یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
رجبی خواستار بیمه رایگان برای نویسندگان و اصحاب نشر شد

محمدحسن رجبی، نویسنده و پژوهشگر حوزه سیاسی و تاریخ درباره انتظاراتی که اهالی فرهنگ و هنر از رییس جمهوری منتخب دارند، گفت: امیدوارم ضوابط جای سلایق را بگیرد و زمینه‌هایی برای ایجاد بیمه رایگان نویسندگان و اصحاب نشر فراهم شود.-

دکتر رجبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به برخی مشکلات حوزه نشر کشور عنوان کرد: از رییس جمهوری منتخب انتظار داریم در نخستین اقدامات خود در حوزه‌های فرهنگی به جایگزینی ضوابط به جای سلایق به ویژه در بررسی و ممیزی آثار فرهنگی و هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام ورزد.

وی تغییر نگرش مدیران به مقوله فرهنگ و هنر را از دیگر خواسته‌ها عنوان کرد و گفت: امیدواریم در دولت جدید در سطح سیاستگذاری‌ و تصدیگری فرهنگی تصمیمات جدیدی اتخاذ شود؛ به عنوان مثال در امر تولید و توزیع کالاهای فرهنگی و واگذاری تدریجی نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب به اتحادیه‌های صنفی ناشران و همچنین برگزاری و اداره جشنواره‌های هنری به انجمن‌های صنفی تدابیری اندیشیده شود. 

نویسنده کتاب «زندگی‌ سیاسی امام خمینی(ره)» ادامه داد: تغییر ترکیب دست‌اندرکاران خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی را از دیگر مواردی می‌دانم که امیدوارم دولت جدید نسبت به آن تلاش کند. 

رجبی ایجاد شورای جدیدی از کارشناسان و صاحب‌نظران در امر کتاب و خرید آثار وزین و معبر به ویژه آثار مرجع، تاریخی و علمی از ناشران برای کتابخانه‌های عمومی را از دیگر اولویت‌های فرهنگی دانست و گفت: واگذاری خرید کاغذ یا واردات کاغذ مطبوعات و کتاب به بخش خصوصی با نظارت دولت بر قیمت‌های آن از دیگر انتظارات فعالان فرهنگی است.
 
این نویسنده و پژوهشگر ایجاد بیمه رایگان برای اصحاب نشر شامل پدیدآورندگان، ناشران و صنوف نشر از قبیل کارگران چاپخانه‌ها را از دیگر انتظاراتی یاد کرد که از رییس جمهوری جدید دارد.

رجبی در پایان خواستار توجه دولت جدید به افزایش جوایز نقدی به پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری نظیر سال‌های قبل شد و توضیح داد: این جوایز در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات مالی فراروی نهادهای فرهنگی، به شدت کاهش یافتند.

محمدحسن رجبی سال ۱۳۳۵ در قم متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در قم گذراند و از سال ۱۳۵۰ به همراه خانواده به تهران مراجعت کرد و دوره متوسطه را در آنجا به پایان رساند. وی خرداد ۱۳۵۲ دستگیر و حدود نیمی از سال را در زندان به سر برد. وی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی را از دانشگاه تهران اخذ کرد و به فعالیت‌های پژوهشی پرداخت.

از فعالیت‌های وی می‌توان به مدیر کل مرکز خدمات عمومی کتابخانه ملی و قائم‌مقام سرپرست دائره‌المعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی اشاره کرد. 

از  تالیفات این محقق می‌توان به «زندگی‌ سیاسی امام خمینی(ره)»، «مشاهیر زنان ایرانی و پارسی‌گوی»، «رسایل و فتاوی جهادی علمای مسلمان»، «کتابخانه در ایران»، «علمای مجاهد» و «مکتوبات و بیانات سیاسی علمای شیعه» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها