شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
بنیه ناشران ایرانی برای تبلیغات ضعیف است

عباس جهانگیری؛ مدیر انتشارات بین‌المللی حافظ با بیان اینکه رسانه‌‌ها عموما هزینه بالایی برای تبلیغ کتاب از ناشران درخواست می‌کنند گفت: در ایران به دلیل بنیه ضعیف صنعت نشر، هیچ ناشری توانایی ندارد که در زمینه تبلیغات سرمایه‌گذاری کند، چراکه تیراژ کتاب‌ها آنقدر بالا نیست که ناشر سالانه هزینه بالایی را برای تبلیغ کتاب‌هایش کنار بگذارد.

عباس جهانگیری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه مشکلات صنعت نشر به صورت زنجیر به هم پیوسته است، عنوان کرد: مساله‌ای که در این زمینه وجود دارد متناسب نبودن تعداد عناوین کتاب و تعداد ناشران است، می‌توانیم به جرات بگوییم که در هیچ کشوری حتی در پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان نیز بیشتر از یک هزار و ۸۰۰ ناشر فعال وجود ندارد.
 
وی افزود: طبق اطلاعاتی که دارم در ژاپن و انگلستان حدود یک هزار و  ۸۰۰ ناشر فعالیت می‌کنند و در اصل بیشتر از این تعداد نه قابل قبول و نه منطقی است.
 
جهانگیری با اشاره به تبلیغ کتاب‌ها در تلویزیون نیز گفت: در زمینه عناوین و موضوعات کتاب‌ها نیز باید گفت که موضوع هر کتاب حتما باید شرایط ویژه‌ای از نظر موضوع داشته باشد تا در تلویزیون به صورت رایگان تبلیغ شود یا اینکه ناشر توانایی پرداخت هزینه تبلیغات را داشته باشد.
 
وی تاکید کرد: در ایران به دلیل بنیه ضعیف صنعت نشر، هیچ ناشری این توانایی را ندارد که در زمینه تبلیغات سرمایه‌گذاری کند، زیرا تیراژ کتاب‌ها آنقدر بالا نیست که ناشر هزینه بالایی را سالیانه برای تبلیغ کتاب‌هایش کنار بگذارد.
 
مدیر انتشارات حافظ ضعیف بودن بنیه ناشران را دلیل بی‌رغبتی آن‌ها به تبلیغات در رسانه‌ها دانست و یادآور شد: در طول دو سال اخیر، اغلب کتاب‌ها با دستگاه‌های چاپ دیجیتال و در نسخه‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ جلدی منتشر می‌شود و این تعداد کتاب رقمی نیست که ناشر بخواهد مبلغ جداگانه‌ای را نیز برای آن در نظر بگیرد، زیرا برگشت سرمایه و نقدینگی در این حوزه بسیار کم است.
 
جهانگیری از عدم سیاستگذاری در رسانه‌ها به عنوان عامل دیگر عدم تبلیغ گسترده کتاب‌ها نام برد و گفت: مساله دیگر در این زمینه رسانه‌ها هستند که باید درباره کل کتاب به شیوه‌ای درست و حرفه‌ای عمل کنند. به نظرم کارها نباید به گونه‌ای باشد که یک ناشر یک نهاد دولتی به دلیل شرایط خوبی که دارد کتاب‌های خود را به صورت گسترده تبلیغ کند و از اینکار منتفع شود.
 
وی ادامه داد: به نظرم بعضی کتاب‌ها که با حمایت‌های مختلف تبلیغات زیادی برای آن‌ها می‌شود نوعی رانت است که به راحتی در اختیار برخی ناشران قرار می‌گیرد و ناشران دیگر از آن بهره‌ای نمی‌برند. زمانی که این اتفاق برای یک یا چند کتاب اتفاق می‌افتد اما کتاب‌های دیگر از این تبلیغات گسترده عقب می‌ماند وضعیت کتابخوانی به شکل امروزی ادامه پیدا می‌کند.
 
جهانگیری با بیان اینکه همه ناشران این قدرت مالی و نفوذ را ندارند که به صورت گسترده در حوزه تبلیغات وارد شوند، گفت: در مطبوعات باید اتاق فکر تشکیل شود تا در این اتاق، راه‌ها و چگونگی تشویق مردم به کتابخوانی بررسی شود و با شناسایی این شیوه‌ها اقدامات و کارهای رسانه‌ای برای روشنگری مردم استفاده شود.
 
وی تاکید کرد: بزرگترین فاجعه فرهنگی که طی سه سال اخیر رخ داد این بود که مردم فکر کردند می‌توانند از طریق رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی کتاب مطالعه کنند، اما متاسفانه از این طریق افزایش سرانه مطالعه نداشتیم و حتی با کاهش آن روبرو بودیم.
 
جهانگیری با بیان اینکه لذت مطالعه کتاب‌های کاغذی در همه جای دنیا شناخته شده و اثبات شده است، گفت: در ایران با یک اپلیکیشن بیش از ۳۰۰ کتاب را با قیمت پایین در اختیار مردم گذاشتند اما استقبالی از این کتاب‌های الکترونیک نشده است و در کنار آن معضلات اقتصادی زیادی برای ناشر و مولف و صنعت نشر کشور به وجود آمده است.
 
به گفته مدیر انتشارات حافظ، در دنیا اگر فردی می‌خواهد کتاب را به صورت الکترونیکی خریداری کند باید مبلغ آن را پرداخت کند و حتی اگر می‌خواهد ۲۰ صفحه از آن را بخواند باید معادل همان ۲۰ صفحه مبلغی را پرداخت کند اما در ایران چنین موضوعی وجود ندارد و مردم می‌خواهند کتاب‌ها را به رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای مطالعه کنند.
 
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ناشر فلج شده است، گفت: اگر وضعیت کتابخوانی و ناشران به همین شیوه ادامه پیدا کند باید بگوییم که تا ۱۰ سال آینده صنعت نشر در ایران نابود می‌شود و فقط ناشران دولتی که بودجه دارند یا با نهادهای رسانه‌ای ارتباط دارند می‌توانند در این زمینه فعالیت خود را ادامه دهد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط