شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۳
بزرگ‌نمايي كتاب‌هاي جنگ تحميلي، بر اساس ارزش‌هاي  آثار صورت گيرد

يكي از برگزيدگان دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس معتقد است: اگر آثار مرتبط با جنگ تحميلي، بدون هدف و با بزرگ‌نمايي بيش از حد تدوين شوند، فاقد ويژگي‌هاي يك كتاب ارزشمند خواهند بود._

عزت‌الله معظمي گودرزي، يكي از برگزيدگان تقديري بخش تحقيق نظامي، ‌سياسي دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع‌مقدس به خاطر كتاب "اچ3"، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در باره موضوع اين اثر اظهار داشت: حملات هوايي نيروهاي عراقي به خاك ايران در آغاز جنگ بسيار شديد بود. به همين دليل،‌ در تاريخ پانزدهم فروردين 1360، 16 خلبان هوانيروز با استفاده از 8 هواپيما، براي انهدام پايگاه نگهداري هواپيماهاي جنگي و سلاح‌هاي پيشرفته عراق با عنوان "اچ3"،‌ واقع در 40 كيلومتري خاك اردن آماده شدند و پس طي نمودن 4هزار كيلومتر، بدون تماس راديويي و با سوخت‌گيري هوايي، ‌آن منطقه نظامي را نابود كردند. اين عمليات،‌ يكي از حرفه‌اي‌ ترين حملات نيروي هوايي ارتش در دوران دفاع‌مقدس بوده است.  

وي افزود: اين كتاب در ابتدا، با رويكرد داستاني تدوين شد و پس از ارائه آن به انتشارات آجا، توسط سازمان عقيدتي سياسي ارتش، تكميل و به صورت اثر پژوهشي به چاپ رسيد.

اين نويسنده نظامي،‌ با تاكيد بر هدفمند كردن كتاب‌هاي دفاع‌مقدس خاطرنشان كرد: اگر آثار مرتبط با جنگ تحميلي، بدون هدف و با بزرگ‌نمايي بيش از حد تدوين شوند، فاقد ويژگي‌هاي يك كتاب ارزشمند خواهند بود.

معظمي گودرزي در ادامه، هدف از انتشار كتاب‌هاي پژوهشي نظامي را كمك به دانشكده‌هاي اين حوزه دانست و افزود: كارشناسان حوزه دفاع‌مقدس، بايد با جهت‌دهي به فعاليت نويسندگان،‌ در بالا بردن كيفيت محتوايي كتاب‌ها به آنان كمك كنند.

وي در باره زمان مناسب تدوين خاطرات و كتاب‌هاي پژوهشي مرتبط با يك واقعه تاريخي مهم مانند 8 سال دفاع‌مقدس، تصريح كرد: نويسندگاني كه همزمان با وقوع يك اتفاق تاريخي به توصيف آن بپردازند، با رويكرد جانبدارانه به آن نگاه خواهند كرد و در اين صورت، از واقعيات دور مي‌شوند. بنابراين ‌فاصله زماني 6 تا 20 سال، بهترين زمان ممكن براي نگارش آثار مرتبط با يك حادثه مهم تاريخي است.

نويسنده كتاب "وسوسه‌هاي جواني"، در پايان از تدوين يك كتاب تاريخي با عنوان "آرشام؛ قهرمان ترموپيل" خبر داد و افزود: به دنبال توليد فيلم "300"، مشغول نگارش اين كتاب تاريخي شدم. روايت اين اثر، ‌از زمان حركت سپاه خشايارشاه به سمت يونان آغاز مي‌شود و تا قتل او توسط یک خواجه به نام میترادات (مهرداد) ادامه مي‌يابد. 

عزت‌الله معظمي گودرزي، متولد سال 1334 در شهر بروجرد و داراي مدرك كارشناسي حسابداري است. 

اولين كتاب وي با عنوان "ديار آشنا" و موضوع 8 سال دفاع‌مقدس، سال 1376 توسط سازمان عقيدتي سياسي ارتش به چاپ رسيد.

"روز سانحه" و "وسوسه‌هاي جواني"، از جمله كتاب‌هاي عزت‌الله معظمي گودرزي در زمينه دفاع‌مقدس هستند.

كتاب "وسوسه جواني"، در اولين همايش انديشه و قلم ارتش مورد تقدير قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط