دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
امروز مخاطب شعر نیاز به درک روشنی از مضامین ندارد

عاطفه رنگ‌آمیز طوسی شاعر و منتقد ادبی خراسانی گفت: امروز مخاطب ما نیاز به درک روشن از مضامین ندارد و به دنبال ارتباط برقرار کردن با اسطوره‌های ذهن و قلب شاعران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، عاطفه رنگ‌آمیز طوسی شاعر و منتقد ادبی خراسانی بعد از ظهر یکشنبه 31 مردادماه در سی ‌و چهارمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوانِ صبا در اهواز افزود: هرچند در شعر سپید، جان‌بخشی تاثیرگذاری زیادی دارد، اما شما شاعران نوجوان باید تلاش کنید تا بتوانید از ظریف‌ترین سلیقه‌ها در اشعارتان بهره‌مند شوید.

این شاعر خراسانی با اشاره به ابعاد دیگری که در شعر سپید وجود دارد، بیان کرد: زمانی که در شعر سپید جمله‌ها کامل آورده می‌شود، باید جایگاه مناسب همراه با موسیقی درونی در راستای هم به کار برده شود و رعایت ریتم و موسیقی موجب گوش‌نواز بودن اثر بشود.

وی خطاب به اعضای نوجوان کانون صبا گفت: از به هم ریختگی در جملات به صورت تصنعی خودداری و تلاش کنید با دقت و هوشمندانه به هم ریختگی شاعرانه را در متن اصلی جمله به وجود بیاورید که در این هنگام با شعر موفق‌تری روبه‌رو شده و ماندگاری کار در ذهن مخاطب بیشتر می‌شود.

مؤلف کتاب «از روزهای نیستی و باران» در ادامه به کاربرد ارکائیک زبانی در شعر اشاره کرد و گفت: کاربرد ارکائیک زبان حالت زیبایی به اثر می‌بخشد و اگر شاعر از این زاویه دید به شعر ورود کند و با مخاطبش وارد گفت‌وگو شود، زبان را برجسته و ممتاز کرده و یک گام جلوتر می‌رود.

رنگ آمیز طوسی با بیان اینکه شاعر نباید از کلمات دم دستی در شعر استفاده کند، تصریح کرد: باید بتوانیم یک‌سری از واژه‌های قدیمی را نه به صرف قرار دادن در جمله، بلکه با در نظر گرفتن جای مناسب در جمله به کار ببریم و در کنار کلمات امروزی به شکل زیبا که در ذوق مخاطب نزند، احیا کنیم.

وی با بیان اینکه شعر ناخودآگاه بیشتر به سمت اندوه بشری، ناکامی‌ها و دغدغه‌های انسانی کشیده می‌شود، اضافه کرد: بعضی وقت‌ها نوجوانان دچار این اشتباه می‌شوند و در محتوای آیینی و ارائه توصیف‌ها و تعابیر پیچ و تاب و اغراق زیاد به کار می‌برند، درحالی‌که که امروز مخاطب ما نیاز به درک روشن از مضامین ندارد و به دنبال ارتباط برقرار کردن با اسطوره‌های ذهن و قلب شاعران است.

این شاعر خراسانی در بخش دیگر این نشست ضمن توصیه به نوجوانان برای آمادگی در حوزه شاعری اظهار کرد: بیشتر تورق کنید و اشعار شاعران قدیم مثل فریدون مشیری و حمید مصدق را بخوانید و قرار دادن اشعار این شاعران کنار شاعران کلاسیک، علاوه بر خط و جهت دادن به شما موجب می‌شود که زبان خود را پیدا کرده و به زبان امروز و نو شعر بگویید.

وی گفت: به‌روز رسانی کلمات قدیمی به شما کمک می‌کند که نوآوری کنید و شاعران خلاقی شوید. بحث ما شاعر تولید کردن نیست بلکه در این مقطع زمان به شاعرانی نیاز داریم که نگاه‌شان خلاق و دارای کشف زیبا باشد، اگر بتوانید به این سمت پیش بروید و شگفتی و شعف را در مخاطب ایجاد کنید، آثار آن به خودتان به عنوان شاعر، منتقل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها