مدیر انتشارات پژوهندگان راه دانش در گفت وگو با ایبنا ؛
سامانه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران توانسته رضایت مخاطبان گستردهای را فراهم کند
کمال کمایی مدیر انتشارات پژوهندگان راه دانش معتقد است: سامانه دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به علت تفکیک استانها و نداشتن مشکل فنی توانسته رضایت گستردهای برای مخاطبان فراهم کند.
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی ناشران با پدیده صنعت نسل 4( دیجیتال) مواجه هستند، تصریح کرد: صنعت نسل 4 صنعتی است که وارد بستر دیجیتال میشود و کلیه مراودات انسانی توسط فضای سایبری و دیجیتال پیش میرود. به دنبال آن نیز کتاب و نشر کتاب هم از این قاعده مستثنا نیست و باید بتوانند همگام و هم راستا با این تحولات دیجیتالی پیش بروند.
مدیرعامل تعاونی ناشران خوزستان ادامه داد: پوسته سنتی که در نشر وجود داشت کم کم در حال تغییر رنگ است و از لحاظ هزینهها و سرعت عملکرد نشر سنتی در مقابل فضای دیجیتال که در دسترستر است، قابل توجیه نیست. این فضا در بخش توزیع کتاب حرکت رو به جلویی دارد و توانسته تا اندازهای به نقطه قابل قبولی برسد ؛ اما مشکلات بسیار زیادی همچنان وجود دارد.
کمایی اضافه کرد: استفاده از فضای دیجیتال برای ناشران یک الزام است و اگر ناشران نسبت به این فضا و اهمیت آن بی توجه باشند، خود به خود از گردونه صنعت نسل4 خارج میشوند. با اینکه در حوزه نشر کتاب ، ناشران با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند، اما فضای پیشرو فضای مثبتی بوده و توانسته خودش را با الگوهایی که در دنیا در حال پیادهسازی هستند ، هماهنگ کند.
مدیر انتشارات پژوهندگان راه دانش با بیان اینکه علتهای زیادی برای خارج نشدن از نشر سنتی به دیجیتال وجود دارد، عنوان کرد: بخشی از بدنه نشر سنتی منافعی دارند که در نشر دیجیتال نمیتوانند آن منافع را داشته باشند. علت دیگر موضوع تخصص و دانش لازم است که با توجه به هزینه و زمانبَر بودن تاکنون نتوانستند خود را تطبیق دهند و علت سوم اُفق و دیدی است که بعضی ناشران سنتی دارند و هنوز به ساختار قبلی متعهد و پایبند هستند. من معتقدم که این نمایشگاه تا حد قابل قبولی توانسته به این موضوع بپردازد و حرکت ما را به سمت صنعت نسل جدید (دیجیتال) پیش ببرد.
وی از دیگر چالشهای نمایشگاه مجازی کتاب در دوره گذشته را نبود مدیریت صحیح مرسولات پستی برشمرد و افزود: در اولین نمایشگاه کتاب مرسولات با تاخیر زیادی به پست ارسال میشد و ناشران گلهمند بودند. در دومین نمایشگاه مجازی این بخش به خوبی مدیریت شد اما حجم بالای بازدیدکنندگان و ترافیک بالا امکان دسترسی به سایت را برای کاربران در کشور با مشکل مواجه کردهاست و فضای مجازی نمایشگاه کتاب باید بتواند با استفاده از فضای ابری هر حجم از بازدیدکننده برخط را پشتیبانیکند.
کمایی نکته کلیدی و مورد توجه ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب را، ارتباط بین نویسندگان با ناشران دانسته و گفت: در پلتفرم فعلی حلقه ارتباط بین ناشران و نویسندگان به شدت خالی است و باید تمهیداتی اتخاذ شود تا نویسندهها بتوانند با ناشران به صورت مجازی تعامل داشته باشند. اساساً فلسفه و ایده نمایشگاههای کتاب در دنیا فروش کتاب نیست، بلکه ایجاد ارتباط بین ناشر و نویسنده است اما در ایران بخش فروش کتاب پُررنگتر است و مردم به علت تخفیف از این بخش استقبال بیشتری دارند.
نظر شما