سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۵
تکرار يك انديشه در انتخاب، نوآوری را متوقف مي‌كند

نویسنده کتاب برگزيده "جاده‌های خلوت جنگ" معتقد است: باید اجازه داد متخصصان دیگري هم در برگزاری جشنواره كتاب سال دفاع مقدس اعمال سیاست کنند تا نوآوری پدید آید. وقتی در داوري آثار فقط یک اندیشه ادامه پیدا کند، دچار تکرار می‌شویم./

محسن مطلق، برگزیده دوازدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: امسال در بخش زندگی‌نامه داستانی ـ که چهار سال پيش از بخش داستان جدا شد ـ فقط رتبه سوم داشتیم. در سال‌های گذشته هم هیچ برگزیده‌ای در اين بخش نداشتیم و این ضعف در داوری و ارزیابی است.

وی ادامه داد: در این گونه ادبی، نویسنده خاطرات شهیدی را دستمایه قرار می‌دهد و با توجه به عناصر داستان نویسی به گونه‌اي می‌نویسد که خاطرات هم داشته باشد. ولی از چهار سال پیش با وجود داوران اختصاصي، این بخش حائز رتبه نداشته است.

مطلق با بیان این که "امسال با وجود 40 اثر در این بخش و فقط 20 اثر از شهرداری تهران، یک رتبه سوم داشتیم"، گفت: باید آثار برگزیده‌ای در این حوزه معرفی شوند تا معیار سنجش دیگر آثار شده و ایرادها برطرف شوند. يعني پایه و اساسی باید برای برگزیدگان این گونه ادبی باشد تا بر اساس آن دیگر آثار مورد ارزیابی قرار گیرند.

این برگزیده دوازدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس با اشاره به تکرار در دبیری جشنواره دفاع مقدس، افزود: باید اجازه داد متخصصان دیگري هم در این عرصه اعمال سیاست کنند تا نوآوری پدید آید. وقتی یک اندیشه در یک سیستم ادامه پیدا کند، دچار تکرار می‌شویم. در موضوع دفاع مقدس باید با ایجاد جاذبه، رغبت و انگیزه به وجود آوریم.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات بسیار در روند چاپ یک کتاب برای نویسنده و نادیده گرفته شدن در جشنواره، تمام انگیزه‌ها نیز گرفته می‌شوند. همچنین نبود برگزیده در بعضی از بخش‌ها به علت سختگیری‌های بیهوده و حرفه‌ای، باعث از بین رفتن رغبت در نویسندگان می‌شود.

مطلق با اشاره به جوایز، گفت: 10 سکه تمام بهار برای نویسنده‌ای که یکی دو سال وقت گذاشته و کتابی در خور جشنواره نوشته است، چیزی نیست. این درحالی است که در جشنواره‌های دیگر به یک هنرپیشه جایزه‌ای تعلق می‌گیرد که برای پنج سال او کافی است. جوایز موجود ارزش مادی و معنوی خاصي برای نویسنده دفاع مقدس ندارند.

نویسنده کتاب "جاده‌های خلوت جنگ" اظهار داشت: پس از برگزاري جشنواره كتاب سال، قبل از هر اتفاقی برای خود نویسنده توقع ایجاد می‌شود. این غربالگری باعث می‌شود تا نویسنده خودش را پیدا کند و برای خلق آثار بعدی الگویی داشته باشد.

وی با بیان این که بنیاد حفظ آثار در حمایت های مادی و معنوی از نویسندگان بسیار تاثیر گذار است، تصریح کرد: زمانی فصلنامه "پایداری" در بنیاد منتشر می‌شد که در واقع تریبونی برای انتقادها و پیشنهادهای نویسندگان، چاپ بعضی از آثار و حمایت معنوی از نویسندگان بود.

مطلق با موثر خواندن نقش مسوولان فرهنگی در فعالیت‌های کلان گفت: کمبود متولیان متخصص در این حوزه، ریشه تمام مشکلات است. بسیاری از مدیران فرهنگی در سازمان‌ها، بدون سابقه کاری در این حوزه وارد و ناخواسته باعث عدم رونق در اين موقعيت فرهنگی می‌شوند.

محسن مطلق متولد سال 1348 در تهران است. وي‌ نوشتن در باره‌ دفاع مقدس را با كتاب "زنده بادكميل" آغاز كرد.

در گروه خاطرات خود نوشت دوازدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، كتاب "جاده‌هاي خلوت جنگ" محسن مطلق رتبه‌ دوم را به دست آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط