جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
لزوم معرفی اندیشه و سیره نبوی در قالب نوین نگارشی

حجت الاسلام والمسلمین علی نصیری، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین، با تاکید بر عرضه وجهه‌های مختلف از زندگانی پیامبر اسلام(ص)گفت: سیره نبوی پیامبر(ص) باید در قالب نوین نگارشی معرفی شود.-

 دکتر  نصیری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ اظهار کرد: جریان مبعث پیامبر(ص) بعد از اصل آفرینش، یکی از بزرگترین رخدادهای عالم محسوب می‌شود. همچنین نکته دیگر قابل توجه درباره پیامبر اسلام(ص) آن است که پیش از پیامبر اسلام(ص) فاصله زمانی حضور انبیاء نسبت به یکدیگر در میان یک قوم فاصله چندانی نداشت اما پیامبر(ص) بعد از برهه‌ای طولانی و به عنوان آخرین پیامبر مبعوث شدند.

وی با اشاره به شرایط روزگار پیامبر(ص) در جزیره العرب،‌ گفت: حضرت محمد(ص) در شرایط جامعه بدوی آن روز بالاترین وجهه‌های انسانیت را به مردم آموخت و توانست جامعه‌ای بسازد که تا پیش از آن رنگی از انصاف را به خود ندیده بود. 

نویسنده کتاب «امام حسین(ع) پیشوای روشنایی‌ها» در ادامه به جنبه‌های مغفول مانده از جریان مبعث اشاره کرد و افزود: شاید تاکنون آن‌طور که شایسته بوده، جریان مبعث پیامبر(ص) به جامعه منتقل نشده و تنها در حد  نوعی ذکر وقایع بوده است. 

رییس موسسه «معارف وحی و خرد» گفت: در بعد شخصیت پیامبر(ص) و رفتار ایشان تاکنون کارهای متعددی صورت گرفته است اما کافی نیست. ما باید مراحل مختلف زندگی پیامبر(ص) را در قالب تالیفات جدید با شیوه‌ای نوین برای نسل جوان ارایه کنیم. 

حجت الاسلام نصیری اظهار کرد: ما باید با توجه به ظرفیت‌های زندگی مدرن،‌ به طریقی آموزه‌های دین را به مردم منتقل کنیم که چراغ راه آن‌ها باشد و بتواند در برهه‌های مختلف آنان را یاری رساند. 

نصیری با بیان این‌که واقعه مبعث باید از رویکردی پژوهشی به شکلی وسیع بررسی شود، ادامه داد: در کارهای فکری باید دست‌کم دو عقبه را مد نظر قرار دهیم؛ نخست، بعد رفتاری و دوم، سیره وجودی تا بتوانیم اثری درخور را ارایه کنیم. 

رییس موسسه «معارف وحی و خرد» ادامه داد: در دنیای معاصر ما سه کتاب درباره پیامبر(ص) نوشته شده که هر سه در جهان غرب منتشر شده‌اند. این سه کتاب هرکدام به طرزی عمیق تاثیرگذار بودند. 

وی گفت: نخستین کتاب «محمد(ص) بر پایه کهن‌ترین منابع » ‌عنوان دارد که نوشته مارتین لینگز است. این کتاب، در میان آثار این نویسنده به عنوان شاهکار وی شناخته شده است و از مشهورترین و پرخواننده‌ترین آثار درباره زندگی پیامبر اسلام (ص) به زبان انگلیسی است. همچنین کتاب «محمد رسول خدا» نوشته آنه ماری شیمل،‌ خاورشناس مشهور آلمانی،‌ دومین کتابی محسوب می‌شود که در این دوران تاثیر به‌سزایی گذاشت. این کتاب نقش عمده‌ای در معرفی مجدد پیامبر(ص) به اروپاییان داشت. همچنین کتاب «محمد در اروپا»‌ نوشته مینو صمیمی هم کتاب تاثیرگذار دیگری است که در دوران معاصر در اروپا منتشر شده و توانسته است پیامبر(ص) را به جهانیان معرفی کند.
 
این محقق گفت: به نظرم باید چنین نگاه جامعی به پیامبر(ص) و به‌ویژه مبعث داشته باشیم، نگاهی بین‌المللی برای معرفی ابعاد شخصیتی پیامبر(ص) و مقاطع مختلف زندگی او از جمله زمان بعثت. ضمن آن‌که در این میان نوع نگارش نقش عمده‌ای را در جذب مخاطبان و به‌ویژه مخاطبان نوجوان و جوان ایفا می‌کند، به نحوی که مطالب به‌شکلی گزیده مطرح شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط