سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
وظیفه اصلی ما ارایه اطلاعات جامع و درست قرآنی به غربیان است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر محمد‌سعید بهمن‌پور، معاون پژوهشی مركز اسلامی انگليس در نشست تخصصی «معارف اسلامی و جایگاه آن در غرب» گفت: مساله مهمی که به عنوان مسلمان در مواجهه با غرب باید به آن توجه کنیم، این است که آن‌ها به قرآن به عنوان کتاب آسمانی نگاه نمی‌کنند. بنابراین، نباید توقع داشته باشیم که نگاه و رفتارشان با نگاه و رفتار ما با قرآن یکی باشد. یکی از وظایف اصلی ما ارایه اطلاعات جامع و درست درباره قرآن به آن‌هاست.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از ستاد خبري بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، این نشست تخصصی با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر محمد‌سعید بهمن‌پور، معاون پژوهشی مركز اسلامی انگليس و مدير سابق كالج اسلامی لندن و حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر محمد‌جواد ‌ابوالقاسمی، معاون بین‌الملل سازمان سمت دوشنبه (16 اردیبهشت) برگزار شد.

دکتر محمد‌سعید بهمن‌پور در این نشست درباره مواجهه  غربی‌ها با قرآن کریم گفت: کسی که به قرآن به عنوان کتاب آسمانی نگاه نمی‌کند و می‌خواهد زمینه‌های تاریخی آن را پیدا کند، با یک سری سوال مواجه می‌شود و تئوری‌هایی را مطرح می‌کند. ما باید به عنوان مسلمانِ معتقد به آسمانی و وحیانی‌بودن قرآن، این نوع رویکرد را از یک غیر‌مسلمان بپذیریم.

وی اظهار داشت: البته در این میان، بعضی از تجزیه و تحلیل‌ها بسیار غیر‌اخلاقی و بدون چارچوب ارایه شده است. برخورد و مواجهه ما با این‌گونه افراد است نه همه پژوهندگان غربی. ما تئوری‌های این‌چنینی را غیر‌اخلاقی می‌دانیم. ما توقع نداریم یک دانشمند و پژوهشگر غیر‌مسلمان قرآن را وحی الهی بداند ولی انتظار هم نداریم که به قرآن توهین و استهزا کند.

معاون پژوهشی مركز اسلامی انگليس در ادامه بحث عنوان کرد: برخورد و نحوه مواجهه همه محققان و مستشرقان با قرآن مغرضانه نیست و افرادی مانند ویل دورانت هم وجود دارند که در آثار خود، آیات قرآن را به زیبایی تجزیه و تحلیل کرده‌اند.

مدير سابق كالج اسلامی لندن یکی از مشکلات اساسی را در مورد نحوه مواجهه غربی‌ها با قرآن، کمبود اطلاعات قرآنی در غرب دانست و افزود: این کمبود اطلاعات قرآنی در غرب باعث شده که جهل روی جهل بنا شود و به وضعیتی برسیم که شکاف بین دنیای غرب با اسلام و قرآن بسیار زیاد شود. یکی از وظایف اصلی ما ارایه اطلاعات جامع و درست درباره قرآن به آن‌هاست.

بهمن‌پور بیان کرد: کاری که سازمان سمت اخیرا در این راستا انجام داده، تولید کتابی با عنوان «شناخت قرآن» درباره علوم قرآنی، تاریخ قرآن و جزئیات و مسایل پیرامونی آن است. این کتاب تلخیصی از کتاب «التمهید» آیت‌الله معرفت است. این اثر به زبانی شیوا و رسا به زودی منتشر و به علاقه‌مندان مباحث آکادمیک در غرب ارایه می‌شود.

وی درباره نقش شیعیان در تکوین و تدوین قرآن کریم یادآور شد: در گذشته نقش شیعیان در تکوین قرآن ناشناخته بود و کسی نمی‌دانست آن‌ها متولیان اولیه تالیف قرآن بوده‌اند. این کتاب به‌طور مستدل این مسایل را مطرح و تاریخ و نحوه جمع‌آوری قرآن را بیان می‌کند. این اثر به غربی‌ها می‌گوید که قرآنی که امروزه در بیشتر مناطق دنیا قرائت می‌شود، به همت شیعیان تکوین و تدوین شده است.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر محمد‌جواد ‌ابوالقاسمی عنوان کرد: اسلام دین شناخته‌شده‌ای است که از 1400 سال پیش تا‌کنون در مواجهه غرب با آن، با فراز و نشیب‌های فراوانی رو‌به‌رو بوده است. در برخی دوران‌ها به‌ویژه پس از رنسانس و جنگ‌های صلیبی تحولی در مطالعات قرآنی و معارف اسلامی در غرب ایجاد شده است.

معاون بین‌الملل سازمان سمت اظهار داشت: وقتی غرب با عرفان و فلسفه اسلامی آشنا شد، احساس کرد که ظرفیت بزرگی در مشرق‌زمین وجود دارد و مصلحان مشتاق شدند که این ظرفیت را دریافت و به سرمایه‌های ملی خود اضافه کنند.

نشست تخصصی «معارف اسلامی و جایگاه آن در غرب» در سالن شماره یک سرای بین‌الملل اهل قلم واقع در ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی برگزار شد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت در مصلی امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط