یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۲
از «پویش پیامبر» تا عاشقانی تنها/ سلسله پدران خاتم‌النبیین را در «حاملان وحی» بشناسید

انتشارات نیستان کتاب‌های متعددی درباره حضرت رسول، سلسله پدران و صحابه ایشان منتشر کرده است که برخی پژوهشی‌اند و برخی رمان.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  انتشارات نیستان درباره پیامبر اسلام (ص) چندین کتاب به چاپ رسانده است.

مجموعه هفت جلدی «پویش پیامبر» از سلسله بحث‌های پیامبرشناسی نوشته سیدمجتبی حسینی یکی از کتاب‌های پژوهشی این انتشارات درباره حضرت رسول (ص) است.

نخستین مجلد این مجموعه در سال 85 با عنوان «معرفت و محبت» منتشر شد. در این اثر با بهره‌گیری از آیات و روایات، جنبه‌های محبتی مباحث پیامبرشناسی مورد تدقیق قرار گرفته است. جلد دوم «خلقت تا بعثت» نام دارد که نویسنده در آن ابتدا، سرآغاز آفرینش رسول الله (ص) را (که به تصریح روایات، نخستین مخلوق خداوند است) از ولادت آن حضرت تفکیک می‌کند و ضمن بررسی اطلاعات تاریخی، تبار ایشان را بر می‌شمارد. در ادامه کودکی و جوانی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) مرور می‌شود. حسینی برای نشان دادن اوضاع حجاز قبل از بعثت و تغییرات اجتماعی و انسانی جامعه آن روز، درباره مفهوم «جاهلیت» و پیامدهای آن و حتی فرهنگ و مذهب جاهلی، سیستم اقتصادی جاهلی، ساخت سیاسی-اداری جاهلی و جنگ‌های جاهلی سخن می‌گوید.

در سال‌های متمادی دیگر مجلدهای مجموعه «پویش پیامبر» با عناوین «بعثت تا رحلت» و «معراج» و «وحی، تجربه نبوی و خاتمیت» منتشر شد. تا این که در سال 92 ششمین جلد با عنوان «سلوک فردی» و هفتمین جلد در سال 93 با عنوان «سلوک اجتماعی» به چاپ رسیدند تا این مجموعه تکمیل شود.

از طرف دیگر نصرالله قادری در انتشارات کتاب نیستان چهار رمان درباره چهار یار پیامبر، سلمان و ابوذر و بلال و مقداد نوشته است. از این مجموعه، دو کتاب «ناله‌های عشق» درباره سلمان و «تنهاترین عاشق، عاشق‌ترین تنها» درباره ابوذر به چاپ رسیده است. دو کتاب دیگر درباره بلال و مقداد، در دست چاپ است.

قادری برای نوشتن رمان «تنهاترین عاشق، عاشق‌ترین تنها» بیش از 300 کتاب درباره زندگی ابوذر غفاری مطالعه کرده است. قادری در لابه‌لای روایت داستانی خود اطلاعاتی درباره برخی شخصیت‌های تاریخی صدر اسلام ارائه داده است و چهره‌ای از آنها ارائه می‌دهد که شاید مخاطب کمتر درباره آنان شنیده باشد. این کتاب گرچه مضمونی تاریخی دارد ولی وجه غالب آن داستانی است و نویسنده وقایع تاریخی را در بستری از واقعیت و خیال بیان کرده است.

کتاب «حاملان نور» درباره سلسله آباء النبی اثر آیت الله سید احمد واحدی با ترجمه حجت الاسلام سید محمدرضا واحدی یکی دیگر از آثار انتشارات نیستان است که نویسنده در آن نگاهی عالمانه و تاریخی به سلسله پدران پیامبر دارد. این کتاب تلاشی است برای رساندن مخاطب به عبارت شریف «کنت نورا فی اصلاب الشامخه». مترجم با زبانی روایت‌گونه و داستانی مخاطب را برای خواندن این کتاب تحقیقی همراه می‌کند.

در بخشی از مقدمه این اثر به قلم سید مهدی شجاعی آمده است: «آن والا گوهر و آن مخلوق از بشر برتر، چند صباحی لباس بشریّت پوشید و به کسوت «انا بشٌرمثلکم» درآمد تا انسان، از افتخار همدوشی‌اش در پوست نگنجد و بر زمین، آرام و قرار نیابد و در آسمان بی‌منتها پرواز کند و تا عرش اعلی اوج بگیرد. هر که از آن خورشید عالمتاب دم زند، پرده از راز بنیایی خویش بر می‌دارد و هر که در مدح آن گوهر بی‌بدیل سخن بگوید، بصیرت خویش را عیان می‌سازد. پس کتاب حاملان نور، پیش و بیش از هر چیز، نشانگر بصیرت و جمال‌شناسی مؤلف آن است -که خدایش حفظ کند- و سپس ارمغان نویی است برای انسان معاصر در ظلمت‌سرای آخرالزمان که جلوه‌ای از جلوات و بعدی از ابعاد آن مفخر کائنات را ببیند و بشناسد. و در روشنای آن، نشانی از ابعاد و جلوات دیگر بیابد و پا جای پای آن راهبر جاودان و رسول رستگاری بگذارد...»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط