چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
نگاه سنتی به کتاب باید تغییر و به سمت دیجیتال حرکت کند

صادق خلیلیان استاندار خوزستان گفت: باید متناسب با تغییرات زمان سیاست‌ها را سازماندهی و از نگاه سنتی به کتاب خارج شده و به سمت فضای دیجیتال حرکت کنیم.

به گزار ش خبرنگار خبرگزاری کتابیران (ایبنا) در خوزستان، صادق خلیلیان استاندار خوزستان در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خوزستان سال 1400 عصر سه‌شنبه 30 آذر ماه در سالن اجتماعات این استانداری بیان کرد: کتاب و کتاب‌خوانی ازگذشته در کشور سابقه‌ای دیرینه داشته است و فرهیختگان، اندیشمندان، شاعران و نویسندگان کتاب‌های ارزشمندی نوشتند. هرچند در یک دوره‌ای کتاب‌ها دستی و سنتی بود اما پس از آن صنعت  چاپ شکل گرفت و درحال حاضر این فضا به دیجیتال تغییر کرده است.

خلیلیان با بیان اینکه باید نگاه سنتی به کتاب تغییر و متناسب با زمان حال زیرساخت‌ها در استان توسعه یابد، اظهار کرد: باید متناسب با تغییرات زمان سیاست‌های‌مان را سازماندهی کنیم. در برهه‌ای از زمان  حضور فیزیکی در محل کتابخانه‌ها سخت بود، اما با ایجاد فضای دیجیتال کتاب‌خوانی نسبت به گذشته آسان‌تر شده است.

وی با تاکید بر توسعه فرهنگی در استان تصریح کرد: برای توسعه فرهنگی در استان نیاز به ابزار و لوازم داریم که در ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. همان‌طور که فعالیت‌های مساجد در شهرها و روستاها در محور انقلاب اسلامی، نقش عمده‌ای برعهده داشتند باید بتوانیم از ظرفیت کتابخان‌های مساجد بهره بیشتری ببریم.

وی ادامه داد: به جای اینکه در مناطق دور افتاده ۳ میلیارد تومان هزینه صرف ساخت کتابخانه شود باید تلاش کنیم از اماکن مشترکی چون: مساجد، حسینیه‌ها، فرهنگ‌سراها و سایر مکان‌های عمومی با استفاده از توسعه دیجیتال و ارائه برنامه جامع، دورترین نقاطی که دسترسی به کمیاب‌ترین کتاب را ندارند، پوشش دهیم.

استاندار خوزستان نقش رسانه‌ها در توسعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی را تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: صدا و سیما و سایر رسانه‌ها باید بتوانند با بهره گرفتن از ظرفیت‌های موجود و ایجاد برنامه‌های مطالعاتی در زمینه معرفی کتاب و اهمیت کتاب‌خوانی نقش مثبت و تاثیرگذاری ایفا کنند.

وی بالا بردن سطح سرانه مطالعه در استان را امری ضروری برشمرد و گفت: سایر دستگاه‌های اجرایی استان باید ضمن حمایت از نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در ارائه طرح‌های خلاق و نو با کوشش بیشتر به سطح سرانه مطالعه در استان سرعت ببخشند.

محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  و دبیر انجمن در این نشست گفت:  با وجود ۲۲۰ باب کتابخانه در سطح استان  باید با نگاه ویژه به حوزه‌های فرهنگی،  بتوانیم نهضت احداث کتابخانه را دنبال کنیم. هرچند این تعداد کتابخانه تا حدودی جوابگوی نیازهای استان است اما باید تلاش کنیم در جایگاه و منزلت استان  ساخت کتابخانه‌ها را توسعه دهیم.

جوروند ضمن توضیح این نکته که با احداث کتابخانه و گسترش کتاب‌خوانی مشکلات در همه حوزه‌ها حل می‌شود،تصریح کرد: اگر با حمایت استانداری و از طریق سازمان مدیریت برنامه و بودجه و فرمانداری‌ها کار تعمیر ، تجهیز و احداث کتابخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد و نیم درصد مطالبات شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها پرداخت شود، بسیاری از مشکلات حوزه کتاب‌خوانی در استان مرتفع می‌شود.
 
سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه‌ها بیان کرد: از تعداد 220 باب کتابخانه در استان۱۸۰ کتابخانه نهادی و 38کتابخانه مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل داریم و به ازای هر ۲۱ هزار نفر یک کتابخانه در استان خوزستان وجود دارد.

عباس حسین زاده افزود: به ازای هر ۱۰۰ نفر در استان خوزستان ۲ متر فضای کتابخانه‌ای و برای هر ۱۰۰ نفر ۵۶ جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی خوزستان موجود است. ۵۵ روستا در استان خوزستان با جمعیت  بالای ۲۷۰۰ نفر کتابخانه ندارند. و تا زمانی که نهضت احداث کتابخانه ها شکل نگیرد این روستاها صاحب کتابخانه نخواهند شد.

وی راه اندازی پیشخوان کتابخانه‌ در روستاها را یکی از راه‌های موثر در کتابخانه‌دار شدن روستاها دانسته و بیان کرد: مراحل ابلاغ پیشخوان کتابخانه به روستاها در قالب کانکس از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان‌ها در حال انجام شدن است. یک پیشخوان تنها با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی راه‌اندازی می‌شود در حالی‌که برای ساخت یک کتابخانه در روستا ۳ میلیارد تومان اعتبار  مورد نیاز است.

حسین زاده با تشریح این موضوع که 17باب‌ کتابخانه های استان خوزستان با کمبود منابع مواجه هستند، اظهار کرد: در 17 کتابخانه‌ استان کمتر از 5 هزار نسخه کتاب موجود است و برای جبران این منابع در سال 98 برآن شدیم تا پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی را اجرا کنیم. پیش از شیوع کرونا شاخص عضویت یکساله در کتابخانه‌ها ۱۵۰ هزار نفر بود که این شاخص در دوران کرونا به مرحله صفر رسید. از مهرماه امسال، ۴۶هزار و 509نفر به کتابخانه‌ها مراجعه کردند و به ازای هر ۱۰۰ نفر یک نفر عضوکتابخانه‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، در این جلسه با بیان اینکه کتاب و کتاب‌خوانی باید جزوء اولویت‌های فکری ما شود ، گفت: با توجه به توصیه‌های کلان  مقام معظم رهبری نسبت به کتاب‌خوانی باید تلاش کنیم آشنایی با کتاب در فضای کار مدیران ما قرار بگیرد.

شفیعی افزود: مدیران دستگاه‌ها باید میزان مطالعه خود را افزایش دهند تا در سخنرانی‌هایشان بتوانند ارجاعاتی به کتاب‌ها داشته  و ضمن دغدغه مندی به کتاب ، نسبت به بازار نشر و کتاب‌های مطرح آگاه باشند. در این صورت است که می‌توانند فرهنگ کتاب‌خوانی را برای عموم مردم گسترش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها