوژی چاقی» نام دارد. مباحث مطرح شده در این فصل برای آگاهی یافتن از چگونگی تعامل بافت‌های مهم مرتبط با متابولیسم مواد به ویژه چربی‌ها ارایه و در فصل‌های سوم و چهارم کتاب «پیشگیری و درمان چاقی» علل و پیامدهای چاقی بررسی شده‌اند. 

در فصل سوم این کتاب از وراثت، بیماری‌ها و اختلالات متابولیک، فعالیت بدنی و عوامل روانی به عنوان برخی علل چاقی نام برده شده است. بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی و مشکلات اقتصادی همراه با چاقی، از  پیامدهای چاقی‌اند که در فصل چهارم کتاب به آن‌ها اشاره شده است. 

فصل پنجم به ارزیابی و تشخیص چاقی می‌پردازد. در این فصل روش‌های گوناگون برای برآورد کردن وزن مطلوب در دو دسته روش‌های ارزیابی ترکییب بدن در برآورد وزن مطلوب و فرمول‌ها و جداول قد و وزن در برآورد وزن مطلوب بررسی و مقایسه شده‌اند. 

مراحل و روش‌های پیشگیری و درمان چاقی، مبحث اصلی فصل ششم کتاب «پیشگیری و درمان چاقی» است. پیشگیری اولیه، مقدار مصرف غذاهای انرژی‌زا، پیشگیری ثانویه، چرخه تغییرات وزن و اصلاح رفتار از  مواردی به شمار می‌آیند که در فصل ششم بررسی می‌شوند. 

درفصل هفتم، آثار ورزش و فعالیت بدنی بر چاقی بررسی و سپس توصیه‌های ورزشی و روش‌های تمرینی برای دستیابی به این هدف توضیح داده شده‌اند. 

در فصل پایانی کتاب نیز برنامه کنترل وزن ارایه شده است. در این فصل مراحل کنترل وزن و درمان چاقی به صورت یک برنامه عملی ورزشی به مخاطب ارایه می‌شود. 

چاپ نخست کتاب «پیشگیری و درمان چاقی» با شمارگان 500 نسخه، در 174 صفحه به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات حتمی چاپ و روانه بازار نشر کتاب‌های ورزشی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط