یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۶
شاعران جوان تيزبين و نوگرا شده‌اند

يكي از شاعران دفاع‌مقدس گفت: شاعران جوان با كنكاش در شعر امروز و دقت در شعر انقلاب و تركيب اين دو، فضايي بديع و نو در عرصه ادبيات ايجاد كرده‌اند. آن‌ها با تيزبيني به ادبيات و شعر دفاع‌مقدس مي‌نگرند و از اين منظر مسائل اجتماعي و روز را بيان مي‌كنند./

مرتضي حيدري آل كثير ، برگزيده رتبه دوم گروه مجموعه شعر مستقل دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس، به خاطر كتاب "سرفه خونين تفنگي در باد" در گفت وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: برپايي چنين جشنواره‌هايي ـ به خصوص كنگره سراسري شعر كه هر سال برگزار مي‌‌شود ـ شعر دفاع‌مقدس را پويا و فعال كرده و آن را به سمت پيشرفت سوق داده است.

وي ادامه داد: داوري آثار در اين دوره منطقي پيش رفت. اين گونه داوري باعث ارتقا سطح كيفي آثار در دوره‌هاي بعدي خواهد شد.

حيدري آل كثير گفت: شاعران جوان با كنكاش در شعر امروز و دقت در شعر انقلاب و تركيب اين دو، فضايي بديع و نو در عرصه ادبيات ايجاد كرده‌اند. آن‌ها با تيزبيني به ادبيات و شعر دفاع‌مقدس مي‌نگرند و از اين منظر مسائل اجتماعي و روز را بيان مي‌كنند.

وي يادآوري كرد: هر انسان آزاده‌اي به دنبال مقاومت است و شعر دفاع‌مقدس هميشه جانب حق را نگه مي‌دارد.

حيدري آل كثير شاعران دفاع‌مقدس را به دو گروه تقسيم و تصريح كرد: دسته اول پيشكسوتان شعر دفاع‌مقدس اند كه از نزديك جنگ را ديدند و خاطرات بسياري از آن دوران دارند و با دخالت احساسات و عواطف شخصي، به شعر دفاع‌مقدس روي آوردند. دسته دوم كساني‌اند كه با روحيه منتقدانه به ادبيات دفاع مقدس مي‌پردازند.

وي با تاكيد بر بازآفريني شعر و ادبيات دفاع‌مقدس و استفاده از آرايه‌هاي ادبي متفاوت در آن، خاطر نشان كرد: شاعران جوان با نوگرايي اشعار خود را مي‌سرايند.

شاعر كتاب "سرفه‌هاي خونين تفنگي در باد" گفت: شاعران نسل جنگ با زبان عام، ايده‌هاي خودشان را در اشعار مي‌آورند. در صورتي كه موضوع دفاع‌مقدس در شعر مي‌تواند جهان شمول شود و شاعران اين حوزه مي‌توانند با نگاهي ويژه، نقاط منحصر به فرد جنگ را وارد قطعات ادبي كنند.

وي بر تشكيل انجمن نويسندگان و شاعران در هر استان تاكيد كرد و افزود: ايجاد تشكل‌هاي ادبي باعث تقابل و تعامل نويسندگان و شاعران هر استان مي‌شود و احساس امنيت و انگيزه براي آن‌ها فراهم مي‌كند.‌ حمايت‌ مراكز فرهنگي و ايجاد بستر‌هاي مناسب براي آموزش شاعران، در اين عرصه بسيار موثر خواهد بود.

مرتضي حيدري آل كثير 5 ارديبهشت سال 1362 در شهرستان شوش متولد شده است. وي كارشناس زبان و ادبيات فارسي است و در شانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع‌مقدس، به خاطر سرودن مجموعه اشعار "عكس" درباره شهيد محمد الدوره، در بخش مقاومت فلسطين و لبنان برگزيده شد. 

مجموعه غزل‌ "پايتخت جهان" در واحد آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري استان خوزستان و مجموعه شعر "دير آمدي بهار" در نشر تكا، از جمله آثار در دست انتشار وي اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط